Gå til innhold

På hvilken kontroll begynner de å estimere vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikk ejordmor fordi det ikke er nok av dem her i byen, så jeg går kun til fastlege. Merker at det går veldig fort hos ham på hver kontroll.

Var nettopp på kontroll i uke 30 og kan ikke huske når jm begynte å kjenne etter leie og strl sist, men tenkte at det kanskje var på tide snart. (Spes siden de er litt redd for at jeg skal føde prematurt.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vektestimering har ikke blitt gjort rutinemesig på noen av mine barn.

Jeg var imidlertid inne på privat 3D UL med førstemann i 7. mnd og ba dem sjekke da.

Med nr to hadde fastlegen min UL-utstyr og kunne sjekke dette da fødselen nærmet seg.

Jordmødrene jeg har gått til har aldri undersøkt dette.

Med dette barnet har jeg fått beskjed om at jeg bør vurdere å få en vektestimering 1 mnd før fødsel på sykehuset.

Men dette er fordi jeg fikk et barn på ca 5 kg sist.

Skrevet

Vekestemering er ikke vanlig, men de begyner som regel å mål esymfyse-fundusmål i uke 20 og sjekker leiet på babye fra ca. uke 36.

Skrevet

Ok. Sist bodde vi i København og jeg hadde ei superrutinert jm. Hun skjønnet vekten på fosteret allerede da hun tippet ca 1500 g.

Hun kjente også leiet for hver kontroll fra uke 20.

Det med vekt er jeg ikke så bekymret for. Har lavt sf-mål ig førstemann var bare 3180 en uke over tiden, så jeg regner med at denne karen ligner.

Så lenge babyen ikke ligger i seteleie... Det finner jeg jo ut når det nærmer seg. Takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...