Gjest Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Ser mange lurer på dette, hva som er normalt og om deres babyer er for små eller store. Når jeg går på kontroll så plotter HS inn høyde og vekt i forhold til alderen i maskinen sin, og så får hun det opp på et sånt per...hvadetnåennheter.... skjema hvor man ser veksten på en kurve. Da ser en jo om babyen ligger på snittet eller over/under og vekt i forhold til høyde. Pleier ikke deres HS og vise dere dette da? Trodde det var vanlig jeg. Ikke for å tråkke på noen tær nå altså, bare lurer litt :-) Kan jo bare være veldig ulik praksis på dette da, men vil jo ikke ta en HS lange tiden å vise dette skjmaet til bekymrede foreldre tenker jeg...?
SkravleFruen Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Percentil *væsågod* hihi ;-D Anyway.. jeg gir blanke i dette skjemaet, så lenge jeg ser at mini har det bra, spiser, bæsjer, tisser, utvikler seg bra, vokser, er frisk osvosv. Mini startet "normalt", men hadde en 90 graders vinkel i percentilskjemaet de kommende 6 mnd. "Det vil stangnere etterhvert", så HS hver mnd, og viste meg pilen rett opp.. haha, det tok sin tid før det stangnerte, og nå er bollegutten min en slank gutt som bare veier knappe 3,5 kg mer enn da han var 6 mnd.. er 2 år nå )
iznogood Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Kan jo lave sin egen kurve og følge litt med også Finnes software hos WHO http://www.who.int/childgrowth/en/ Trykke på linken under Now available - Updated Anthro software & macros
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Ja altså, var nå mer til alle som lurer på dette, hvorfor kan ikke bare HS vise dem dette skjemaet da? Tar jo ikke lange tiden. Og takk for navn, husket omtrent hva det het, men var så usikker på stavemåten ;-) Min eldste tok også en sånn 90 graders vinkel på kurven, spratt opp til toppen på både lengde og vekt, og siden han han blitt der. Er 5,5 år nå og bruker str 8 år i klær...
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Helsesøstra her viser det alltid til oss, iallefall.peiker og forklarer og går nøye igjennom alt med oss. Men, ho har ofte veldig god tid og då :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå