Gå til innhold

Hvilken jobb tjener man godt i??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett bort fra lege, hjernekirurg og sånne yrker da. Har ikke Guts nok til å begynne på ei 8 år lang utdanning med 5 unger :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker du data, så er det tingen... (jeg har inntrykk av at du tjener gode penger der). Og så er det varierende hvor lang utdanningene er.

Skrevet

Alt av mannsyrker tenker jeg. Også eindomsmeglere da.

Skrevet

hva utdanning må man ha visst man skal bli eiendosm megler da? kunne jeg igrunn tenkt meg :)

Skrevet

Tror ikke jeg hadde satset på eiendomsmegling akkurat nå......

Når man skal velge utdanning, så tror jeg det er lurt å prøve å finne ut hva man har lyst til først.

Risikovurdering er også en ting. I noen yrker er det alltid jobb å få, mens i andre er det et mer svingende arbeidsmarked (f.eks. tror jeg det er få leger, lærere, vernepleiere og sykepleiere arbeidsledig noen gang, mens det innenfor f.eks. eiendomsmegling, data osv svinger med konjunkturene)

Hvis man f.eks. er vernepleier og synes det er greit å jobbe natt, så kan man jo jobbe 60% stilling (dvs. omtrent 2-3 netter i uka) og ha utbetalt ca som 100% på dagtid.

Skrevet

Vernepleier er ikke særlig bra betalt. Da ville jeg heller valgt andre typer pedagogiske utdannelser som lærer, førskolelærer osv. Disse åpner for de samme mulighetene som vernepleier + mange fler.

Skal du velge en utdanning hvor du skal tjene godt etterpå, ville jeg satset på en utdanning som retter seg mot det private næringsliv. Litt mer risikabelt, men mer penger å tjene.

Skrevet

enig med hannli jeg, men det spørs på hva man prioriterer.

Det spørs jo også på hva man tenker ifht å "tjene bra". Min erfaring er at timebetalingen ikke nødvendigvis er så høy i det private, for selv om lønna er høy er det jammen mange timer man må legg inn!

Som høyere saksbehandler/rådgiver i off. eller leder på et visst nivå så kommer lønna opp i 400-500.000 etter noen år. Jeg synes det er ganske bra. Særlig fordi man som saksbehandler/rådgiver får betalt for eventuell overtid. Med betalt lunsj blir det jo årslønna delt på 37,5 timer i uka..... Må legge til at ansvaret som regel er stort da.... Da går det jo an å ha en ekstrajobb i tillegg om man er kin på å tjene mere penger.

Dette krever imdlertid som regel ganske mange år med utdanning....

Skrevet

Ingeniører er alltid etterspurt - og privat sektor er som regel bedre lønn enn alt offentlig. Økonomirelaterte jobber kan også betale bra - det samme med de fleste konsulentyrker. Datayrker ville jeg bare gått for om du er oppriktig interessert i data og nerding. Eiendomsmegling er muligens litt feil tidspunkt..? Håndverkeryrker kan også være godt betalt. Lærere og sykepleiere er vel til dels i samme situasjon som de fleste i offentlig sektor - lav startlønn og lavt makstak (punktet der du ikke øker i lønn lengre)..?

Skrevet

jeg gikk privatist som hjelpe pleier..måtte ha 2 årsvekr praksis inne 5 år i tilegg..jeg ble ferdig med skolen, men siden jeg aldri fikk vikariat og hadde kunn hver 3 helg..og lite med ekstra vakte (noe det var krig om til tider) så måtte jeg bare droppe det og finne meg en jobb i fiskeindustrien..for da hadde jeg iallefall 100% fast jobb..og fast inntekt..

Natt kan jeg ikke ta siden jeg har en mann som er vekke 5 uker i et strekk..blir veldig vanskelig emd barnevakt..vanseklig nok bare på kveldstid..men det går alltids når man har faste vakter da..noe jeg ikke hadde og måtte bare slutte det hele..

Skrevet

Vel et "manneyrke" ja:-)

Ingeniører tjener jo bra, og er alltid etterspurt.

IT er også kjempebra, og der er det jo masse jenter, men ikke velg web-design etc.

Blir du en god programmerer får du garantert jobb - har du litt guts kan du jobbe på kontrakter og tjene svært gode penger. Vi snakker 1-1.5mill i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...