Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Trenger mange innspill. Må velge fødeplass straks. Hadde egentlig landet på Riksen, men min mann nevnte noe om hotellet på Ullevål, at det var koselig å få bo sammen alle tre. Mine spørsmål: *hvilken oppfølging får man på hotellet? Får man avlastning og hjelp til amminga der også, eller er barsel bedre på dette? *er det større sjans for å bli avvist på fødedagen ved et av sykehusene? *havner alle barselkvinner på hotellet på Ullevål? Hva ville dere valgt? Er førstegangsfødende.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Dersom du har hatt en ukomplisert fødsel og alt er vel med dere havner dere på pasienthotellet på Ullevål. Det er lagt opp til at dere skal klare dere mest mulig alene, men det er alltid jordmor tilgjengelig hele døgnet. Dere får hjelp til det dere måtte ønske av amming osv... Om det er større sjanse for å bli avvist på et av sykehusene vet jeg ikke. Skal selv på Ullevål og dette blir min første fødsel også :-)
Isalita Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Hei Jeg er også førstegangsfødende. Har aldri vært innlagt på noen av sykehusene her, og kommer heller ikke fra Oslo, så jeg ante ikke hvor jeg skulle søke. Hørte etterhvert at Ullevål var bra, søkte der, fikk plass og tror at det kommer til å gå helt fint. : ) Jeg valgte Ullevål i stor grad pga hotellet. Det står i en brosjyre fra Ullevål, at på natterstid får man ikke hjelp når man er på hotellet, men jeg tenker at så lenge jeg og sambo er der sammen, så går det bra. "Jordmødre og barnepleiere gir veiledning , ammehjelp og omsorg, men har ikke anledning til å passe barnet om natten." Skulle det skje noe helt forferdelig, så er kvinnesenteret rett borti korridoren. Man er jo uansett på sykehusområdet.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Det samme lurte jeg på, men valget mitt falt på Riksen. Her er grunnen: *hotellet på Ullevål er bra hvis du har ukomplisert fødsel, men på Riksen får sambo/mann bo sammen med deg på barsel hvis ungen er syk uansett. *det er lettere å bli avvist på Ullevål. Alternativer er Bærum, som ikke har barnelege. *er det fullt på Bærum, må du reise til Fredrikstad. *virker som Ullevål er best på ukompliserte fødsler, men Riksen er best på kompliserte.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Når man blir avvist på rikshospitalet får man brev om at man må søke et annet sted, blir man avvist på ullevål sender de papirene til A-hus. Jeg søkte nemmelig først riksen så ullevål denne gangen men havna på a-hus. Surt for meg for jeg bor rett ved ullevål og rikshospitalet. og er avhengig av buss (ikke ved fødsel da får man taxi men ellers) Og det lager en times reise vei minimum. Vet at noen må reise mye lengre men er surt når man faktisk bor rett ved de andre sykehusene da.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 skulle også si at fødte på ullevål sist, ja de har hotellet men du får plass der hvis det ikke er noen komplikasjoner med deg eller babyn, hvis babyn er fullgått 37 uker (min var ikke så jeg fikk ikke ligge på hotellet selv om både jeg og baby var helt friske.) Og hvis det er ledige rom, noen ganger må man ligge på barsel i en til 3 dager for å vente på at noe blir ledig. Så husk at selv om dere får det sykehuset så er dere ikke lovet rom på hotellet.
Hikken Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 *det er lettere å bli avvist på Ullevål. Alternativer er Bærum, som ikke har barnelege. *er det fullt på Bærum, må du reise til Fredrikstad. Bærum har barnelege tilstede alle hverdager :-)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Barnelegen på Bærum kommer fra Riksen, og er der kun på dagtid. Ellers blir han/hun tilkalt ved behov, så det er ingen fast lege der.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2008 Jeg bor i gangavstand til Ahus, jobber der og ønsker ikke føde der. Derfor jeg søkte andre steder. Skjønner at det er kjipt å bli sendt til Ahus når man bor like ved Ullevål. Får gå i tenkeboksen litt til... Noen valg er vanskelige å ta altså, selv om ungen skal jo bli født uansett..hehe...ikke alltid vi har godt av så mange valg
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Jeg valgte Ullevål da jeg ønsker at far skal ha annledningen til å kunne være sammen med oss de første døgnene etter fødselen. Som påpekt her må man jo klare seg selv (noe man også skal etterhvert som man kommer hjem). Men det er jordmødre og hjelpere tilstede hele tiden om man er flink til å oppsøke og spørre om hjelp selv. Jeg ønsker å finne ut av mest mulig og ha ro i tiden etter fødsel så for oss var dette et naturlig valg. Er man forsiktig, sjenert eller har ønske om å hvile mest mulig kan kanskje Riksen med vanlig barselavdeling være noe også tenker jeg. Riksen er også veldig bra med tanke på eksperter osv men de har ikke hotellavdeling så kommer jo litt ann på hva man ønsker den første tiden tenker jeg. Endte opp med ABC avdelingen på Ullevål så her blir pappa'n med hele veien og vi gleder oss stort begge to:D
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Glemte forresten å si at det visstnok skal være mindre sjanse for å ikke få føde hvis man har plass på et sykehus nå. Nettopp fordi de fordeler de fødende i forkant og dermed lettere kan forutse og planlegge.. På abc derimot har man en veldig sikker plass dersom det ikke er kjempebabyboom (hadde hatt 1 tilfelle i løpet av mange år bare..)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Er det fullt, så er det fullt, da spiller det ingen rolle om du har fått plass på ullevål eller riksen! Jeg valgte bevisst ullevål forrige gang og har fått plass der igjen med nr.2. Etter et døgn på barsel (var ganske fullt) havnet vi på hotellet og det var kjempeflott (mye bedre enn å ligge på vanlig barsel)! Pappa'n og jeg kunne være sammen med babyen hele døgnet og vi fikk mye hjelp (slet med ammingen), både dag og natt. Supert personale både på føde, barsel og hotellet, det må jeg bare si! Har en venninne som har født på riksen og som lå på barselavdeling og valgte og dra hjem tidlig fordi det var så urolig der. I tillegg tar riksen imot kompliserte fødsler og disse vet man sjelden om før halvveis i svangerskapet (da mange av "feilene" oppdages på UL i uke 18), dvs. da er det jo allerede "fullt" av de som søkte tidlig og fikk plass! Noen av dissse må da nødvendigvis ut igjen....og den sjansen tar ikke jeg, derfor ble det ullevål!
L@boline Skrevet 2. mars 2008 #13 Skrevet 2. mars 2008 Jeg fødte på Ullevål sist, og har veldig positiv erfaring med hotellet. Man får hjelp når man ber om det, og best av alt; man har privatliv, eget bad, sofa og TV, og pappa til stede hele tiden. Synes det ser urstusselig ut med vanlig barselavdeling hvor man ligger bak et forheng og blir forstyrra av de andre mødrene og babyene. Men det forutsetter selvsagt en normal fødsel, ellers kommer man ikke på hotellet. Neste gang blir det ABC for meg, tror det blir veldig bra :-)
Anastasia_ønsker3 Skrevet 2. mars 2008 #14 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har fått begge mine på Riksen og ligget på barsel. Jeg er en av de som synes dette var super koselig. Må jo si at jeg er ikke veldig sjenert av meg, og jeg kan ikke huske en eneste gang at jeg trakk for gardinen. Heller skravlet med sidemann. Personalet er jo også supersøte. Jeg har heller hørt en del negativt om det å ligge på hotellet på Ullevål. At det ikke er noen som kommer og hjelper når man trenger det. Føler en viss arroganse fra personalet. (Men så hører man jo ofte det negative da!) Kanskje det heller passer andregangsfødende enn førstegangs. Men selvfølgelig så er alle forskjellige. Så jeg vet at jeg igjen hadde valgt å ligge på barselavd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå