Gå til innhold

Blir dere enige med barnefaren ang. navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke enige... ikke enda i hvertfall...

Mannen min liker motenavn fra 80 tallet, og jeg liker litt gamle navn, gjerne norrøne el. gamle nordiske. Uff det er så trasig, for hans familie er også veldig fasinert av hans navneforslag, og jeg føler ikke han vil rikkk en tomme for å få igjennom et av sine forslag. Jeg er jo forsåvidt heller ikke villig til å godta en av hans forslag, så da er vi jo like langt.

Er det flere som har hatt det sånn, kom dere til enighet?

Trasig hvis man ikke kommer til enighet, hva skjer da liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slik har vi det også....diskuterte det i dag (siden vi fant om graviditeten i dag)

var mye diskusjon med nr 1..men ble da enig om guttenavn da...og det ble en gutt

nå med nr 2.....absolutt ingen enighet

Skrevet

Med nr 1 og nr 2 var vi enige. Selvsagt hadde han noen jeg forkastet, og jeg noen han forkastet, men vi var enige om 5-6 guttenavn, og veldig enig om hvilket navn vi skulle velge av de.

Men denne gangen er vi mer uenige. Har ikke kommet til enighet enda, men vi maser ikke noe på det. Jeg vet hvilket navn han ønsker, og selv om jeg av ulike årsaker ikke er så glad i det navnet, så lar jeg det modnes litt i hodet mitt. Og han vet hvilket navn jeg har øverst, og jeg vet han tenker litt på det, selv om hans første reaksjon var at det ikke var aktuelt :)

Skrevet

Jeg tok et lite triks og begynte å diskutere etternavnet først. Han ble nesten litt "desperat" når jeg foreslo at ungen skulle ha mitt etternavn, så da kom han på den geniale ideen at jeg kunne bestemme fornavn om ungen fikk hans etternavn. Hehe.. Gjett om jeg gikk med på det? ;)

Skrevet

Vi kommer ikke til enighet..

Jeg vil ha Kaja og sambo ønsker Elisa, men det er et navn han ikke får i det heeeeele tatt (har ei bekjent som heter ElisE som jeg ikke klarer så navnet minner for mye om det)..

Mamma er veldig enig med meg om Kaja da men sambo påstår han ikke liker "korte" navn, er bare en bokstav mindre en det han vil..

Vi var uenige sist også men da fikk jeg vilja mi :P

Eller nesten hvertfall jeg villa ha Thea Amalie men Thea var uaktuelt for sambo på samme måte som Elisa er uaktuelt for meg så da endte vi opp med Amalie :-)

Og jeg synes Kaja og Amalie går fint sammen mens Elisa og Amalie passer ikke :P

Så får vente til det nærmer seg fødsel og se om han gir seg denne gangen også :P

Skrevet

Jeg var veldig heldig: Sambo likte navnet...EMIL. Først var han litt redd han skulle bli mobbeoffer, men etter å ha snakket med venner rundt omkring så ble vi enige om at mobbesjansen ikke var såååå stor. Så vi får en liten Emil. Selv har jeg hatt det navnet klart i over 10 år :-DD Alltid synes det er et morsomt navn.

Skrevet

Vi fant et guttenavn som begge likte veldig godt, men ble ikke enige om jentenavn. Så heldigvis blir det en gutt. Så da slipper vi å tenke mere på det:)

Skrevet

Med førstemann fant jeg til slutt et navn han falt for. Han klarer ikke å høre at stilen på navnene jeg foreslår er i samme gate. Han forelsår skikkelig stygge navn faktisk.

Så ille at jeg ikke kan tenke meg å sette navnet på et barn kroppen min har jobbet for å lage. Kanskje på en gullfisk for moroskyld, liksom.

Skrevet

Gullfiskideen tente samboeren min på. Han vet at jeg overhode ikke liker hans favorittforslag. Så nå har han gått med på at det blir noen andre, så sant han får kalle fiskene sine for disse navnene. Det er det klart han skal få lov til. Så nå gjennstår det bare å bli enig om hvilket av mine forslag vi skal gå for.

Skrevet

Mannens forslag ; Carola!!!

Det var jo bare for å provosere meg, hehe.

Nå tuller han med "Lene Alexandra"...

Men vi ble enige til slutt =)

Det vil si at jeg fikk viljen min *hehe*

Skrevet

Med førstemann lagde jeg en liste over de navnene jeg likte så valgte han etter fødselen. Da hadde han brukt et halvt år på å vende seg til disse navnene. Denne gangen er det verre. Kanskje fordi jeg ombestemmer meg hele tiden. Men nå vil jeg veldig gjerne at jenta vår skal hete det samme som min avdøde bestemor het. Det er ikke han med på. Skal prøve å hviske navnet til han når han sover et par uker og se om ikke han ombestemmer seg :)

Skrevet

Bare flaks her!! Jeg har hatt mange navn jeg likte, men sambo har bare fnyst av alle, også Olivia!

Helt til han tilfeldigvis fikk vite at hans mormor hadde Olivia som 2. fornavn.

Da var det plutselig et nydelig navn, så sånn ble vi enige da:)

Så nå ligger det en liten Olivia i magen min, hvis vi ikke ombestemmer oss i løpet av de kommende 5 månedene...

Skrevet

Vi liker begge gamle, norrøne navn, så vi hadde i grunnen ikke store problemer. Jeg har nok noe mer spesiell navnesmak, men vi er enige.

Skrevet

Her er det ikke noe problem,nesten litt kjedelig,fordi vi er så enormt enige at det blir jo ingen diskusjon over det.Nå viste vi jo navnene før vi ble gravid da,så da er det jo også enklere. Slik var det sist også. Av og til litt kjedelig,som sagt,å være så samkjørte.

Skrevet

Nei så avgjort ikke. Mannen min vil kalle ungen sture om det blir gutt og jeg synes det navnet høres ut som dårlig humør... Og jeg vil kalle ungen Vanedis om det blir jente men han han synes det høres rart ut. Huff, denne ungen kommer aldri til å få navn...

Skrevet

Mannen min og jeg bestemte oss allerede før vi ble gravid at om det ble gutt skulle jeg bestemme, og om det ble jente skulle han bestemme, mye fordi vi hadde noen favorittnavn i disse kategoriene. Tilfeldigvis så blir det gutt, så da bestemmer JEG! Hurra. Nå har han vetorett, da, men vi har snakket om navnet lenge, og tror vi blir enige. Han liker kortversjonen, mens jeg kommer til å velge hele navnet, selv om alle vil bruke kortversjonen... (Maximilian skal han trolig hete, og regner med alle kompisene hans kommer til å kalle han Max. Kanskje jeg også kommer til å gjøre det, vet ikke ennå...) Neste barn skal mannen min få bestemme navn på, håper det ikke blir noe sprøtt.. Hehe- Kontrollfrik som jeg er, får jeg nesten litt noia av å tenke på det...

Skrevet

Vi snakket ikke så mye om dette med navnevalg i begynnelsen egentlig, men vi foreslo noen navn begge to og sa hva vi syntes om dem. Han sa mest tullenavn da, og likte ikke noen av navnene jeg kom opp med, men da jeg nevnte Pernille fik jeg positiv respons! Så da jeg etterhvert følte sterkere og sterkere at det var ei jente i magen, begynte jeg bare å kalle henne "lille Pernille" og fikk bekreftet kjønnet på UL. Han ble spurt av andre om vi var enige om navn og da svarte han at det ikke var helt avgjort enda, men jeg fortalte han at jeg allerede hadde kallt henne Pernille en god stund og spurte om han ikke likte det navnet. Det gjorde han så absolutt, så da blir det Pernille:-)

Guttenavn var vi aldri noe seriøst inne på, ettersom jeg var overbevist om at det var ei jente...

Skrevet

Med nr 1 og nr 3 skrev vi ned hver vår liste med navn vi likte. F.eks. 10 jentenavn og 10 guttenavn.

Så strøyk vi de vi ikke likte på den andre sin liste, sånn at kun to navn stod igjen på hver sin liste. Altså vi hadde da 4 jente navn og 4 guttenavn igjen å velge mellom.

Og da var det hvertfall noen få navn å diskutere i stedet for en helg haug.

Vi gjorde dette før u.lyd. Derfor var det ikke så ille at han fikk igjennom "sitt" jentenavn eller jeg "mitt" guttenavn. Da var det uansett u.lyden som "bestemte" hvem som fikk igjennom sitt navn.

Når vi ventet nr 2 datt bare navnet ned og vi ble enige på et blunk.

Navn er ikke lett å bli enig om nei!

Skrevet

vel man må jo forkaste alt den andre parten ikke vil ha. Du må forkaste dine og han må forkaste sine, så må man finne noe begge liker...

Hvis det ikke går så hva med en kombo av et navn fra hver?

Jeg mener det er din og din manns oppgave dette med navn, alle andre kan bare butte ut. De kan sikkert komme med forslag, men hinting, synsing og mening, er ikke aktullet her i heimen i hvertfall hehe.

Vi liker veldig forskjellige navn her, så guttenavn alternativet vårt er et han vil ha og et jeg vil ha (altså dobbeltnavn) men vi liker begge navnene. Jentenavnet er et navn vi begge liker..

Skrevet

Vi kom så langt at vi ble enige om to navn som vi stod igjen med, hvorav det ene var hans favoritt og det andre var min favoritt. Alle de navnene som den andre absolutt ikke ville ha ble selvsagt forkastet. Når det gjelder valget mellom de to, så har jeg faktisk sagt til min samboer at han skal få velge (mellom de to alternativene). Synes tross alt det er koselig at han er engasjert, og tror nok også han synes det er litt stas å få lov å bestemme navnet på vår førstefødte. Men den endelige avgjørelsen blir ikke tatt før vi har sett barnet, kanskje ingen av alternativene passer. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...