Gå til innhold

Utrolig hvor opphengt man blir i en liten ting....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var jeg til rutine-UL. Veldig gøy, fikk vite at vi venter en liten gutt:)

Så kommer "problemet."

Da jeg dro på sykehuset i dag, dro jeg dit med visshet om at jeg var 18+2. Jeg hadde mensen 24.oktober, og vi hadde kun sex en gang etter det, -natt til 7.november, som tilfeldigvis er to uker etter mens. Har tidligere beregnet termin utfra det, og fått termin 2.august.

Jeg var til UL da jeg var 11+1, og jordmor kunne da bekrefte at jeg var nettopp 11+1.

I dag framskyndet jordmor terminen til 27.juli, og mente jeg var 19 uker på vei, altså fem dager lengre enn jeg har regnet ut. Dette kan da umulig stemme, når jeg vet nøyaktig når vi hadde sex i forhold til mensen (det var kun den ene gangen før jeg fant ut at jeg var gravid).

Tanken min er da at gutten rett og slett er bittelitt større enn andre 18+2-gutter.

Hehehe, dette må jo virke dumt, og nesten som en bagatell, men jeg velger å tenke at jeg fortsatt er 18+2, uavhengig av når babyen kommer. Det kan man jo uansett ikke forutse, og det har ingenting å si for meg, bare den er ferdig osv.

Er det noen som skjønner "frustrasjonen" min? Er jo ikke noe å henge seg opp i, men jeg har liksom gått å tenkt litt på dette etter at vi kom hjem..

Har forøvrig vært og kjøpt en blå body i dag. Aller første innkjøp til babyen:) Ville vente til vi hadde vært på rutine-UL.

Gleder meg så til å se gutten min, det føles så uvirkelig ennå...

God helg til alle dere frustrerte, gravide, fruer (og frøkner) der ute.. Hormonene har overtaket, det er bare å innse at slaget er tapt!!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også bare sex èn gang etter siste mensen så jeg visste den datoen. Etter å ha regnet ut skal jeg da ha termin 26 juli. Så var jeg på UL når jeg var 13 uker på vei, han satte termin til datoen 22 juli. Så når jeg var på UL igjen i uke 18 kunne hun se etter målene på barnet at jeg skulle ha termin 18 juli. Men den ville hun ikke endre på siden jeg hadde vært hos en veldig erfaren lege i uke 13 + at min sønn og alle søsken og jeg selv var litt større enn det gjennomsnittlige når vi/han ble født.

Så jeg har fortsatt termin 22 juli, men vil sannsynligvis få en gutt som er større enn gjennomsnittlig. Sønnen min som nå er 3 var 4,5 kg når han ble født. Det var kjempefordel for når han ble syk spiste han veeeldig lite, og da var det bra han hadde en vekt "å gå på". Så jeg er bare glad for det :)

Skrevet

....sønnen min som nå er 3 ÅR altså, hehe... ikke kilo

Skrevet

Har ikke noe vitenskapelig belegg for denne teorien, men det er jo sånn at det alltid vil være individuelle forskjeller på utvikling hos fostre, når de bruker 9 mnd på å bli ferdige inni der så er det ikke unaturlig at utviklingshastigheten varierer med 5-6 dager?! Og da vil jo terminen bli tilsvarende forskyvet tenker jeg... selv om unnfangelsestidspunktet er sikkert.

Har tenkt litt på det samme selv nemlig :)

Skrevet

Årsaken til at UL tas i uke 17-20, er at alle fostere utvikler seg noenlunde likt i denne perioden. Men det kan selvsagt forekomme individuelle forskjeller!

Skrevet

Man kan ikke regne seg tilbake til unnfangelsestidspunkt med ul-termin. Det ul-terminen derimot sier noe om, er hvor lang tid man sannsynligvis har igjen av svangerskapet. Ul-terminen baserer seg på sammenligning av mange foster etter bestemte størrelser, og en gjennomsnittsverdi av restlengde av svangerskapet (håper det ikke bare virket forvirrende;)).

Når man har sex, kan sædcellene leve så lenge som en uke i egglederne, og kan befrukte et egg som kommer ila den perioden de holder seg i livet der inne. Tiden det tar for det befruktede egget å bevege seg fra eggleder til livmorhulen kan variere, det kan også "festetiden". Festetiden er den tiden det tar før egget har festet seg i livmorveggen. Disse variablene spiller altså en rolle for hvor lang tid det tar før egget begynner den virkelige utviklingen.

Når graviditeten har vart mellom 17 og 19 uker ca, er de fleste foster lik i fosterutviklingen. Dvs at denne perioden er best til å estimere hvor lang tid man har igjen av svangerskapet. :)

Skrevet

Hei HI! Jeg var også på ultralyd i dag, og vi venter ei lita tulle :) Jeg trodde jeg var 18 uker på vei, men det viste seg at jeg var 19+5 - så straks halvgått! Termin ble endret fra 1.august til 22.juli :) Syns det bare var kjekt jeg. Hadde egentlig ikke noen formening om mensterminen, har ikke klart å huske når jeg hadde mensen sist eller hvilken spesifikk omgang i høyet som førte til vår lille sprellmakrell, så jeg stoler på at jordmoren vet hva hun snakker om :) Uansett når den lille kommer, så blir det jo kjekt. Måtte handle en liten body i dag jeg også, er vel redebygger-instinktet som slår til :)

Skrevet

Hei! Jeg kjenner ei som opplevde det samme for noen år siden. Sønnen hennes ble født på den termindatoen hun hadde selv. I følge ultralydtermin gikk hun nesten ei uke over tiden. Du kan jo bruke din egen termin og bli positivt overrasket hvis gutten din kommer før tiden:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...