Gå til innhold

Søke om fødeplass


Kikki1982

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lest litt forskjellige steder at man må være veldig tidlig ute med å søke om fødselsplass i Oslo.

 

På Ullevåls hjemmesider stor det under "Hvordan søke om fødeplass?" ”Helsekort for gravide” benyttes som søknad om fødeplass. Dette får du hos din jordmor eller lege når det er konstatert at du er gravid. En slik kontroll bør gjøres ca 8-10 uker ette siste menstruasjon." Så jeg kan altså ikke søke om plass før første kontroll, når jeg får dette kortet? Noen som har vært gjennom dette før?

 

Jeg bor på Sagene i Oslo, noen som vet om jeg da sokner til Ullevål, så jeg slipper å stresse med å søke? Har første kontroll etter påske, da skal jeg være i uke 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelper ikke å høre til ullevål, det er fritt sykehusvalg så enhver som søker før deg vil komme foran i køen. Vet ikke om uke 9 er forsent i forhold til ullevål, sannsynligvis er det nok tid, men hvis du vil være sikker kan du følge denne oppskriften:

 

Ring selv til kvinneklinikken på ullevål og få mailadresse til føden/overjordmor. Deretter sender du mail med søknad om fødeplass, _med samme opplysninger_ som helsekortet gir. Navn, fødselsnummer, adresse, termindato, første barn/svangerskap, medisiner, vekt/høyde. Navn og adresse på faren. Send dette selv så fort som mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din eller jordmor søker fødeplass for deg på det sykehuset du ønsker. Dette skjer ved første kontroll, da vil du også få svar på om det er plass til deg ved det aktuelle sykehuset. Som regel får en øsket oppfylt. Går på dette med trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...