Lille Langbein Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Kan vi bruke en katiket til å døpe sønnen vår, eller er det kun prester som har lov til dette?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 I utgangspunktet er det prestene som døper- men du kan i prinsippet døpe selv- i badekrate hjemme- og hvis barnet er døpt til Faderens- Sønnens og Den Hellige Ånds navn- så er det rett dåp- sykepleiere lært i hvert fall tidligere på utdanningen å utføre nøddåp. Men når det gjelder kateketer- så spørs det og også i forhold til hva prestene i den menigheten dere skal døpe i mener- Jeg vet ikke om jeg ville tillatt det- men jeg ville i hvert fall tatt det opp og snakket om det. Hadde jeg vært dere så hadde jeg spurt kateketen først og hørt hva den sa om saken og så kunne den ev. ta det opp videre- hvis kateketen selv mente at det burde gå an. Camilla
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Ja, kateketer kan døpe! Pappaen min er kateket og han har døpt flere.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå