Gå til innhold

Helt ok og begynne med dotrening på en 1.5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv syns jeg 1.5 år er alt for tidlig. Men når barnet selv viser stor interesse da er det vel ingenting i veien for og begyne i det små med dotrening? Hun er 1.5 år og ser veldig opp til storesøster på 4 år. Hun følger med storesøster inn på toalettet hver gang hun skal på do, titter opp i doen og sier "se bæsj" eller "Bella tisser". Og vil selv ta av seg bleien og sitte på do. Hun har allerede ved to annledninger tisset på doen, og sier alltid i fra med "bæsje" når hun holder på å bæsje i bleien sin.

Kan vel fint la henne få trene litt på doen, selv om helsesøster på død og liv mener vi ikke må la henne prøve seg på do før hun er minst 2 år? Og hvorfor kan hun ikke på død og liv prøve seg på do før 2 år? Jeg ser ikke helt grunnen. Noen som vet hvorfor det er slik'?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo vanlig før at barn ble pottetrent tidlig, og mange jenter får jo det til tidlig:)

Helsesøster tenker vel at en ikke kan forvente noe før det? Jeg satt minsten på potte tidlig. Broren på do, han på potta. Av og til kom det noe, men han ville fort gå på doen og satt der og trykte etter broren var ferdig. Bæsjen kom ofte i do, men tissinga gikk det treigere med.

Nabojenta vår ble satt på do ved morgen og kveldstell med ring, og hun var pottetrent tidlig. Synes det er greit om de bæsjer i do jeg da?

Er hun interessert så la henne prøve.

Skrevet

Aldri hørt at det er noen regel, store-snuppa mi brukte både potte og doring fra hun var1- 1.5 år, da ble hun storesøster og ville som lillesøster, altså bruke bleia.

Store-snuppa sluttet med bleie da hun var 2 år og 5 mnd.

Nå er lille-snuppa 1.5 år og hun vil gjerne tisse og bæsje litt med doring, AKKURAT som storesøs på 3 år.(Hun ville IKKE bruke noe så dumt som potte nei:-0)

Jeg synes det er veldig fint, men er forsiktig med å legge for mye i det. Det er egentlig ikke pottetrening, mer enn morsom hobbby som letter litt for bleieskifterne;-).

La henne sitte på do du, tror neppe det utgjør noe forskjell hverken i den ene eller andre retningen!

Skrevet

vet ikke hvorfor men synes bare det blir helt merkelig..for meg virker det bare som barnet ikke skjønner de tingene enda da de er så små

Skrevet

Helt ok det...så lenge man ikke forventer seg at de skal slutte med bleia over "natta" i hvertfall. 2 1/2åringer starta med pottetreninga da hun var året....bruker fortsatt bleie men er stadig flinkere til å komme seg på potte/doet i tide..så jeg regner med at hun slutter med bleie utover våren/sommeren :-)

Skrevet

Jenta vår slutta med bleia når hun faktisk var 1,5 år! Når storebror gikk på do, gikk hun etter og satte seg på potta og gjorde sitt fornødne... til slutt så bare tok vi av bleien og sa at nå må du si fra hvis du skal på do. Noen uhell hadde hun jo selvsagt, men vi tok aldri på bleia igjen. :) Hun lærte å gå et par dager etter 1 årsdagen sin, og når hunlærte å gå så likte hun faktisk ikke å ha på bleie, så derfor tror jeg hun sluttet så tidlig...

Skrevet

Jeg tror grunnen til at HS ikke anbefaler det er fordi barn kan få dovegring og i noen tilfeller bli forstoppet. Jeg synes personlig det er en stor forskjell på å dotrene små barn av egen interesse og når barnet selv viser stor interesse. Viste sunniva potta i går og hun bare ristet på hodet hehehehe

Skrevet

Hva er det du syns er merkelig, mamma25? At hun er for liten for do, eller at helsesøteren vår har den meningen hun har? (at barn må være minst 2 år før de sitter på doringen).

Skrevet

Ja hvorfor ikke? Har også en på 1,5år, sitter henne ofte på doen jeg (har ikke potte, men doring). Jeg prøvde for noen måneder siden, bare for å venne henne til doen, men det var nytteløst. Hun ville IKKE sitter der. Men da jeg prøvde igjen, var det fordi hun viste interesser for det, jeg prøvde, og siden har vi gjort det ofte. Hun har bæsjet engang, og tisset 2 tror jeg, men jeg forventer ikke at hun skal gjøre noe.

Foreløbig vil jeg bare venne henne til å sitte der. Sa det til hs, og hun sa det ikke var noe problem..

Nei, fortsett du. 1.5år er for tidlig å slutte med bleier sikkert, men det kan ikke skade at de blir vant med doen. Noen er jo faktisk livredd for å sitte der--

Skrevet

Jenta mi har gått på do og potte siden før jul, ca halvparten av "ærendene" hennes havner der, og ikke i bleien.

Dette er noe hun vil selv, det er ikke vi som presser henne.

Noen dager er hun ikke på potta i det hele tatt (men dette er sjeldent), som regel er hun 2-3 ganger på potta iløpet av dagen, og går gjerne i bare truse inne.

Hun skjønner godt hva hun skal gjøre der, og hun kjenner at hun vil på do. Men det er ikke så lett å gjøre seg forstått (hun prater lite) og noen ganger har hun ikke tid til å gå på do.

Men om hun vil det selv, så hvorfor ikke la henne. Bare la henne styre det selv, og ikke gjøre det til noe tvangspreget.

Jenta mi koser seg med å lese i blader eller bøker når hun sitter på potta, og jeg må sitte å doen ved siden av henne så vi kan snakke sammen.

Skrevet

Det skader vel ikke å la henne prøve hvis hun er interessert. Så lenge dere ikke presser henne, tror jeg ikke det kan gå galt. Selv om det bare er en lek nå, så forbereder det henne til den dagen dere virkelig starter med dotrening.

Det er ikke sikkert det er slutt på bleier ennå, men hver bæsjebleie man slipper å ta er en sann fryd.

Skrevet

Her er det altså ingen dopress i det hele tatt. Hun går selv inn på do og legger på doringen når hun vil sitte på den. Hun følger også etter storesøster inn på do av helt egen vilje, og hun sier selv i fra på eget intinativ når hun bæsjer i bleien sin.

Så her er det altså lillefrøken selv som er sin egen "doherre". Syns bare selv det blir så feil og nekte henne å sitte på dp når hun selv er så veldig ivrig. Har fortalt dette til HS, men der er det visst en regel om at barnet MÅ være minst 2 år før barnet rører doringen (??)..

Skrevet

Jeg ble tørr da jeg var 14 mnd:) Og det var med egen fri vilje. Mamma satte meg på potta bare for gøy, og jeg tok poenget der og da. Var et vindunderbarn... bare synd det ikke varte:)

Skrevet

Har ei på under 2 år selv,som er veldig interessert i å prøve doen.Hun begynte med det selv etter å ha sett meg plassere storebror på doringen.

Hun henter frem doringen,legger den på plass og skal kle av seg.

Sitter der så fornøyd;-)

Spør jeg om hun er ferdig får jeg et hissig; NÆÆI,TISSE!!!

Så skjønn atte;-)

Skrevet

Det blir jo helt feil å nekte henne å gå på do, da ser jeg iallefall for meg at hun får et anstrengt forhold til doen.

Ikke bestandig HS har rett. Det er jo bra at ungene vil gå på do, det gjør jo en fremtidig bleieslutt mye enklere.

Skrevet

Snuppa var på samme måte da hun var 13 mnd så da startet vi med å la henne sitte der og ta det i hennes tempo. Vi har ikke stresset med det, bare latt henne sitte der så lenge hun vil og lagt det opp til noe koselig. Sunget, lest bøker, regler osv. Hun var bleiefri da hun ble 2 år, men bruker fremdels på natta.

Verken HS eller lege på sykehuset har vært negative til dette, heller tvert om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...