Gå til innhold

Søke jobb, fortelle om graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student og gravid i 25 uke og skal søke deltidsjobb (Butikkjobb 1-2 dager i uken.) ved siden av skolen nå. Jeg kommer ikke til å gå ut i permisjon, skal fortsette å jobbe deltid etter at barnet har kommet, men kommer til å sykmelde meg 4-6 uker i forbindelse med fødselen. Har på følelsen at det som gravid kan bli vanskelig å få ny jobb, så jeg lurer på hva jeg skal si og hvordan jeg skal framstille det. Har egentlig mest lyst til å la være å si noe om at jeg er gravid siden det ikke synes så godt enda..

Hva hadde dere gjort, fortalt eller ikke fortalt?

(I følge loven skal arbeidsgiver vite om fravær utover tolv uker fire uker i forveien, så jeg er jo ikke pliktig til å fortelle at jeg er gravid sånn egentlig.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er vel egentlig pliktig til å fortelle om man er gravid.. har jeg hørt ihvertfall, men er jo greit å undersøke. Siden du skal ut i jobb så fort kan jo sikkert det hjelpe på jobbsøkingen. Jeg ville ihvertfall sagt ifra, så slipper du å få problemer med det senere.. :)

Skrevet

Ingen er pliktig til å si at man er gravid. Det er en privatsak.

Skrevet

Da tror jeg faktisk jeg lar være å si noe.. Er jo "bare" deltidsjobb. Hadde det vært heltid hadde jeg fortalt det.

Skrevet

Du får ikke sykemelding i forbindelse med fødsel. Men du har rett på engangsstønaden som skal gi deg penger når du er hjemme 3 uker før og 6 uker etter fødsel.

Skrevet

Har du ikke tenkt til å ta permisjon utover de 3+6ukene som er tvunget? Du får fødsels stipend fra lånekassa hele permisjonstida...- men da har du IKKE lov til å jobbe, eller fortsette med studier som før

Skrevet

Blir jo vanskeli og sjule magen da?og dn bi jo større.ville sagt d eg:-)

Skrevet

Makko og Mini:

Man må ikke gå ut i permisjon for å få fødselsstipend, man kan fortsette studier som før hvis man vil uten å miste fødselstipendet. Og man kan ha deltidsjobb ved siden av så lenge man ikke tjener mer enn 100 000 i året eller noe sånt, da trekker det ned på stipendet jo mer du tjener.

Men man får altså ikke sykemelding i fobindelse med fødsel?

Jeg som hadde planer om å slippe å bruke engangsstønad på husleie i sommer..

Skrevet

Du får vel neppe engangsstønaden når du har jobb da. Og permisjonen er lovpålagt, du må ta permisjon 3 uker før og 6 uker etter fødsel.

Skrevet

Jo man får engangsstønad selv om man har jobb, hvis man ikke har tjent nok (Under 33 000 siste seks måneder før fødsel.) eller jobbet lenge nok (Minst seks måneder før fødsel.)

Og det har altså ikke jeg og siden dette er deltidsjobb rekker jeg ikke tjene over beløpet heller, med bare litt over tre måneder igjen til termin.

:)

Skrevet

Det mer permisjon høres jo helt tullete ut? Hvis jeg har lyst til å jobbe fram til termin og er i form til det er det jo tåpelig å regelrett tvinge folk ut i permisjon? Skal ringe NAV å høre for sikkerhetsskyld. Skal ikke jobbe i ukene etter fødsel, men hadde planer om å sykmelde meg og dermed få litt lønn de ukene også, siden jeg ikke får permisjonspenger, kun engangsstønad. For så å gå rett ut i deltiddsjobb igjen to ganger i uken.

Skrevet

De 6 ukene etter fødsel er det lovpålagt å måtte ta ut permisjon, det går ikke an å forandre på det. Du får ikke sykmelding etter fødsel. du må ta ut permisjon de 6 ukene.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Skrevet

Grunnen til at enn får engangstønaden er for at folk må være hjemme de 3 ukene før termin og de 6 ukene etter fødsel. De 3 ukene før kan jo falle bort da hvis enn føder før termin.

Skrevet

Hadde dere nevnt graviditet i jobbsøknaden, eller ventet til dere ble innkalt til intervju?

Vurderer å skrive noe a la dette:

"Jeg er bosatt på ......... sammen med min samboer som jeg venter barn med i slutten av juni. Det er min samboer som skal ta permisjon, så dette har lite å si for en evt, stilling hos dere."

Raskt skissert bare..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...