Gå til innhold

Noen som kan dette med blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll idag, og hadde BT 115 over 70. Dette var lavere enn forrige gang. Hørte ikke noe om at det var FOR lavt. Hvor lavt er for lavt? Og hvor høyt er for høyt?:)

Hadde også lavt blodsukker, tror det var 78 komma noe... Er det for lavt? Hva kommer dette med bt og blodsukker av??

De hadde det så travelt at jeg ble ikke klok på noe....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodtrykket ditt er helt som det skal. Jeg ligger som regel rundt opå 100/60 og det er bra, selv om det er litt lavt. Men det gjør ikke noe å ha lavt blodtrykk.

Blodsukker vet jeg ingenting om.

Skrevet

At gravide for lavt blodtrykk er helt normalt. Dette pga blodårene i kroppen utvider seg under svangerskapet, så blodvolumet blir "for lite" til å fylle opp på en måte.. Er ikke farlig, men kan være veldig ubehagelig om det blir veldig lavt..For å øke blodmengden, kan du drikke masse, helst rent vann...

Blodsukkeret ditt kan nok ikke være på 78 nei, hehe... Men 7,8 kanskje? Det er iallefall ikke lavt. Blodsukkeret bør ligge på mellom 5-8.

Skrevet

Blodtrykket ditt er perfekt.

Blodsukkeret ditt målte de ikke. Og hadde det vært på 78 komma noe hadde du vært død, det hadde heller ikke vært mulig å måle så høyt blodsukker. Det som du tenker på er blodprosenten din.

Skrevet

115/70 er ikke lavt nei. Det her helt perfekt. :)

Skrevet

Man trenger da ikke dø med et blodsukker på 78 selv om det er altfor høyt, ved nyoppdaget diabetes eller ketoacidose ved diabetes er det faktisk ikke helt uvanlig med blodsukker opp mot 100, og det er mulig å måle det uansett hvor høyt det er.

Skrevet

Oi, kanskje det var blodprosenten, ja:) hehe

Skrevet

Jeg kjenner mange med diabetes, bla min mor. Det er dødelig med blodsukker på 78. Jeg vet en som hadde oppi 50 å han fikk beskjed om at når han hadde så høyt var det bare flaks at han overlevde. Og nei det er ikke mulig å måle blodsukker over 35 med vanlig blodsukkerapperat, det har jeg prøvd så det vet jeg. Vanlig legekontor har vanlige blodsukkerapperat. Må til sykehus for å kunne måle høyere enn det.

Skrevet

Det er fullt mulig å måle blodsukker over 35 på de vanlige apparatene på legekontor. Det er bare å fortynne prøven det....

Skrevet

sikker på at det ikke er 7,8 du mener?:P diabetes er 7,8. 78 hadde du ikke levd nå.

Skrevet

Akkurat det jeg mener også Jenta88, vet jo at en ung mann overlevde såvidt blodsukker på noe å 50. Han hadde bare flaks sa legen at han overlevde. Men mest sannsynlig tror jeg det avr blodprosenten de målte hos HI da det er mye mer vanlig å måle enn blodsukker i svangerskapet. Jeg måtte selv be om at de målte blodsukkeret med det samme i dag som de tok blodprosenten

Skrevet

Blodprosent på 78?? Det må jo i tilfellet være etter den gamle måten å regne det på!

Blodprosentmålingen min er på 12,5

Skrevet

Det sies at et normalt blodtrykk skal ligge på ca 120/80, eller 100 + alderen din over 80. Hos meg vil det si at jeg skal ha et blodtrykk som er 126/80. Har hatt ganske så høyt blodtrykk tidligere, hvor undertrykket (det laveste tallet) har vært det legene har bekymret seg over. På det meste lå vel blodtrykket mitt på 140/95 tror jeg. Det er et høyt blodtrykk. Sist jeg var på kontroll hos jordmor hadde jeg et fint blodtrykk på 120/80.

Stefaren min hadde et dramatisk fall i blodtrykket her for noen uker siden. Han var på sykehuset da det skjedde og var koblet til noe måleinstrumenter. Blodtrykket hans ble målt til 90/45, tror jeg, på det laveste. Det er veldig lavt! Alt under 100/70 karakteriseres som lavt, selv om det ikke nødvendigvis er farlig lavt. Mye avhenger av hvor stabilt blodtrykket er osv.

For høyt og for lavt blodtrykk kan resultere i svimmelhet og besvimelse. I drastiske tilfeller kan det skje at hjertet ikke klarer å pumpe nok blod ut i kroppen eller at det oppstår for stort trykk på hjertet. Det kan føre til fatale skader på indre organer.

Skrevet

Ja, de sa den var på 11 komma noe, og da jeg spurte om det var bra, sa de at det tilsvarte 78 komma noe. Og at det var litt lavt, men ingen krise.

Så nei, folkens, det var visst ikke blodsukkeret, er en smule surrete her;)

Skrevet

blodprosenten din skal hels være på 13 +. men så lenge det ikke er under 10 så er det ingen krise. men siden du har 11, som er litt lavt, så må du få i deg mye jern (sammen med c-vitamin), for å sørge for at blodprosenten ikke synker under 10. viktig med nok blod i graviditeten.

78 er den gamle måten å regne. 11 er den nye:)

Skrevet

oi, leste ikk einnlegget ditt over. du fant det ut av deg selv hehe. ble litt ivrig vett:) driver å måler blodtrykk, blodsukker og blodprosent hver dag på pasienter, så ville bare få vekk misforståelsen hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...