Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Kan jordmor gi meg det elle rmå jeg til fastlegen min? Jeg er i uke 30. Er trøtt og sliten. Har vonde kynnere, sover neste ikke om natten og jobben min består av vasking av gulver og støvtørking både høyt og lavt. Jeg jobber bare 50%, men det er ett slit med å ta seg til jobben hver gang da det tar minst 45 min med bil. Orker jo ikke å sitte så lenge og så blir jeg så fort bilsyk nå.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Har hørt at jordmor nå kan skrive ut sykemelding.
LinePine*Og Alexandra* Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Ja, jeg tror jordmor kan skrive ut sykemld, er jo bare å spørre..? Jeg gikk ned fra 100% til 50% og det hjalp veldig! så kan jo være at hun kan sykemld deg litt, eller gå litt mer ned i stilling Må jo ikke slite seg helt ut heller sånn på slutten.. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Nei, du må til lege. Jordmor kan anbefale sm, og legen pleier å være lydhør for anbefalingene. Det som er nytt er at jordmødre kan henvise til fysio v. bekkenløsning.
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Hun kan skrive ut svangerskapspenger! Høres ut som at det er det du trenger.. da slepper du og bruke av sykepenge perioden din, om du skulle trenge den senere...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 Men svangerskapspenger får man vel bare hvis det er farlig for fosteret å jobbe, ikke "bare" fordi man selv er sliten. Svangerskapspenger får man hvis man f.eks jobber med kjemikalier...
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Jeg får det selv pga bekkenløsing... det er fordi jobben ikke kan tilrettelegge for meg, slik at jeg kan utføre jobben med de plagene jeg har.. på vår jobb er det det som er politikken, så lenge man ikke er SYK.. var sm de første 5 mnd pga hyperemesis.. NAV ønsker å skille mellom de som ikk er på jobb pga sykdom og de som ikke kan være der pga svangerskapsrelaterte plager som ikke passer med jobben, fikk jeg forklart... derfor har man begynt med svangerskapspenger..
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 Det er kun lege som kan sykemelde. Jordmor kan anbefale sykemelding, men det er legen som tar avgjørelsen og fyller ut skjema. Sykemelding er en medisinsk vurdering. Og i din situasjon er det sykemelding, og ikke svangerskapspenger som er aktuelt. Svangerskapspenger får man hvis man ikke er syk, men har et arbeid som kan være til fare for fosteret og arb.stedet ikke kan tilrettelegge.
Leirha Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Jm kan ikke skrive ut sykemelding, er ikke lenge siden jeg snakka med jordmor mi om det.' Hun sa at hun kunne anbefale en sykemelding til den som skal skrive den, men det var det eneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå