Gjest Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Vet at Isofix har noe med bilsikkring og gjøre, men utover det har jeg ikke peiling! Vi har Isofix, men hvilken nytte har denne funksjonen? Hva er Isofix godt for?
snartmammapåny Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 Er en festemekanisme for isofix bilstoler. altså det er et feste i bilen og et på bilstolen. Så bare "hekter" man de to sammen. Så det er liksom noe man kan bruke i stede for å feste stolen med bilbeltene.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Det er europeisk standard i de fleste nye biler. Fester i bilens bakseter for å klikke barneseter med isofixløsning. Er i utgangspunktet tryggere og kjappere enn vanlig installering av bilsete.
junibarn:) Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 Isofix er fester som finnes i inn-under bilsetene på nyere biler. Til noen barne-bilseter finnes det isofix baser som man fester til isofix-festene i bilen. Dette gjør det veldig enkelt når du skal ha bilsetet inn og ut av bilen, da er det bare å klikke bilsetet på basen. Så slipper du å bruke bilens bilbelter, å dra rundt bilsetet for å feste setet.
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Høres jo kjeket ut! Hvertfall om dette er en tryggere måte og feste setene/barnet på i bilen. Har alle bilseter Isofix? Vi kjøpte bilsetene til baran våre for ca 2 år siden. Hvordan vet jeg om bilsetene har Isofix?
eirin20 Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 det finnes også vogner/triller man kan kombinere mer isofix setene. Veldig praktisk:) skal jeg på senteret alene bare klikker jeg setet inn i bilen, ut av bilen og over på trilla og når vi skal dra klikker jeg det bare inn i bilen igjen:) Beste kjøpet jeg har gjort, så utrolig enkelt:) Har vanlig vogn til turer da:)
junibarn:) Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 Isofix bilseter må du ofte bestille/gi beskjed om i butikken. På vårt Britax bilsete er det en rund metallstang under setet, som klikkes ned i isofix-basen, og på understellet til vognen - (teutonia) som er kompatibel med britax setene. Her måtte vi også bestille et eget isofix feste som måtte kobles på vogn-understellet. Merk at de forskjellige vognene er kompatible til forskjellige bilseter. Så hvis du skal ha et bestemt isofix bilsete, bør du sjekke hvilke vogntyper dette setet passer til.
eirin20 Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 vi har akta graco sete og graco trille, det sto på setet at det er isofix og hvilke voner/triller det gikk sammen med;) hør i butikken:) vi fikk babyshop til å bestille vognen, for de hadde den ikke inne:) da fikk vi samme farger som på setet:)
snartmammapåny Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 Føler det er litt feilinformasjon ute å går her... Trenger ikke å være isofix for å få feste bilstolen på vognunderstellene. Dette gjøres av andre adapter som ikke har noe med isofixfestene å gjøre. Noen snakker om en base du fester i bilen og at dette er isofix, det kan det være, men trenger ikke å være det. Du får også baser som festes med bilens belter, og trenger ikke å ha isofix for dette, men noen baser skal festes med isofix. Så får man bilstoler man klikker rett på isofixfestene uten base. Så isofix-systemet er en feste-standar som man kobler bisltolen eller bilstolbasen til bilen. Det er veldig lettvindt og pga at då et risikoen for feilmontering lik null blir dette sett på som svært sikkert.
It's all about me Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Må da også legge til at isofix festes i bilens karosseri og sitter dønn fast. Dvs at det er ikke mulig å rikke stetet en mm engang. Det beste som noen sinne har blitt oppfunnet innen bilsikring, så utrolig enkelt og enda sikrere.
Kjukka Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Er bare tull at det er sikrere med isofix enn vanlig bilbelte. Er bilbelte satt riktig på, er det like sikkert. Jeg var på førstehjelpskurs i Trafikksikkerhetshallen i Rogaland på torsdag, og da spurte jeg. De kunne fortelle at så lenge bilbelte er satt riktig på, er det like sikkert som isofix. Du trenger heller ikke noe isofix-adapter for å kunne bruke setet på understellet til vogna. Du trenger en adapter til barnevogna som koster 200 - 300 kr. Var iallefall det vi betalte til Emmaljunga vogna våres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå