Gå til innhold

Er ikke pappaer velkomne på barselgrupper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kamerat som bla pappa for ikke lenge siden. Han jobber skift, så han er derfor hjemme på dagtid av og til.

I dag skulle de på første barselgruppe på helsestasjonen, og siden han hadde fri ville han være med.

De kom dit, og satte seg sammen med de andre og ventet på helsesøster.

Da hun kom så hun på han og sa "Da skal vi begynne, så da må du gå."

Er det virkelig vanlig praksis i helse-Norge? Vi maser og maser om at pappene skal ta mer permisjon og være mer tilstede.. også blir de forsøkt kasta ut når de prøver...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tuller nå?

Høres helt forkastelig ut. Jeg hadde med mannen min på 6 ukers kontrollen. Vi var ikke i gruppe da, men hadde vi vært så heldig at han hadde fri på en av gruppetimene, så er jeg sikker på at han ville ha vært med. Det går da virkelig ikke an å kaste ut barnefar fra gruppa. Blir falu på helsesøsterens vegne.

Skrevet

Hæ?!?! Sa ho virkelig det?? På vår barselgruppe var det en pappa som var med første gangen, men han ble ikke bedt om å dra, nei... Derimot syntes helsesøster bare det var flott. Mannen min er mye hjemme sammen med lillegutt her, men han har ikke lyst til å dra på barselgruppe, og jeg forstår jo litt det i grunnen, for det er veldig mor-barn lagt opp... "Heldigvis" har alle gruppetimene falt på dager da jeg er hjemme, så han har sluppet unna;) Trodde iallfall ikke at helsesøster kunne be noen av foreldrene å gå... Tullete!

Skrevet

Er det mulig?

Pappaen her er med på de aller fleste HS besøkene og er hjertelig velkommen med selv om vi er ei gruppe som har time sammen.

Han styrer seg dog for barseltreffene i privat regi, da det blir i overkant mye skvaldring for hans del ;-)

Skrevet

Det kommer litt an på, på vårt første treff på helsestasjonen snakket vi om fødselsopplevelsen og da syns jeg absolutt ikke en pappa har noe der å gjøre. Treffet var med jordmor, og folk var til dels ganske detaljerte, og det hadde det ikke blitt hvis en mann hadde vært i gruppa. Men selvsagt er pappaer velkommen på barselgruppetreff ellers, bare hyggelig det:)

Skrevet

Høres helt rart ut. Her var min mann med en gang når jeg ikke kunne og da var de 3 pappaer og 1 mamma ;-)

Skrevet

her har ikke helsesøster sagt annet enn at det er koselig hvis far blir med også. samboeren min blir med når han kan. han synes det er spennende å være med og se hvor mye hun har lagt på seg osv.

Skrevet

Det hørtes skikkelig snodig ut! Mannen min jobber også skift, og har vært med omtrent alle gangene. Og det er alltid noen andre av pappaene med og... virker ikke som om HS mener det er rart at de er med heller. Trodde det var vanlig at pappaene skulle inkluderes mer jeg?! Jeg skjønner det om det er snakk om fødselsopplevelser og sånn, men da kunne de jo hatt et opplegg for pappaene ved siden av, det er jo nok av ting å sette seg inn i. Men vi har aldri hatt noen prat med JM om fødsel og sånn vi, så hos oss har ikke det vært noe tema. Ble litt paff over den behandlingen kompisen din fikk ja! synes jammen de burde ta det opp med helsestasjon, for det virker helt på jordet synes nå jeg!

Skrevet

Er det sant?!

I det årstallet vi lever i, mener jeg det ikke skal være noe problem! Var senest i går på barseltreff på helsestasjonen, der var både mor og far tilstedet for sønnen deres. Kjempe hyggelig at fedre blir med :) Samboeren min skulle ønske han kunne ha deltatt på slike treff, men jobber desverre på dagtid..

Skrevet

Her i huset har pappaen vært med på alle kontrollene på helsestasjonen, han har også gått uten meg da han hadde permisjon og jeg jobbet. Første gang det var barselgruppe på helsestasjonen var han også med, men følte seg litt utenfor og ble ikke med på det flere ganger. Han syntes vi kunne få ha litt jenteklubb også :-) Men ingen sa noe på at han var med på gruppe, eller syntes det var rart.

Det vi derimot har lagt merke til, er at når han vært med på samtaler med leger, jordmødre, helsesøstre, fysioterapeuter osv sammen med meg, så henvender de seg til meg absolutt hele tiden, som om han slett ikke var der. Vår faste helsesøster er et hederlig unntak, riktignok.

Skrevet

jeg ønsker ikke å ha andres menn tilstede på barselstreff med helsesøster.

Det finnes forøvrig ingen andre pattedyrarter hvor hankjønn er så på banen i forhold til barna som menn(eskehannkjønn er). De aller, aller fleste pattedyrbarn vokser opp uten noe personlig forhold til "faren sin" og de klarer seg aldeles utmerket sammen med flokken allikevel.

Barn TRENGER IKKE "pappaen sin", dette er en kunstig skapt behov som er ment å passe med forestillingen om at parforholdet er det riktige. I sannhet er det ikke det, det burde statistikkene over tilfeldig sex, "utroskap" og samlivsbrudd vise.

Det bor mer primitivitet i menneskepattedyret enn vi til daglig tenker over, og jeg er altså IKKE interessert i å ha noen menn i barselgruppen.

Skrevet

Hvorfor ønsker du ikke det? Skal du ta opp noe privat, kan du vel snakke med helsesøster på egenhånd?

Jeg har hatt med pappaen på nesten alle timene våre hos hs, og etterhvert ble det hans oppgave. Jeg jobber og han har perm.

På andre siden, så synes jeg at de treffene har vært totalt unyttige også, og blir alltid oppgitt over at vi ikke vet på forhånd når de er. Ved en evt neste unge kommer jeg til å si ifra på forhånd at vi ikke vil delta på gruppetimene.

Skrevet

Det samme sier jeg; skal du prate om noe spesiellt kan du vel ta det opp med hs alene?

På min gruppe hender det at noen fedre kommer istede for mor. Synes det bare er hyggelig jeg:) Vi sitter alle sammen og snakker liksom, men har i tillegg alltid en samtale alene med hs. De pappaene som har vært med føler jeg har stor nytte av treffene da. De får jo også lært noe nytt..de tørr å spørre om alt mulig rart når de sitter sammen med alle oss skravlehønene.. Hvertfall den erfaringa jeg har. Synes at de pappaene som vil komme på slike grupper, de skal komme:)

Skrevet

Tror det er litt ulikt hvordan disse gruppene fungerer. Våre barselgrupper er treff på cafe eller hjemme hos hverandre. De første to gangene var treffet på helsestasjonen. Temaet første gang var fødselen og amming, og da var det ganske detaljert hos enkelte. Ville ikke hatt noen pappa der da, hadde ikke hatt noe å gjøre der:p På det andre treffet var tema familieliv og fysioterapi, da hadde det selvsagt vært greit. Og på barseltreffene utover hadde det vært bare hyggelig om en pappa dukket opp, men det har aldri vært noen interesse for det:)

Skrevet

Nei, han kan være der, men noen er litt gammeldagse.

Han bør prøve igjen og kanskje dra alene uten mammaen, da skjønner hun jo at han må være der.

Både min mann og en annen pappa har vært på barselgruppen, slik må det jo bare være når vi damene har annet fore, så hs får bare venne seg til det.

Hvor i landet var dette?

Skrevet

Snakk om gammeldags holdning - og stakkars mann som bel bedt om å gå! Bare fordi han er mann! Synes det er diskriminerende.

Min helsesøster oppfordrer fedrene til å være med, og det har hittil ikke vært ett barseltreff uten fedre. Synes det er kjempeflott og viser engasjement.

Hadde jeg vært den aktuelle pappaen hadde jeg ikke latt dette passere i stillhet.....*lage en scene på helsestasjonen* ;-)

Skrevet

Det hørtes skikkelig ille ut!!!!

Pappaen her har vært med hver gang.

Og det kommer han til å fortsette med. Jeg har angst for sprøyter og en av oss må jo være der for å holde gullet og trøste han!

Skal vi ha likestilling jenter så må vi gi litt også - ikke bare ta.

Spør som hun litt over - hvilken helsestasjon var dette????

Skrevet

Hææææææ???? Det er det verste eg har hørt...

Mannen min har vært med på nesten alle kontrollane til begge ungane(han jobber turnus), og noken av barselgruppetreffa. Syns det er heilt naturlig eg...han er tross alt faren til ungen.

Helsesøstra her syns det er så kosleig at han har mulighet til å være med. Det seier ho :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...