ZamZam Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Lillemann starter i barnehagen igjen i morgen etter to ukeres ferie og jeg kom på lovlig sent at han skal ha med seg bursdagskake i branehagen siden han har blitt fire år siden sist han var der *ikkkk* Nå står iallefall kaka i kjøleskapet med sjokoladesaus som fosser over og gummibjørner dekorert rundt og selvf gummi bjørner i et firetall på toppen. (fant ikke noe som lignet normal kakepynt her nede så da tar man hva man har) Jeg vet at lillemann blir glad for han har jo fått alt han ønsker seg, sjokolade, gummibjørner og kake.. *phu* Jeg kom på det og rakk det!!! (bor i et muslimsk land hvor søndag tilsvarer tirsdag i Norge.)
mayaya Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 banankake - Nam! Det pleide mamma å lage da jeg var lita.. Åh, det fikk jeg lyst på! Oppskrift?
ZamZam Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2008 vent litt skal bare bla tilbake i loggen min siden jeg fant den på nettet.. 2 egg Egg og sukker piskes til eggedosis. Bruk gjerne håndmikser. 3½ dl sukker 2 bananer Bananene moses til "syltetøy" 150 g margarin Smeltes forsiktig i kasserolle ½ dl melk Has i kasserollen etter at smøret er smeltet 4½ dl hvetemel Bland alt det tørre sammen og ha det i røra 2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 1 ts natron Egg og sukker piskes til eggedosis. Bruk gjerne håndmikser. Ha de mosede bananene i eggedosisen. Etter at smøret er smeltet has melka i smøret og dette tømmes forsiktig i røra. Ta så blandingen med alt det tørre, og rør dette i. Ha røra i ei rund form (25 cm). Denne bør smøres først. Legg gjerne bakepapir i bunnen og strø litt mel over smøret i kantene. Kaka settes på nederste rille og stekes i ca 45 min på 190° C. Bruk en blomsterpinne og sjekk om kaken er gjennomstekt etter ca 45 min. Hvis ikke pinnen er "ren", må kaka stå noen minutter til i ovnen. Kaka bør avkjøles i ca 15 min før du tar av formen Vil du ha toppings også? 100 g margarin Smeltes forsiktig i kasserolle 2-3 ss kaffe (kokt) Bland i kasserollen med margarinen 1½ ss kakao Rør i... 2 ts vaniljesukker Bland i med resten av fyllet 300 g melis 1 eggeplomme Ha i plommen (Visp gjerne inn) Ha fyllet på kaken når den er avkjølt (Ellers rinner all sjokoladen av) Kaken kan også deles i to og fylles inni. Hvis du ikke liker sjokoladefyll, går det greit å erstatte fyllet med krem. Kaka kan faktisk bli vanvittig god med krem Det er den ene og jeg bruker 2 dl fløte, 1 plate kokesjokolade og 1 ts med kaffe, kast det i en kasserolle kok opp og kjøl ned i kjøleskapet hvis du har tid i fryseren hvis det haster. Klin over kaka, spis opp det som er igjen evt spar det til en dag du har vanilje is, varm sausen igjen og hell over *SUKSESS* Jepp, klipp og lim er en brilliant oppfinnelse!!
mayaya Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 *suuuulten på no godt!* MEN - problem - vi har ikke bananer :-o
ZamZam Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2008 ikke noe problem, sender over de bannanene som minsten ikke har fått tak i enda.. *afrikanske bananer coming your way swing*
Silja FullFres McQueen Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 Oj... Jeg vil oxo ha! Kake altså, ikke oppskrift.. Gidder jo ikke bake! ;D
ZamZam Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2008 Ok da, lillemann får hele kaka bortsett fra det stykket du får nå. Det er en hemlighet altså, jeg bare sier til lillemann at det har vært mus i kjøleskapet, det pleier normalt å bety at pappa har vært på ferde, men siden han ikke er her så kan det hende at han tror det er enten enn fremmed mann eller rett å slett at det er mus i kjøleskapet. Han kommer til fortelle viterlig om dette til alle sammen i morgen, men han har jo resten av kaka og vise frem.. *et stykk banankake, med sjokoladesaus og gummibjørner er herved sendt. *
Silja FullFres McQueen Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Jippi!! =D *gomle banankake med sjokoladesaus og gummibjørner* Var goood jo! =D
SaDa Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Men du.. Du har ikke bakt kaka en dag for tidlig da?? Er søndag i morgen..
SaDa Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Hehe.. Så hva du hadde skrevet ang søndag først nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå