Gå til innhold

Urinveisinfeksjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i noen uker nå vært plaga med kløe og litt svie i underlivet. Er liksom bare utapå-ikke oppover i skjeden... Er litt rart, for det kan gå et par dager uten at det klør også er det noen dager som det klør skikkelig igjen. Har lest litt om urinveisinfeksjon på nettet og tror jeg får ta en telefon til legen på mandag...

Noen som har erfaringer på området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urinveisinfeksjon gir mere smerter/stikkinger inni urinrøret, og ikke i området rundt, men går jo ann å levere en urinprøve da..

Er ikke sopp du har fått da? Hørtes mere ut som det..

Skrevet

hei Kjerstipusen!!!!

vanskelig å si sikkert hva det er, men kan jo enten være en urinveisinfeksjon eller kanskje en lett soppinfeksjon? tror kanskje mest på det siste men vanskelig å si sikkert.

Jeg hadde en lett sopp infeksjon uken før jeg testet positivt. altså da jeg var 3+1 og utover.. da hadde jeg også økt utflod, sånn tykk,hvit, luktfri klumpete.. har du det nå? (sorry detaljer og ekkelt spørsmål). Og i tillegg kløe rundt skjeden, men ikke oppi..

Ta en snakk med legen du vennen, det er helt ufarlig, men fint å få behandlet. :) Du får sikkert beskjed om å bruke litt cansten salve om det er sopp.. men ikke de stikkpillene. det fikk jeg høre da de kan være ille bruke første trimester.

Klem til deg ***

Skrevet

Ja, har lurt på om det kan være sopp jeg også, men har ikke hatt noe annerledes utflod enn vanlig og det lukter ikke rart heller-skal det ikke lukte "råtten fisk" om det er sopp da?? Kløen og svien er liksom rundt skjedeåpningen da, så da er det vel kanskje ikke urinveisinfeksjon likevel? Får ta en tlf til legen på mandag morgen...

Huff-var på do ista og da var det rosa/brunt-litt gjennomsiktig på papiret når jeg tørka meg. Hatt litt stikk i magen i dag også, men det har jeg jo hatt før også... Har klødd litt i kveld, så kanskje jeg har laget noen rift-men det var jo ikke noe friskt blod altså. Mer sånn som kommer når man får forvarsel om mensen... Æsj, fikk helt vondt i magen jeg nå :'(

Skrevet

hei igjen vennnen!

Selv om det er sopp, så behover det ikke være noe ille luktende.. er vanligvis ikke det om det er en sånn "typisk gravid soppinfeksjon" (tåpelig forklart men...) ;-)

Typisk er da kløe, økt utflod og gjerne sånn cottage cheese aktig utflod om du forstår? Du får nok beskjed om prøve en cansten salve en periode og også behandle samboer med samme. Og så kan det lønne seg å bruke såpefri vask til underlivet. Bruker selv den Lactacyd. og bruke bommullstruser :-)

uff.. forstår du blir bekymret når du oppdager blodig utflod.. men husk at det er maaaaange som opplever det gjennom svangerskapet. vi har så skjøre slimhinner i skjeden så det skal ikke mye til for en rift,, og spesielt ikke om du klør... Stikk i magen er helt vanlig nå i 1.trim. har selv hatt masse av det.. og sånne "voksesmerter" ,, det er vondt! fikk jeg først for et par uker siden, men har heldigvis ikke ofte

Uff.. vet ikke hvordan jeg best skal kunne berolige deg, men tror ikke du har noe å være redd for om det bare er denne gangen og så lite det er snakk om. se det an og om du ikke blir roligere, så nevn også dette til legen til mandagen.

Hvor langt er du på vei nå vennen?

Dette går så bra skal du se, det er jeg så sikker på!!!

*stor klem*

Skrevet

Tusen takk for beroligende ord og klem vennen. Sambo er helt sånn "jeg er sikker på at det går bra jeg" men jeg blir jo litt ekstra engstelig da. Skal gå og legge oss nå også håper jeg at jeg ikke ser noe mer til dette blodgreiene. Når har jeg jo kjempe"vondt" i magen, men det er nok bare sånn nervøs-vondt i magen. Blæ!

Ang sopp/urinveisinfeksjon så har jeg ikke hatt noen annen utflod enn vanlig. Ikke noe cottage chees-aktig i det hele tatt. Det er i det store og det hele fælt lite utflod å snakke om... Bortsett fra dette blodgreiene nå da-sukk..

Nei, skal prøve å sove bort hele greia nå. Nattaklems.

Skrevet

Sov godt vennen!

Dette går nok kjempebra, men om du ikke skulle klare og slappe av så går det jo an å kontakte privat ul og sjekke om de kan se noe.. kanskje mulig å komme alt i morgen?

Eller snakk med legen om dette til mandag. H*n skal ta deg alvorlig og om han sammen med deg synes det er grunn til det, kan du får ul gjennom h*n...

Men jeg tror dette går kjempe bra!!! det er ganske normalt med litt blodig utflod i begynnelsen av svangerskapet, og som sagt er slimhinnene kjempe skjøre.. det er lov og normalt å være litt "hysterisk" når man er gravid.. dette er jo helt nytt for oss, og så leser vi "skrekk histotrier" og skremmer vettet av oss selv. men husk at for de aller fleste så går dette strålende! Blir det mer blod og masse smerter samtidlig, er det mer ille og grunn til engstelse.

Sov godt vennen! Jeg VET det går bra med deg!!!

Snakkes i morgen.

*nattaklem

Skrevet

Tusen takk for støttende ord, miobell :) Det hjelper!

Har ikke kommet noe mere blodaktig foreløpig, så jeg roer meg litt ned for denne gang. Det har jo ikke vært noe smerter samtidig med dette, så da er det nok ikke noen grunn til å bli så redd... Vet jo at det er vanlig med sånne blødninger, men man blir jo livredd fordet. Skal uansett nevne det for legen når jeg ringer på mandag...

Lurer forresten på om det er sopp jeg har og ikke urinveisinfeksjon. snakka litt med sambon om det også viser det seg plutselig at han også er plaga med litt kløe. Tosken-nå har jeg gått og klaga over kløe i hvertfall en uka også har han ikke sagt noe... Jaja, da blir det nok en tur på apoteket i dag og kjøpe Canesten ja... Men holde seg unna stikkpillene altså?

Skrevet

Glemte forresten helt å spørre-hvordan er det med deg etter at du fikk beskjed om at du ikke var beskytta mot røde hunder? Håper du har roa deg ned litt og at du ikke tenker på det hele tiden...

Klem :)

Skrevet

Så godt å høre at du har det bedre Kjerstipusen og at det ikke har kommet mer blod :-) Er på jobb nå, tenker å sende deg et litt lenger innlegg.. kommer snart, må bare sende dette livstegn så du vet at jeg er her inne ;-)

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men lest meg til litt gjennom disse ukene :-)

Jeg tror du nå skal slappe godt av og ikke tenke mer på den litt småblodige utfloden. du har skjøre slimhinner nå og om du i tillegg har sopp, så klør du kanskje litt ekstra, lett å få en liten rift, og som sagt før, det er ganske normalt gjennom 1.trim.Lest at gjerne ca 80% opplever sånn blodig utflod gjennom 1.trim. Mange blør til og med endel uten at det er farlig.. Men man skal alltid nevne dette med blod for legen, så bare si det på mandag du :-) Og slapp av i helgen, tror også det har litt å si, at man tar det rolig for kroppen og spirens del :-)

Blødning sammen med mye smerter er som regel indikasjonen på at noe er ganske galt.

Hvor langt er du på vei igjen?...

Når det gjelder det du først trodde var uvi, tror jeg nok er påbegynnende soppinfeksjon. Ikke farlig og det også ganske så normalt gjennom svangerskapet.Bakteriefloraen er i endring vet du. Som jeg sa så hadde jeg dette helt i begynnelsen. Da hadde også kjæresten litt kløe og noen hvite små prikker. Men ikke farlig! bør bare behandles for kan bli litt verre og er ubehaglelig.

Dra på apoteket og kjøp Canesten salven og gjerne en såpefri intimvask. Det hjalp meg! Den vasken bruker jeg fast også nå etter canesten kuren. Og så skiftet jeg ut endel av trusene mine, så nå har je mer bomullstruser, skal visst også være bedre. og jeg drakk masse biloa pga det er i allefall bra for bakteriekulturen i tarmene :-)

Det er ikke farlig med en sånn soppinfeksjon, men det er nok fint å nevne dette også til legen kommende mandag.bør alltid nevne alle sånne forandringer sies det.

Jeg dro rett på apoteket og kjøpte Canesten salven i allefall. sa at jeg var gravid ( selv om jeg da var så tidlig at jeg ikke var heeelt sikker). Hun sa at salven var trygg å bruke rundt skjede åpningen, men stikkpillene anbefales ikke til en i 1.trim da dette ikke er heldig. Jeg tror heller ikke det vil være nødvendig med det. Og så fikk jeg anbefalt å behandle samboer samtidig som meg selv.

Her er noen relevante linker til deg:

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/den_gravide_kroppen/sopp_i_underlivet

Hvordan er det elles med deg Kjerstipusen?

Ok med meg.. Jeg fikk tryglet meg til en ny blodprøve for å sjekke om jeg har antistoffer for røde hunder. Har jo tatt den vaksinen hele to ganger gjennom oppveksten så forstår ikke at det ikke skulle fungere på meg! Men er det sånn at jeg ikke er immun, så tror jeg ikke faren for å smittes av røde hunder er særlig stor..Og er gjennom 1.trimester det er verst og nå hopper jeg jo over til 2.trim. neste uke ;-) skal så mye til å få røde hunder, at jeg velger å slappe av.. måte på hvor mye en skal bekymre seg for ;-)

*stor klem til deg*

Skrevet

Tusen takk for super link. Det er nok sopp ja. Ettersom jeg har lest meg til så burde det vært mere vondt om det var en UVI. Kulern med å kjøpe canesten til jeg har prata med legen på mandag, men det blir nok en kur både på meg og sambon tenker jeg.

Jada-har roa meg ned med blødningen nå. Vet egentlig ikke helt om jeg kan kalle det blødning engang. Var jo bare litt brun/rosa på papiret en gang og ikke noe mer etter det. Men nevner det for legen jeg, så vet han det...

Ellers er alt bra med meg. Er 8+0 i dag og har ikke særlig mye symptomer. Er trøtt/slapp og får innimellom litt stikk i magen, puppene er større og litt ømme, men både pupper og mage begynner å gi seg litt. Blir kvalm når det går for lang tid mellom måltider eller om jeg spiser mye søtt, men ikke noe oppkast foreløpig. Så jeg skal ikke klage jeg altså! Men er og tisser hele tiden da, minst to ganger om natta... Det er litt plagsomt, men forsvinner vel om ikke så lenge.

Du da, har du mye plager eller? Og hvordan går det på jobb? Du sa jo at du var sliten og følte at kroppen ikke hang med... Har du sagt det til sjefene enda eller? Jeg tror jeg må si det til sjefen min til uka. Har begynt å jobbe med en ny kunde hvor det er ufattelig mye å sette seg inn i. Føler at jeg bør si fra om graviditeten, men samtidig er jeg redd for at jeg blir tatt bort fra kunden om de vet at jeg kommer til å gå ut i permisjon om et halvt års tid. Da blir jeg superskuffa, for jeg vil jo gjerne ha det oppdraget... Føler at det blir litt uærlig å ikke si noe, men det er jo veldig tidlig enda da.

Bra at du slapper litt av i forhold til den prøven da. Rart at ikke vaksinen har virket på deg... Men man får jo ikke gjort så mye med det nå, og det er vel en relativt uvanlig sykdom å komme borti om en holder seg i Norge...

Stor klem tilbake, og igjen-tusen takk for støtten!! Det gjorde godt både i natt og i dag tidlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...