Gå til innhold

Osloboere! Hvor bo med barn i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på boligjakt og har ca 100 000 spørsmål... Ingen av oss har vokst opp i Oslo, men har tilbrakt hele studietiden her. Nå har vi barn og skal slå oss mer permanent til ro, men vi aner jo ikke hvor i Oslo det er godt og trygt og fritt å vokse opp?

Så: kom med anbefalinger! Vi er IKKE rike, vi har ikke foreldre som har råd til å hjelpe oss med huskjøp, men OK jobber og utdannelse begge to. Anbefalinger om å bo på Frogner eller Holmenkollen eller slike områder er altså bare å glemme- vi har uansett ikke råd :-)

Vi er opptatt av og ønsker oss:

- at det skal være grønne områder i nærheten av oss

- at det skal være skoler og barnehager i nærmiljøet

- at det skal være et trygt oppvekstmiljø (type ikke ALT for store borettslag, gjerne organisert i tun, etc)

- at det skal være en hyggelig mix av ulike typer menneksker, både med tanke på etnisk bakgrunn, alder, inntekt, utdanning osv. Områder med høy overvekt av enten f.eks innvandrere, pensjonister, sosialboliger og "rikfolk" etc utelukkes derfor. Vi vil ha balanse! Jatakk til både innvandrere, pensjonister, sosialboliger og "rikfolk" altså, bare ikke alt for mye av det ene eller det andre. Sånn før noen biter hodet av meg ;-)

- at det skal være mulig å bo der uten å disponere bil

- at vi skal kunne reise til hhv. Blindern og Tøyen på ikke mye mer enn rundt 20 min. kollektivt (vi ønsker ikke lang pendling til jobb noen av oss, tid med familien kommer først)

Noen tips?

Takker og bukker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rodeløkka, Carl Berner, Rosenhoff, nedre Torshov.

Skrevet

Vi har tenkt oss til Bogerud-omraadet etterhvert, men derifra tar det nok en 40 min til Blindern (hvor jeg nok kommer til a jobbe en stund) hvis du tar banen.

Skrevet

Området der vi bor har alt det du er ute etter! Sjekk området rundt Valle Hovin ( Vallefaret, Lillebergsvingen/veien, St.Jørgensvei)

Der er det:

-forholdsvis nyrestaurerte blokker, lavblokker og noen rekkehus i etablerte borettslag med lav fellesgjeld

-store grøntområder, turveier og lekeplasser,

-kort til både skole (Hasle barneskole) og Barnehager ( Hovin, Valle, Innspurten m fl)

-Fem minutter nedoverbakke med sykkel til Tøyen, og T-Bane til Blindern går fra Hasle som er et par minutter å gå.

-Stille og fredelig

-kort til matbutikk og nærsenter

- bussen går rett forbi

Skrevet

På torshov er det veldig fine bygårder dær barna kan leke. di har en fin barneskole også:)

Skrevet

hehe, ja fant et par utrolig lekre i dette området... Takk or gode tips!

De ligger desverre akkurat litt før høyt for oss prismessig. Vi har regna oss fram til en smertegrense på absolutt max. 1,8 mill - vil ikke bo oss ihjel heller!

Heia boligkrakket er det nye slagordet hjemme hos oss ;-)

Skrevet

Etterstadsletta er et kjempeflott sted å bo med barn :-)

Skrevet

Det er desverre vanskelig a finne noe passe stort og veldig sentralt til under den prisen ... det er derfor vi vurderer Bogerud (eller egentlig litt bortenfor, det som heter Rustadgrenda). Flotte turmuligheter, tbane, matbutikker, noe pensjonister og en passelig blanding av etniske nordmenn og innvandrere (ok, langt flere innvandrere enn paa hovseter, men ikke overvekt av dem slik som paa grorud). Det er desverre daarlig med kafeer, bortsett fra en som ligger ved et vann der som kun har aapent paa dagtid (men veldig koselig da).

Skrevet

Hasle, hovin og rundt der er kjempefint! Veldig sentralt og det er grønne områder. Du bor ikke "midt i gryta" som hvis du flytter til rodeløkka, rosenhof, carl berner osv. Sikkert noen fine steder der også, men overhodet ikke et sted jeg vil anbefale hvis man skal ta hensyn til kriteriene dine. Ellers er det mange som liker Groruddalen. Det er billig, mange koselige borettslag både små og store. Enkelte steder kan det være overvekt av innvandrere, men andre steder er det ikke det. Du må bare velge riktig;o) Du trenger hvertfall ikke bil.

Skrevet

Dere krever ikke lite da, det er ikke så mange steder i Oslo hvor det er billig å bo, og man kan reise på 20 min til Blindern akkurat.

Men: Etterstad er perfekt for dere, helst et av de "gamle borettslagene" på Etterstadsletta, men Etterstadkroken er også fint, bare litt mindre sentralt og litt dyrere. Tar ca 20 min å reise til Blindern med kollektivtransport fra Helsfyr eller Brynseng, 10 min til Tøyen. Alt av busser stopper på Helsfyr, inkludert flybuss. 37-bussen stopper på selve Etterstadsletta, 21-bussen på Helsfyr like ved.

Alle slags folk bor der, og kort vei til alt. Trygt oppvekstmiljø, litt sånn gammeldags OBOS-stemning fra 60-tallet. Det er grønt og fint på selve Etterstadsletta, selv om det er litt innestengt mellom store veier, tog og T-bane når du ser på kartet, så oppleves det absolutt ikke sånn. Kort vei til byen, kort vei til marka og Østensjøvannet. Flere bra barnehager, kort vei til Vålerenga skole. Eneste er at det er lite butikker og kafeer akkurat på Etterstad, men som sagt, kort vei til alt, og rolig og fredelig.

Skrevet

Jeg anbefaler Romsås. Har selv bodd der. Trygt og godt. Nær marka, buss og bane like ved. Blokkbebyggelse.. masse forskjellige mennesker. Ville valgt å bo på ravnkollbakken sin side.. syns det er koseligere der. Mange barnehager der også.

Skrevet

Jeg ville ikke "slått meg til ro" verken på etterstad eller thorsov. Og hvis du skal ha en 3 roms i et ok strøk må du nok over 1,8. Høres ut som du har litt for mange ønsker på en gang, sorry

Skrevet

Du kommer deg ikke fra Romsås til Blindern på tjue minutter.

Det er fullt mulig å få en treroms i de strøka jeg nevnte for 1,8. Ellers er jo Veitvet forholdsvis sentralt og billig.

Skrevet

hei, jeg ville anbefalt ammerud, vokste selv opp der, men for den prisen må det bli høyblokkene og det ville dere vel ikke, altså stort borettslag.

Bor nå på veitvet men iallefall rekkehusene der går for over 2 mill.

Det eneste jeg da kan anbefale blir rødtvet- tror prisene der er litt bedre enn veitvet men har flere små borettslag. og er jo nærmeste nabo til marka!

Skrevet

Jeg er også litt enig i ammerud, men er vel for langt. Og usikker på skolene der. Litt mange fremmedspråklige(og poenget med det er at de ikke akn norsk når de begynner på skolen, og ikke hvilken farge de er. Det er like problematisk hvis de bare snakker fransk)

Skrevet

Jeg må bare si: Ekeberg.

Skoler og barnehager er nære og sletta ligger rett ved. Åpen bondegård ved Ekeberghallen.

Jeg har flyttet hit etter et lite opphold i Kristiansand men er opprinnelig fra Trondheim.

Flytter ALDRI fra ekeberg.

Lille ekeberg er borettslaget navn og i tillegg er det masse småhus i Brannfjellveien borettslag som det ofte er overkommelig pris på.

Du vil aldri angre! :)

Skrevet

HI: høres ut som du ønsker å flytte til Lambertseter/Bergkrystallen! Fortsatt mulig å finne rimelige leiligheter, Veldig up and coming for barnefamilier, kino, nærhet til østmarka og 20 min. til sentrum med t-banen.

:)

Skrevet

PS: t-banen går direkte til Blindern, under 30 min.

Skrevet

Vi er i lignende situasjon som dere. Bor allerede i Oslo, men vil flytte til et sted med lignende kriterier som du har. Men har innsett at vi må gå en god del opp i pris for å få det vi (og dere) er ute etter. Har veldig lyst på noe i bydel Nordre Aker. Gjerne med gåvstand til Nydalen, men t-bane + buss i alle retninger. Noen som har erfaring derfra?

Skrevet

Takk for svar, dere!

Ser at mange kommenterer at vi er litt kravstore:

Vi er fullt klar over at vi ønsker oss "litt for mye" i forhold til pris og slikt - men heller det som utgangspunkt enn at vi ønsker oss litt for lite! :-)

Mange gode tips her, nå får vi bruke noen mnd. på å loffe rundt og sjekke ut lekeplasser, kollektivforbindelser, borettslag og førsteinntrykk.

Vi har det ikke travelt, og kjøper ikke dersom vi ikke finner noe som er midt i blinken og der vi føler at vi får dekke de fleste av ønskene våre.

Rart med det, oppveksten for datteren vår blir veldig annerledes enn det våre var - vi kommer begge fra små steder eneboliger og landlie omgivelder så langt øyet kan se... Både litt sårt og litt godt å vite at slik blir det ikke for henne. Ønsker meg omgivelsene og mulighetene til en "fri" barndom i lek og utfoldelse i skog og mark, men ønsker IKKE at hun skal vokse opp med bygdedyret som nærmeste nabo.

Litt filosofering på slutten der :-)

Igjen: takker og bukker!

(Og heia boligkrakket!)

Skrevet

Vi bor på oppsal og trives kjempegodt her. Stille og rolig og passe avstand til sentrum. Tar 15 med tbane til oslo s. Prisene her ligger på ca 1 700 000 for en treroms og det er store åpne områder mellom blokkene der det er lekeplasser de fleste steder. Det er en fin blanding av det meste her oppe uten at det er overvekt av det ene eller det andre. Det er dessuten lettere å få barnehageplass her i forhold til andre bydeler som gamle oslo (etterstad, vålerenga, kampen) og torshov, st hans haugen etc. Det er nærme østmarka, så fine turområder rett i nærheten.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...