Gjest Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 På mammutsalg plukket jeg opp en bok som heter Jøder på flukt av en gammel journalist, Ragnar Ulstein, som var aktiv i Linge kompaniet under krigen og som har jobbet med historie siden. Helt utrolig sterkt og fantastisk bok!!!! Har lest den i løpet av en dag. Han har intervjuet overlevende og de nordmenn som smuglet jøder ut. Mange flotte historier om flukt og mot - og et Norge i krig. Deler av den er som å lese en roman, og så kommer deler med historisk informasjon fortalt på en lett måte. Anbefales.
prebs Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Den må jeg lese, takk for tipset. Selv holder jeg på med boka "De overlevende" av Mari Jonassen, en ditto sterk bok om 19 menneskers (de var bare ungdommer!) møte med konsentrasjonsleirene i Tyskland under andre verdenskrig. Rå og rystende- og et viktig bidrag til å bevare kunnskapen om denne viktige historien som ingen av oss unge har opplevd.
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Takk for tipset:) Jeg liker når historisk fakta blir blandet med personlige fortellinger og vitner. En gang intervjuet jeg en eldre dame som smuglet folk over til England under krigen. Sterk dame, og det får meg til å tenke på om jeg hadde hatt mot nok i krigstid til å hjelpe andre enn meg selv om mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå