Gå til innhold

Merkelig praksis på Ullevål...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne er midt i et IVF forsøk på Ullevål, men jeg synes praksisen der høres så rar ut og håper noen kan svare.

Hun har fått beskjed om å vente i 3 (!) uker etter innsetting med hjemmetesten, blodprøve er visst ikke vanlig der. Hun skal slutte med Crinone en uke før hun tester fordi iflg. Ullevål kan Crionone gi "falsk" positiv hjemmetest - de mente også at prgesterontgeleen kunne gi pos. utslag på blodprøven!

Dette høres da helt vilt ut? Hun har mistet en gang før, så jeg ville tro hun burde fortsette med Crionone så lenge som mulig hvis testen viser positivt??!

Noen som hjelpe meg/oss med dette?

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes da helt vilt ut..

Jeg har fått det svart på hvitt at crinone progestan ikke kan gi falsk positiv test. Det eneste som kan skje er at mensen kan bli utsatt.

Det er vel bare el-sprøyta som kan gi falsk positiv test.

Og det med å vente 3 uker etter innsetting med å teste har jeg heller aldri hørt før. De aller, aller fleste får et riktig resultat 2 uker etter innsetting. Hadde det vært meg så hadde jeg ringt sykehuset og spørt hvorfor de har disse rettningslinjene, når ingen andre sykehus har det.

Håper det ordner seg for venninnen din:)

Skrevet

Dette høres ikke riktig i det hele tatt! Har tilhørt Tromsø hvor de ikke tar blodprøve før 3 uker etter innsetting, MEN de fraråder ikke hjemmetest etter 14 dager. Medisiner skal man forsette med en stund ut i svangerskapet. Håper dere snart får ordentlig svar.

Skrevet

Det stemmer at Ullevål sier at en skal vente i 3 uker før en tester, men alle andre sier 2 så ta testen etter 2 uker det skal jeg :-).

Alle klinikkene har forskjellig praksis så jeg tror det er bra å bruke sunn fornuft og tenke selv. Dersom hun syns det er viktig å ta blodprøve så kan hun jo bare gå til fastlegen å gjøre det?

Ullevål er en liten klinikk med få ansatte så jeg tror rett og slett ikke de har kapasitet. MEN de har like god suksessrate som alle andre...

Skrevet

Hei.

Kan noen forklare dette litt nærmere... Vi skal straks begynne med icsi behandling på Ullevål og dette gjorde meg litt nærvøs. Føler jeg vet lite om det som skal skje, men vet vi får vite underveis. Fint om noen alikevell kan si litt om det som er skrevet her, slutte med medisin, ikke blodprøver, tester to eller tre uker etter...

Takk til deg hiros som skriver at de har like god suksessrate som alle andre.

Skrevet

Grunnen til testing i uke 3 etter innsetting er at noen produserer sakte hcg i begynnelsen av svangerskapet, og vil kanskje teste negativt andre uka etter innsetting. Derfor en ekstra test uke 3 for å bekrefte/avbekrefte. Og så får man en ny gyn-time med blodprøve i uke 6. Etter det blir det opp til hver enkel hvor man skal ha de resterende oppfølgingstimene. Og Crionone vil ikke slå ut på graviditetstest, for da ville alle som driver med prøverør fått positiv graviditetstest. Men det er rart ikke hun venninna skal gå på Crionone lenger siden hun har mistet før. Men på en annen side skal kroppen ta over produksjonen av hormoner.

Skrevet

Takk for at hiros kan fortelle at de har gode resultater på Ullevål også:-)

Men når det gjelder venninnen min synes jeg synd på henne som må vente i over ei uke til før hun tørr stole på testen. Hvis hun tester pos. hjemme nå vil hun jo ikke stole på resultatet fordi Ullevål har sagt at Crinonen kan slå ut (noe jeg mener er feil!) Og hvis hun slutter på Crinone nå, og får mensen over helga, vil hun kanskje tenke at det kunne gått bra om hun hadde fortsatt på medisiner... Men da ville hun ikke kunne stole på testen - litt av et dilemma!

Ikke lett det her, og jeg mener at en offentlig klinikk som tilbyr IVF ikke skal ha så dårlig kapasitet at de ikke kan tilby en helt enkel blodprøve sånn som Riksen gjør. Nå lykkes ikke vi på Riksen, men jeg er like vel glad for at det var der vi hadde våre offentlige forsøk.

Skrevet

Hører selv til Ullevål, og jeg er fornøyd, selv om jeg ikke har lyktes.

En positiv test er en positiv test, men en negativ kan bli positiv, derfor teste en ekstra gang (fikk også beskjed om det etter innsettingen). Kanskje be venninna di om å ta kontakt med IVF-avdelingen og forhøre seg litt ang Crinone. De må jo kunne ta hensyn til at hun er bekymret siden hun har mistet.

Skrevet

Synes egentlig ikke det høres så merkelig ut jeg. Virker som det er full forvirring her inne når mange tester hjemme alt for tidlig, får feil resultat osv. så det er kanskje bedre å vente til man kan stole 100% på resultatet. Jeg tilhører Riksen og har alle gangene venta med å teste til jeg skal ta blodprøve 2 uker etter. Hun kan jo ta blodprøve også hos fastlege sikkert hvis hun vil det. Medisiner etter innsetting er vel ikke vanlig, har aldri jeg tatt på noen av mine forsøk - men har du mistet så er det visst mange som får det etterpå, så det er nok forskjellig praksis avhengig av "hva som feiler deg". Ville stolt helt på at de på Ullevål vet hva de driver med.

Skrevet

Hei Håper på søsken til Edvart!

Jeg er helt enig at det ikke er noe poeng i å teste noe tidligere enn 2 uker etter uttak, jeg har vært igjennom det samme hos Riksen. Men på Ullevål er det snakk om å måtte vente til 3UKER ETTER INNSETTING før de anbefaler å teste. Selvfølgelig kan hun teste før hvis hun vil, men hun er jo redd for å få en falsk pos. test hvis hun tester før disse tre ukene har gått fordi hun (iflg. Ullevål) må slutte på Crinone først. Ullevål har til og med sagt at Crinone kan gi utslag på blodprøven!

Hva hadde du tenkt om du tok pos. blodprøve på Riksen, men fikk beskjed om at resultatet kunne være feil fordi du hadde gått på Crionone? Særlig når vi vet at dette ikke er sant!!!

Jeg synes at Ullevål driver en slags "skremselspropaganda" her hvor de prøve å ungå blodprøven - kanskje fordi de synes det er tidkrevende og dyrt? Uansett så er det dårlig pasientbehandling, og veldig rart at praksisen er så ulik på Riksen og Ullevål.

Skrevet

Hei Stutti!

Hun har kontaktet Ullevål, men iflg. dem er ikke "en positiv test en positiv test". De mener den kan være falsk positiv fordi hun har gått på Crinone, men dette er feil!

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Så merkelig. Det var ikke slik for en del år siden så dette må være noe nytt.

NEI Crionoen gir ikke falskt resultat. Synes hun kan ta en test 2 uker etter innsetting jeg. Vi er vel maaaaange her inne som kan bevise at dette ikke gir falskt utslag på tester. Det kan utsette mensen ja, men det er jo noe helt annet!

Vis henne alle svarene du har fått på innlegget her så kanskje hun tør å ta en test alikavell :-)

Lenge siden hun satte inn egg eller?

Skrevet

Hentet ut fra Felleskatalogen:

Supplement under lutealfasen som en del av behandling med avansert reproduksjonsteknologi hos infertile kvinner med dokumentert eller mistenkt progesteronmangel: 1 engangsapplikator hver dag fra ovulasjonsdag eller dagen for overføring. Daglig applikasjon bør fortsette i 10-12 uker (til placentaautonomi) dersom graviditet er påvist.

Som du ser her bør man ikke slutte å bruke crinone etter 2 uker. Det er ingen stoffer i Crinonen som overhodet gjør det mulig å slå ut positivt på en test. De som har sagt dette på Ullevål bør skaffe seg litt bedre informasjon:)

Skrevet

Jeg er pasient på Ullevål, jeg har hatt to ordinære forsøk og tre innsettinger der. Jeg er nå i gang med mitt tredje ordinære forsøk.

Jeg er fornøyd nok med Ullevål, har fått grei oppfølging og synes at de er hyggelige. At det er et visst samlebåndspreg synes jeg man må akseptere i det offentlige. Det gjelder ikke bare på fertilitetsseksjoner eller i helsevesenet...

Jeg har IKKE fått de samme beskjedene som venninna til snøfilla. Fikk beskjed om å teste 14 dager etter innsetting, og gjerne ta en ekstra test noen dager senere igjen for å være "sikker". Jeg har ikke fått beskjed om at Crinone påvirker testen.

Det som derimot er vanlig på Ullevål er at man kun går på Crinone i 2 uker (ved ordinært forsøk). Det er standardprosessen, dersom man har mistet tidligere eller trenger ekstra hormonstøtte av andre årsaker antar jeg at det tilpasses på samme måte som man tilpasser resten av prosessen - eller det burde i alle fall det.

Uansett så synes jeg at man selv bør følge opp og passe på så godt man kan underveis i en slik prosess, og sørge for klart og tydelig å både gi og be om informasjon fra klinikken (det gjør jeg forsåvidt på alle andre områder av livet også). Det er synd at det av og til er nødvendig å være "vaktbikkje" - men jeg gjør det også for min egen del fordi jeg da føler meg tryggere, det er bare min måte å håndtere ting på.

Jeg ville foreslå at hun tar dette opp med Ullevål igjen. Det går jo an å be om en samtale med en av legene.

Skrevet

Jeg tror jeg husker feil og surrer litt, ja jeg gikk jo på crinonen ei lita stund etter innsetting ja... men har mista 2 ganger nå så jeg skal I ALLE FALL be om å få den mye lenger neste gang nå! Mulig det og er det de har planlagt, får vel info. når jeg skal i gang i mai igjen. Men altså, jeg skjønner ikke helt at mange her inne tør slippe jubelen helt løs når de har tatt hjemmetester alt for tidlig som viser pos. resultat. Jeg hadde ikke turt helt å stole på det og så blitt så inn i h... skuffa når det ikke ble noe allikevel. Mulig crinonen ikke gir utslag men det kan og være egget har "nesten" feta seg helt i begynnelsen og dermed lager kroppen graviditetshormoner, er vel dette som kalles kjemisk gravid? men ikke sikkert det kommer noe barn ut av det allikevel. Så å vente i 3 uker med test hadde ikke jeg hatt noe problem med, så lenge jeg da visste at den var 100% riktig.

Skrevet

Hei igjen!

Som jeg skrev over her så er jeg enig i at å teste før 14 dager etter uttak er et sjansespill som ofte kan gå galt, men 14 dager etter uttak vil en blodprøve kunne fortelle om du er gravid eller ikke. Alle vi som har vært igjennom 1 rugeperiode (eller 10...) vet hvilket "helvete" det er og de synes jeg faktisk Ullevål kan gi sine pasienter den samme servicen og tryggheten som Riksen: En blodprøve!

Jeg har selv vært kjemisk gravid (AIH-forsøk), men det ville ikke blitt oppdaget om jeg ikke hadde tatt blodprøve på Riksen - for jeg beg. å blø før testdato og ville aldri i livet tatt en hjemmetest da. Og jeg er faktisk glad for at jeg vet om denne kjemiske graviditeten, for den betyr at "noe" var på gang. Egget hadde delt seg og forsøkt å feste seg, og det var faktisk et godt skritt videre fra diagnosen jeg hadde den gang som uforklarlig barnløs.

En kjemisk graviditet er ikke verdens undergang, den kan gi håp!

Hilsen

Skrevet

Nå syns jeg at folk må skjerpe seg!!!

At Ullevål sier en skal vente i 3 uker er så som så, men jeg tilhører Ullevål og er veldig fornøyd med oppfølging og behandling. Det er jo lov å tenke selv!!!!

Til alle dere som er nye her inne så vil jeg oppfordre dere til å tenke selv og ikke minst bruke sunn fornuft. Vi reagerer alle forskjellig på behandlingen vi får noe som er veldig viktig å huske på i en situasjon som vi er opp i med ivf. Noen får mange bivirkninger mens andre får få eller ingen. Det er det samme som med svangerskap - noen får alt fra morgenkvalme til bekkenløsning mens andre får ikke noe. Det er umulig å sammenligne "tegn" fra en person til en annen.

Dersom dere ønsker å ta en blodprøve, kan dere alle ta en blodprøve hos fastlegen, og personlig stoler jeg på at Ullevål vet hva de gjør...

Skrevet

Signerer hiros her. Tenk selv, og ikke la dere skremme av dette. Snakk med legen hvis det er noe dere lurer på (eller hvis det er noe dere er misfornøyd med)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at å vente 14 dager og blodprøve er greit, men å vente en uke til er "et helvete" jeg da men. Har og vært igjennom 4 forsøk nå og synes ikke den ventetida var så ille egentlig. En uke fra eller til hadde ikke hatt så mye å si for meg i alle fall, resultatet kan en uansett ikke gjøre så mye med om en får greie på det etter 2 el. 3 uker.

Skrevet

Nei, nei - da blir vi altså ikke enige om dette...

Men jeg synes jeg er heldig som har fått ta blodprøve 14 dager etter uttak både på Riksen og i Finland, jeg haaaaaaater nemlig venting og synes rugetida fort blir en belastning. Og ja, jeg synes synd på min venninne (og dere andre) og mener Ullevål har en lite pasientvennlig praksis!

Hilsen

Skrevet

I Tyskland er det standard å gå på progestan/ crinone i misnt 12 uker etter positiv test ved ivf/ icsi.

Rett og slett fordi man vil være på den sikre siden.

Skrevet

Jeg synes du er god jeg Snøfilla:o) Viser jo bare hvordan du bryr deg om venninnen din og vil hun skal få den beste behandlingen. Jeg forstår deg kjempe godt. Jeg synes også det er rart at praksisen skal være så forskjellig fra sted til sted. Det er stor forskjell på en hjemmetest som er pos etter 14dager og en blodprøve. Blodprøven viser jo evt hvor mye hcg det er i blodet. Er det ingen hcg i blodet etter 14dager, så er du ikke gravid. En hjemmetest kan være neg på dag 14, men du kan likevel være gravid. Så det er jo ikke rart du lurer på praksisen på Ullevål, selv om mange sikkert er fornøyde der. Men poenget er jo at når vi får forskjellig info fra et og samme sted,nemlig Ullevål, er jo ikke alle like flinke der. Og at noen kan si at en test vil bli pos fori en har brukt crinone, viser jo bare mangel på uvitenhet, og slik skal det jo ikke være.

På Hausken er det ikke normalt med blodprøve. Egentlig opp til en selv. Fått beskjed om å ta en test etter ca14dager. Ikke noe problem for meg. Har tatt blodprøve hos Furst noen ganger. 3 uker hadde jo vært forferdelig lang ventetid:o) Men dette er jo individuelt. De fleste synes jo at 14 dager holder å vente... Men det er jo ikke det innlegget dreier seg om:o)

Godt du bryr deg og følger din venninne:o)

Klem

Skrevet

Takk Brumm-vennen!

Min venninne er faktisk gravid (hcg på neste 1600)! Fikk vite det dagen etter at vi fikk vår triste beskjed... Men er glad for henne da de har slitt i mange år de også.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...