Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Hører til på 2.trimester jeg, men hører med dere kloke damer! Må velge fødeplass straks. Hadde egentlig landet på Riksen, men min mann nevnte noe om hotellet på Ullevål, at det var koselig å få bo sammen alle tre. Mine spørsmål: *hvilken oppfølging får man på hotellet? Får man avlastning og hjelp til amminga der også, eller er barsel bedre på dette? *er det større sjans for å bli avvist på fødedagen ved et av sykehusene? *havner alle barselkvinner på hotellet på Ullevål? Hva ville dere valgt? Er førstegangsfødende.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Jeg ble avvist i fødsel ved ullevål våren 06, det var før de begynte å begrense inntaket. Kom på barsel ved ahus isteden. Jeg er sjeleglad det ikke ble hotellet, hadde følt meg utrygg bak en lukket dør. Har flere venner som har vært der, og selv om de har vært fornøyd med at faren kan bli over har alle klaget på at det er vanskelig å få hjelp til amming. Dessuten må du gå ned i kafeen for å hente mat eller spise der. Jeg fikk mat hentet til meg på ahus, stingene sved sånn at det var vondt å sitte de første dagene så spiste i senga. Kommer aldri til å søke meg til ullevål igjen, hotellet er ikke noe for meg:)
MammaMira Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Jeg er også førstegangsfødende og skal føde på Ullevål. Skal forhåpetligvis over på hotellet så fort som mulig hvis alt går bra med fødselen. Tror dette er valgfritt, men man kan bli flyttet over 2-3 timer etter hvis alt står bra til med mor og barn. Har en venninne som fødte på Ullevål for noen måneder siden. Hun ble flyttet over på hotellet noen timer etter fødselen og fikk masse oppfølging der og hjelp til amming, hun syntes til og med det kunne bli litt mye oppfølging selv om hun var førstegangsfødende. Man får derimot ikke avlastning på natta, men man kan jo ha pappaen eller annen familie hos seg på hotellet. Dette synes jeg virker bedre enn å havne på rom med en man ikke kjenner. Har ikke hørt noe om hvordan det er på Riksen så det kan jeg ikke uttale meg om. Lykke til med valget!
Rotekoppen88 Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Jeg var suuuuuuper fornøyd med å være førstegangsfødende på ullevål, speiselt med tanke på hotellet Første natta måtte jeg ligge på barsel siden snuppa hadde bæsjet i i fostervannet og da er det en viss fare for inferksjon. Er en litt privat person så det var en lettelse å få komme på hotellrommet etter å ha ligget på tomansrom i 24 timer. Fikk veldig mye hjelp til amming der (slet med dette) På barsel spurte jeg om de kunne ta henne på natten siden jeg ikke hadde sovet på nesten 2 døgn, i tilegg lå de på sommet mitt og sov så jeg følte veldig at jeg forstyrret dem siden snuppa var urolig og gråt litt, da fikk jeg et litt surt svar om at det ikke var vanlig praksis, men de tok henne nå i 4 timer. På hotellet hadde jeg Pappaen som avlastning hele tiden.
1 fjols i huset og ett på vei Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Jeg er førstegangsfødende og skal på Riksen. Spurte jordmoren min om dette med fare for å bli sendt videre dersom det er fullt. Hun sa at de på Ullevål hadde sendt videre 14stk i år (hun jobber på Ullevål) og hadde hatt over 400 fødsler til nå tror jeg. Så det er en liten sannsynlighet for å bli sendt videre der. På Riksen mente hun de aldri sendte noen til et annet sted siden de bare sa ja til et lite antall fødende uansett, de har liksom alltid kapasitet til noen flere mente hun. På Riksen har de mange tomannsrom og de fylles opp med en person i hver inntil tomannsrommene er fulle slik at man kan få tomannsrom alene dersom man er heldig. Tror ikke de har tre- eller fire-mannsrom der slik de har på Ahus. De har derimot ikke noe pasienthotell, så mannen kan som regel ikke overnatte. Tror de gjør unntak ved kompliserte fødsler (de har noen familierom).
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Jeg har født på Aker (den gang da det var et alternativ) og på Ullevål, så jeg har både vært på barsel og hotell. Min erfaring er at avlastning får du lite av uansett. Like greit å innstille seg på at det er babyen og deg, og sånn er're bare;-) Nå trengte ikke jeg ammehjelp da jeg var på Ullevål, siden jeg hadde erfaring, men jeg hadde inntrykk av at personalet var veldig tilgjengelig for de som ønsket hjelp. Man må tørre å spørre, men de er bare noen dører eller en telefon bortenfor. Og selv jeg, som bare satt for meg selv uten behov for noe som helst, fikk besøk noen ganger fordi de ville høre hvordan det gikk. Alle barselkvinner uten komplikasjoner og med friske babyer havner på hotellet, ja. Det er kun hvis noe litt spesielt oppstår, eller ved KS, at man havner på barsel. Sjansen for å bli avvist på Ullevål er mye mindre nå enn før. Og man blir jo ikke avvist hvis man virkelig er i fødsel- de sender antageligvis vekk de som har rier, men ikke voldsomt til åpning. Jeg ville ikke tenkt på det som en stor risiko med tanke på hvor lang tid en fødsel tar (for de fleste). Personlig ville jeg ikke tenkt på å søke meg til Riksen. Det ville etter min mening vært å sløse med ressurser, ettersom Riksen i stor grad er et spesialsykehus. Derimot har jeg veid fram og tilbake mellom Ullevål og Ahus, der de også har vanlig barselavdeling. Men kom fram til at hotellet tross alt er bedre enn flermannsrom (for de av oss som er litt sjenerte og ikke liker å forstyrre andre... ) Lykke til uansett!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 Helt utenom, men ullevål sender gjerne vekk folk i aktiv fødsel ja:p Jeg ble avvist våren 2006. Fikk beskjed om at jeg måtte vente lengre hjemme, ville ikke det så da kjørte vi til ahus. Hadde nesten full åpning. Vet risikoen for avvisning er mindre nå, men personlig kan jeg aldri tenke meg ullevål, sur jordmor der som avvist på telefonen og varm velkomst på ahus, hm vanskelig valg.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Bare en kommentar til anonym over her som ikke vil sløse med ressurser og derfor ikke vil søke seg til Riksen. Riksen tar alle fødsler med spesielle komplikasjoner for hele landet ca 800 i året, i tillegg har de en kvote på ca 500 vanlige fødsler i året. Så det er ingen av de som søker seg til Riksen som tar opp en plass for fødende med store komplikasjoner...
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2008 Takk for mange svar. Må nok gå i tenkeboksen litt til.
Nostalgi Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 jeg var veldig fornøyd med ullevål sist... men lå på barsel... hadde vært enda mere fornøyd om jeg havnet på hotellet for da hadde jeg nok fått sovet mere og sluppet å bli vekt av andre sine babyer selv om min sov...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Du har forsåvidt rett i at Riksen er et spesialsykehus, og at de har mange meget kompliserte fødsler der. Men for å opprettholde kompetanse er de helt avhengige av å ha en viss "tilgang" til normale fødsler. Så du sløser ikke med ressurser ved å søke deg dit. De har en maxgrense på hvor mange normale fødsler de tar, så du tar ikke plassen til noen med komplisert fødsel. Hilsen sykepleier som jobber på riksen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå