Gå til innhold

Spørre om LOV til å dra på turer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har to tenåringsgutter fra før som bor annenhver uke hos oss. Vi har en liten gutt og en baby på vei. Altså er vi snart en familie på 6.

Det jeg reagerer litt på: De skal stadig på turer med det ene og det andre, og vi får bare beskjed fra biomor om at vi skal betale det og det.

Er det ikke vanlig at barna SPØR om de kan på en tur til feks 2-3000 kroner? Husker da fra mitt eget hjem at man måtte da SPØRRE foreldrene mine om lov, og det var ikke bare å si at jeg skal på den og den turen,liksom...?

Er det ikke normalt at vi og biomor snakker blir enige om hva som er greit at de er med på? De har enda aldri fått nei til noe de vil være med på, og de har heller aldri spurt om lov. Det er liksom bare automatikk i at de skal være med på det de vil...

Vi har temmelig mange utlegg i løpet av en mnd, og synes av og til det blir litt mye...

Dette er vanskelig å snakke med far om, siden han ikke vil være "kjip".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heeelt vanlig at barn/tenåringer må spørre om lov!!! Dersom det er slik at moren bare gir beskjed om hva de skal være med på får hun betale også. Det er ikke slik det fungerer at hun kan bestemme hva dere skal betale, dette er selvølgelig noe man snakker om. Det er ikke akkurat karakterbyggende å få absolutt alt en peker på da... Ganske mange fedre som går i "vil-ikke-være-kjip"-fella... :) Er vel ikke derfor barna elsker han...? Fordi han ikke er kjip liksom...;)

Skrevet

Har hatt akkurat samme problemet som deg. Mor bestemte seg for hva barna skulle være med på og få og da var det naturlig for henne at far betalte halvparten. Nå er det slutt her i huset på at dette er en selvfølge. Vi setter oss ned sammen og bestemmer oss for om dette er noe vi ville ha vært med på hvis vi hadde blitt spurt før hun bestemte, hvis svaret er ja så betaler vi. Derimot hvis det er nei så får hun betale alt selv. Forklarer for barna at vi ble ikke spurt på forhånd og dette var desverre en ting vi ikke syns er nødvendig eller at vi syns kanskje de skulle spare til det selv. Dette gjelder ikke bare reiser og lign. men også leker, klær osv.

Skrevet

Dette har jeg heldigvis ikke vært så utsatt for enda. Men vi pleier operere med at om det er noe som skjer når stesønnen min er hos oss, avgjør vi om det er greit eller ikke, og hva som skjer når han er hos biomor legger vi oss ikke noe særlig opp i. Om vi godkjenner noe så får vi betale for dette, og så får biomor betale om hun godkjenner noe. Nå har det ikke vært aktuelt med dyre turer osv enda, så det er klart at her har vi ingen rutiner. Men om det er snakk om at den andre parten skal være med å betale synes jeg de voksne skal bli enige seg i mellom før man gir barnet lov til å være med. Om biomor kommer og forlanger at vi skal betale noen tusenlapper for noe hun har sagt er greit blir vi nok ganske sure (og det vet jeg at er gjensidig). Dessuten mener jeg heller ikke at barna automatisk skal få være med på absolutt alt som skjer. Og er de gamle nok til å dra på sånne turer er de kanskje gamle nok til å betale noe selv? Om de ikke jobber så kan man f.eks gjøre en avtale om at de må jobbe en del hjemme for å "dekke inn" en del av turen?

Skrevet

Dra på dagsturer med fellesen, lekeparker, dyrehage, gårdsturer, middag ute, svømmehall, badeland, se om han da er kjip, så kan du ta diskusjonen da. Forvent at han betaler, glem lommeboka om du så må.

Når han er vanskelig å prate med om dette, så hopp over praten, og gjør ting i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...