1222 Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Har tenkt en del over dette med rosa til jente og blått til gutt, som utvilsomt fortsatt er et aktuelt tema i år 2008. Det viser seg på babyklær som selges i butikkene og hva foreldre velger å kle barna sine i, og hva litt større barn vil ha på seg. Jeg har observert at det går MYE i typiske "jentefarger" til jenter og "guttefarger" til gutter Jeg har vel måttet innse at jeg ar av den naive tro at dersom jeg velger både nøytrale farger, jentefarger og guttefarger til mitt barn (venter en jente), så kommer hun kanskje til å like forskjellige farger når hun blir litt eldre, og at det ikke bare blir lilla og rosa. Men jeg er jo klar over at jeg kan bli å ta skammelig feil i mine antakelser.Synes ikke det er negativt om hun blir en sånn rosa-jente, absolutt ikke, rosa skal hun få hvis det er det hun vil ha. Men må innrømme jeg synes innerst inne det er litt synd at det skal være slik at det skal gjøres så stor forskjell på jente og guttebabyer, og jeg kvier meg faktisk mye for å kjøpe et rosa babyteppe. Noen synspunkter? Hvordan har dere andre tenkt å gjøre det med slikt?
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Vi venter jente, men siden hverken jeg eller gubben kan fordra rosa (jeg var sånn som barn også, nåde den som kjøpte rosa klær!), går det mye i nøytrale farger, litt blått og litt lilla... Og skal det nå på død og liv være "jentefarger" så kjøper vi heller mørk rød Finnes faktisk mye fine jenteklær i andre farger enn rosa også, om man ser seg rundt. Men klart... litt rosa blir det vel. Vi kan jo ikke styre hva vi får i gaver fra andre. Og så lenge det ikke blir den dominerende fargen i klesskapet går det helt fint
Trulte76 Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 Mi første jente var ikke sånn typisk rosa jente..hun kledde bedre andre farger.. Så jeg fant jo mye fint jente klær i blått også jeg da, som jeg kjøpte til henne. Men var på helsestasjnen da hun var ca 3-4 mnd. HAdde et fint mørkeblå sett til hene..var en strikketjakke med bomsterkanpper..og buksa var mørkeblå med hvite små blomster over hele buksa..skikkelig jentesett..hadde ikke passet på en gutt da. Kledde av henne og satte meg ned i sofaen og ventet..så sier ei anna ei; Er det en gutt? Nei er ei jente sa jeg..så sier ho åja så hun hadde blåe klær på seg så jeg tenkte det var en gutt Er det mulig?!?
Trulte76 Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 nr 2 var mere typsisk rosa baby..rett og slett hvordan de er som person altså,,, hun er veldig glad i lilla, rosa osv..menst ho eldste som ble kledd i blåe klær også..og litt nøytrale og lite rosa..hun har lyseblå som ynglingsfarge:) Men hun har begynt å like mere rosa klær også..men hun er mere alt spisende, menst ho minsta ho vil helst ha jentete farger.. der er 6år og 9år..
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 Vi venter gutt, og jeg har så langt valgt en del klargrønne ting, bare fordi jeg liker det bedre enn blått...
2 fine små Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Vaar datter fikk INGEN rosa klaer av OSS foerste to-tre aar, men i gaver av andre, spesielt to ivrige soeskenbarn og en ivrig tante, sukk.... Rosa, blomstrete, pyntete og blondete. Skrekk og gru....tenkte jeg. =o) Jeg kjopte alle andre farger, masse groent og gult og aprikos og lilla, roedt og brunt og hvitt og turkis osv. Saa ble hun 2,5 og da kom dette for fullt, hun skulle BARE ha rosa. Nektet aa ta paa andre klaer enn rosa og snakket bare om rosa noen mnd, hehe......og barnehage og andre som passet henne (og overoeste med rosa gaver) "hjalp" jo til da. Naa naar hun naermer seg 4 har jeg gitt opp, og hun faar noen ganger noe rosa av oss ogsaa, men jeg taaler det bedre da, siden jeg var saa striks paa dette og nesten ikke saa det i begynnelsen ja. De lyserosa kjolene og en fryktelig griserosa (helt lys) sparkebukse ble nesten ikke brukt, bare naar vi skulle paa besoek til de som hadde gitt det i gave..... Saa jeg vet ikke hva det tror, men jeg har i hvert fall en jente naa som kan gaa i alle farger, men hun ELSKER rosa da. Jeg kan uansett ikke for alt i hele verden tenke meg aa gi en jente en rosa vinterdress for eksempel, det maa bli lue og skjerf og votter maks...
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 Før vår første datter kom var jeg veldig interessert i å kunne kle jenter i andre farger enn rosa. Har ikke vært prinsesse-jente selv. Men når jeg gikk gravid med henne kunne vi ikke se kjønnet og skuffene ble fylt opp med veldig mye kjønns-nøytrale klær...... Det var veldige kjedelige skuffer å se oppi... Så når det da visste seg at det var en jente vi fikk var det kjempe stas å få rosa klær - ENDELIG klær med farge på!!!! Dette er 4 år siden og da var det mye rosa som ble solgt. Men nå i det siste har jeg prøvd å velge klær med andre farger. Men jeg liker å kle henne feminint. Men jeg kjøper av praktiske grunner ute-dresser, støvler og regn-tøy i farger som jeg vet gutter kan gå i. Kjekt å arve! Suplerer heller med jente luer og votter. Må bare si at gutter i rosa regnsett eller ute-dresser ser ikke helt bra ut! Jeg liker at det er litt forskjell på jente og gutte farger. Kanskje spesielt når babyer er veldig små, ikke lett å se om det er gutter eller jenter. Men når de blir større burde det jo ikke ha noe å si hvilke farger de bruker...
2 fine små Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Jeg hadde da ikke bare roede klaer (rosa fantes ikke) da jeg var liten. Vi hadde spesielt uteklaer i sammehvilke farger. Kler gjerne opp en gutt i roed utedress ogsaa jeg dag, akkurat som jeg vet vi faar en svart utedress med noe groent paa - til datteren vaar, naar vi kommer til kalde Norge snart.
Shabby* Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 Jeg liker å kle babyer i typiske jente- eller guttefarger samt at klærne i seg selv er typiske jente- eller gutteklær. Det må ikke være rosa eller lyseblått, men jeg synes det er veldig søtt på babyer. Jeg synes ikke at babyer må være kjønnsnøytrale, men synes jo også at foreldre må velge hva de liker best. Jeg tror ikke det påvirker barnets fremtid i det hele tatt. Det er først når de blir litt større at de begynner å bli interessert i fargene på klærne selv. Jenta mi kledde jeg mye i rosa som baby. Hun likte ikke rosa da hun gikk i barnehagen. Nå bruker hun litt av hvert, men er ikke noen typisk rosajenta. På gutten min som baby brukte jeg mye lyseblått og blått til. Da han gikk i barnehagen syntes han rosa var veldig fint. Han valgte seg til og med en rosa potte. Etter hvert så forstod han dette med jente- og guttefarger fra de andre ungene i barnehagen, og bruker ikke rosa nå lengre. Allikevel så tror jeg at han synes rosa er en fin farge. På babyen som kommer nå så vil jeg også bruke typiske jente- eller guttefarger (får vite kjønn på mandag). Rett og slett fordi jeg liker det best selv og så synes jeg babyene er søtest da.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Jeg var en sånn typisk rosa-jente da jeg var liten. Skulle ha alt i rosa! Men nå har jeg knapt et eneste plagg i rosa. Så tror ikke det er noe automatikk i at en rosa-jente ikke liker andre farger når hun blir større. Men ellers er jeg ganske enig med deg da. Er litt synd at det skal være så stor forskjell.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Eg like litt sånn nøytrale farger på barn.. Mest glad i grønn, brun, mørkeblå osv... Har funnet en side med retroklær på nettet og der kommer eg til å handle litt til høsten. Skal mer enn gjerne kle en jente i rosa og en gutt i blått, men liker best sånn 70-talls stil på babyklærne... Selv er eg veldig glad i rosa til meg sjøl og har en del rosa topper....
1222 Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. mars 2008 Hei! Jeg som er HI. Fint å lese hva og hvordan andre tenker og gjør det/har gjort det rundt dette med klær og farger. Tror nok ikke jeg kommer til å være veldig sær på det, men kommer nok like gjerne til å kjøpe grønn som rosa, så lenge jeg får bestemme:) Det viktigse er jo at klærne er praktiske og behagelige for barnet. Jeg har bodd i sør-europa, og der er de veldig opptatt av å kle opp jentene sine så de ser søtest mulig ut. ganske rart å være på lekeplassen og se jenter som sitter i bare kjole i sandkassen.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 1. mars 2008 #13 Skrevet 1. mars 2008 Snella på to år her har både klær i "typiske jentefarger", og ellers i både grønt, blått, rødt og hvitt m.m. Synest det er greit å variere litt jeg, og småtulla i magen skal jo arve en del klær fra storesøster så hun blir ikke bare "rosabebis" hun heller.
junijente fikk julijente Skrevet 2. mars 2008 #14 Skrevet 2. mars 2008 Jeg synes hele opplegget med jenteklær og gutteklær og -farger er ganske idiotisk, for å si det rett ut. Selvsagt kommer vi også til å kjøpe kjoler osv om vi får ei jente, men jeg holder meg mest mulig til nøytrale klær, møbler og andre ting. Og når ungen blir større og har mere egne meninger er det jo en litt annen sak. Selv var jeg visst veldig rosa en periode da jeg var liten (gikk nok i barnehagen, og husker det ikke selv), skulle bare ha rosa klær. Jeg vokste nok av meg det også, gikk på "mekken" på videregående, og studerer nå skogbruk, altså typiske "guttefag" (og jeg må si jeg er utrolig lei av alle kommentarer på det, jeg har valgt etter interesse, ikke andres forventninger). Vårt lille nurk kommer nok til å bli dratt med i verkstedet og ut i traktor og skogsmaskin omtrent fra det kan gå, uavhengig av kjønn, så da må vi ha noen klær som tåler det ;-) Barnerommet kommer til å bli malt i en ganske nøytral farge, så får vi heller male på nytt om noen år om det blir nødvendig. Merker at dette innlegget kan virke litt grinete, men det får dere bare leve med ;-) Som den rødstrømpa jeg er er jeg litt lei av at man skal defineres ut i fra kjønn, og mener oppriktig at jenter og gutter skal ha de samme mulighetene og kunne drive med det de liker, om det så er ei jente som vil skru eller en gutt som vil være sykepleier.
Chick Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 Jeg liker heller ikke det opplegget med at "gutter skal ha blått" og "jenter skal ha rosa"! Og jeg syns ikke man MÅ ha de fargene for å "vise" at det er jente el gutt. Jeg går bevisst å ser etter andre farger enn rosa når jeg er i butikkene, og har funnet masse! Selv om en body er knallgrønn, betyr ikke det at den er guttete! Skjønner ikke det der altså...Det er jo selve plagget som avgjør om det er jenteplagg eller gutteplagg. Jeg kjøpte denne grønne body'n, den er kjempefin, med en liten sløyfe i halsen;) Ikke noe guttete over den selv om den ikke er ROSA! Jeg er fullstendig klar over at mange andre kommer til å kjøpe rosa klær til snuppa vår, men selv vil jeg kjøpe litt andre farger enn rosa- kanskje folk tar hintet at jeg ikke er så hypp på at snuppa vår skal bli kledd opp som en "prinsesse";)
snart mor til 3 Skrevet 2. mars 2008 #16 Skrevet 2. mars 2008 hehe.. vi er nok alle forskjellige på dette tror jeg... selv så syntes jeg ikke at det nødvendigvis MÅ være rosa til jenta vi venter--har handlet inn noe rosa,noe møsntret og neo i andre farger.. ser ikke så mye på fargen,men ser på klærne...nå er det veldig mye rart til salgs til barna syntes jeg..så har til nå kjøpt inn litt forskjellig som jeg syntes er fint.. vil regne sterkt med at det blir hovedvekt med rosa klær,men nå selges det også mest rosa til jenter... og jeg kommer kun til å handle inn jenteklær til jenta vår...av samme grunn som at jeg nektet å kjøpe en sint vogn til lille pia, så nekter jeg og å kjøpe maskuline klær til ho... (skulle egnetlig kjøpe simo kombi trodde vi helt til vi kom i butikken og jeg oppdaget at vognen så sint ut...og vil jo selvfølgelig ikke ha en negativt ladet vogn til lille nurket vårt..heh..) noen kaller det hormoner, andre kaller det..hmm..ja...kun hørt at det er hormoner.. men er pent lite klær som passer til begge kjønn syntes jeg..ethvert plagg sier enten gutt eller jente.. gjør de ikke det er plagget så sterilt og nøytralt at det ser ut som noe man kan få på seg på et sykehus..og sykdom vil jeg jo heller ikke at skal være synonymt med nurket vårt..hehe... så da så... har både rosa,hvite og blå helsetepper og andre babytepper og blir å bruke dem alle på nurket..tror jeg...ihvertfall to av fargene ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #17 Skrevet 2. mars 2008 min gutt elsekr å gå i rosa..så d har han gjordt helt siden han var 1 år..
Miss Misantrop Skrevet 2. mars 2008 #18 Skrevet 2. mars 2008 Mamma likte brunt og gronnt av og til morkeblaatt og morke rodt. Da jeg var 6 insisterte jeg paa aa faa male rummet mitt I lyse rosa og hadde hvite skap med rosa haand tak. Pluss spegl vegg (det var det glade 80 tall) dette rommet hadde jeg til jeg var 14 husker jeg bare nevnte for mor en dag at det kanskje var paa tide aa bytte ut rosa. Tror ikke det tok mere enn 30 minutter for vi sto I en tapetbutikk, saa mobler osv- dette var noe hun helt tydelig hadde ventet paa I 8 aar.. Mitt poeng er at man faar nok ingen kloning. Hvis min datter vil bruke konoterte guttetoy, guttefarger, eller gutteleker visa versa saa maa han hun faa lov til det. Saa lenge barnet er for lite til aa bestemme selv plukker selvfolgelig vi ut hva vi syntes er best, men naar barnet blit stort nok til aa bestemme selv vil ikke jeg presse noen inn I en kjonnsrolle de ikke er konfortable med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå