Matja Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Jeg har jo fremdeles ikke fått underskriften til far på papirene til lille gull. Det har gått 10 mnd nå, og nav har brukt så inn i #)¤(¤/#/ lang tid! Jeg er så oppgitt at jeg blir helt sprø av dette snart! Ikke minst tenker jeg jo så mye, og lager meg historier oppi hodet. Det jeg lurer på er om far får noe ansvar, omsorgsrett eller hva som helst når han skriver under på papirene. Han krever dna-test, og når han vet svart på hvitt at han er far, så vil han skrive under (tror jeg da). Men hva innebærer det egentlig? Er det egne ark for foreldreansvar? Og hva med denne omsorgsretten? Hva innebærer det? Er det noe som må skrives under på også? Vi har aldri bodd sammen, i tilfelle det har noe å si, og han bor jo som kjent i England. Dte er like før det klikker for meg nå, og på nav vet de jo ingenting! Måtte ringe tilbake på tirsdag, og jeg håper virkelig at jeg får svar på hvor saken er da!! Takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Det er 2 papir som har med ulike ting å gjere. Det eine er farskapet, det er det som er vanlig å skrive under på sjukehuset:) det andre går på foreldreansvar(-rett), om du vil dette skal vere delt. her må du også skrive under. Har du ikkje budd med barnefaren ved fødselen, så får han nemlig ikkje foreldreansvaret(-retten) automatisk:) håpar du forstår det eg har skrive:)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 PS! omsorgsretten er det du som har , fordi du har daglig omsorg for ungen:)
Matja Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2008 Men kan han kreve noe delt omsorg eller ansvar?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 han kan kreve delt ansvar gjennom retten, om du ikkje vil gje han det. Mest vanlig er at han får det då. Dette gjer at bf har innvirkning på ting som gjeld ungen ang pass, medlemskap i ulike ting osv. ikkje småting i dagliglivet... delt omsorg kan han ikkje få gjennom retten, for det blir ikkje dømt 50/50 omsorg(den tida kvar av foreldrene har ungane). Men du kan velge å dele dette 50/50 med bf:) Dette er uansett uaktuelt før ungen er ca 3 år. Men han kan kreve heile omsorgen, men slik tilfellet er her er det lite truleg at han får gjennomslag for det, mtp at du ahr omsorg aleine og han ikkje har noko form for samvær.
Kosel Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Det er det samme papiret man skal signere på. MEN det er en egen rubrikk som ikke går på erkjennelse av farskap, men på delt ANSVAR (ikke omsorg). Her kan det krysses av og signeres, men DU må også signere her for at dere skal ha delt ansvar. Om du ikke gjør det er det kun en erkjennelse av farskapet han har signert på.
Matja Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2008 Herregud, jeg blir jo helt nervevrak av dette! Jeg aner jo ikke om jeg har skrevet under på noe. Var jo helt i ammetåka og veeeldig på at han skulle få alt han ønsket da jeg var hos nav!
Kosel Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Du kan ikke ha skrevet under på delt ansvar før ham. Vi var hos legen å gjorde det sammen. (Vi har delt ansvar vi da..) Men der skulle jeg signere etter at han hadde gjort det. Jeg signerte da på at jeg godkjente hans signatur og at vi skulle ha delt ansvar for mini,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå