Dramatica Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Har en linnlevering som jeg holder på med, og i oppgava skal vi ha en tvisteløsning. Det handler kort fortalt om man har rett på bonus fra en bedrift selv om man er i fødselspermisjon. En som var langtidsykemeldt fikk det i oppgava, men ikke kvinnen som var i permisjon. Finner ikke noe om bonus i loven, og permisjonsloven tar seg jo bare av retten til fri..! Noen som har forslag?????
MiEli Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Hmm... kan det ha noe med likestilling å gjøre? Burde jo ikke være noen forskjell på sykemeding og fødselspermisjon. Hva med å ringe f.eks LO å spørre?
2 små orkaner Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Hvordan bonus skal vurderes kommer vel an på hva slags bonus det er snakk om. Om man er i fødselspermisjon kan man ikke holdes utenfor generelle bonusordninger. Er bonusen derimot basert på individuelle resultater oppnådd i permisjonstiden, kan det være akseptabelt at ansatte i permisjon ikke får ta del i premien siden de ikke har bidratt til resultatet. Fant denne: http://test.seria.no/likestillingsombudet.no/avgjorelser/erfaring_sak.html?saksnummer=2004%2F075 Kanskje den kan hjelpe deg.
Mammapostei! Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 "Langtidssyke og ansatte i lønnet fødsels-/ omsorgspermisjon er berettiget til full konsernbonus for den perioden selskapet betaler lønn i henhold til nasjonale lover. I Norge er dette 12 måneder." Dette fant jeg i "bonusreglene" fra min arbeidplass. Kan sende deg hele siden på PM? Hvordan retten til bonus opparbeides står vel i hver bedrifts ansatt reglement? Vet ikke om det finnes en felles lov for dette, bonus er jo en gode? Ikke noe bedriften er pålagt å gi deg?
Dramatica Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. mars 2008 Takker for all hjelp!!!!!! :-D Det er til en innlevering på skolen... Men satt lissom fast der og abte ikke hvor jeg skulle lete! Hmm det står kanskje ett eller anna i HovedAvtalen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå