lanoforliten Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 ....hva må jeg tenke på? Skal flyselskapet ha ekstra beskjed eller er det bare å reise som vanlig? Har noen erfaring?? Skal reise innen europa.
snart mor til 3 Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 reis som vanlig og nyt ferien din ;-) de har ingen ting med det å gjøre...fra uke 30 derimot bør man sjekke hjemmesiden til flyselskapet først da de opererer med forskjellige regler
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 Tror jeg hadde sjekket med selskapet jeg skulle reist med. Reiste til praha sist jeg gikk gravid,og jeg tror det var rundt den uken enn måtte ha med seg legeerklæring på at det gikk greit.Tror faktisk jeg var i uke 24 da jeg reiste dit. Tørr ikke si helt sikkert nå. Mange forskjellige regler i flyselskapene,noen kan du reise fritt med inntill fire uker,tror jeg det er,mens andre er mer skeptiske til graivde.
Januarbaby2014 Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er i uke 24 og reisete med fly senest i går... Var ingen som spørte meg om hvor langt jeg var på vei osv. Var ikke noen lang flytur, kan være de er litt mer skeptisk hvis du skal fly i flere timer. Tror egentlig at det er 4 uker før termin at man ikke kan reise lenger...
snart mor til 3 Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 http://www.norskluftambulanse.no/bilag_Mag_4-07_ORIG_t1Fif.pdf.file
snart mor til 3 Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 det med 4 uker uten legeerklæring/inntil to uker med legeerklæring gjelder innenlandsflyvninger. utenlands varierer det fra selskap til selskap.. men de fraråder å reise til utlandet mot slutten uansett pga faren for å føde tidlig. det å føde i utlandet kan være både en skremmende opplevelse under fødselen i tiden rett etter samt at det er ekstra styr for å komme seg hjem igjen... skal ut å fly jeg og nå.. har siste flyreise booket til 14 dager før termin.. (men det er innenlands)
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 Vi skal til Riga om 2 uker, og den ene veien skal vi fly med Air Baltic. Der må man i hvertfall ha med legeattest etter uke 27. Jeg er da i uke 29, så jeg må få legen min til å skrive en sånn til meg. Den andre veien flyr vi med Sas, og da er det ikke noe problem. Du bør derfor sjekke med det/de selskapene du skal fly med. Det er forskjellig fra selskap til selskap. God tur!
snart mor til 3 Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 så arti! var i riga i januar vi hehe.. sikkert et dumt spm,men hva vil de gjøre om man ikke har med legeerklæring? de kan jo ikke se på deg om du er i uke 27 eller ikke..og siden du da ikke er pliktig å ha med deg noe som helst av dokumentasjon før uke 27 så kan de jo ikke nekte deg adgang om du sier at du er 26 uker på vei???
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 Nei gud, jeg aner ikke. Satt og tenkte litt på det i stad selv. Men det kan nok hende de har lov til å nekte deg av sine sikkerhetsmessige grunner. Er jo en viss risiko å fly under graviditet. Men jeg aner ikke jeg asså... Jeg tar i hvertfall med meg en erklæring fra legen, så er jeg sikker. Er jo bare å ringe han, så skriver han det på 1-2-3. Dere har vært i Riga ja, så gøy! Var det en fin by eller? Jeg gleder meg som en unge! Noe du anbefaler? Vi skal bo på et flott hotell midt i gamlebyen, så vi får i hvertfall med oss den.
snart mor til 3 Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 de kan jo ikke nekte deg å fly heller. for hvis du virkelig var 26 uker på vei så hadde de aldri kommet med noe ønske om legeerklæring.så i såfall er man jo nødt til å gå rundt med legeerklæring hver gang man skal fly... er i uke 24 jeg nå..blir 25 imorgen..der er sikkert noen som er høygravid der ute med samme størrelsen på magen som jeg har nå.. skulle de da kunne nekte meg å fly idag fordi at ejg ikke har legeerklæring? bare lurer...hehe...hadde vært artig om noen hadde visst der ute... og er jo ikke farlig å fly da..ikke såppas korte strekninger... Riga var en kjempefin by...vil anbefale dere å ta en guidettur rudnt omkring i begynnelsen..oppdaget veldig mye på bussturen vi var på...markedet,kjøpesentre osv osv.. markedet ved central station er bare sykt..er både mat og turistmarked der..var veldig morsomt å dra å se der...ellers så må dere bare nyyte turen...og får dere tid en kveld så er det et sted som heter joker club. der har de en velværeavdeling som jeg virkelgi vil anbefale..de holdt på å ødelegge meg med massasjen sin,så det kan dere godt stå over,men bassenget,boblebadene og badstuene var fantastisk herlig http://www.virtualriga.com/default.asp
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Som sagt, jeg aner ikke jeg asså. Men en eller annen form for greie er det nok, ellers så hadde de nok ikke hatt den grensa på 27 uker... Takk for gode tips! Vi skal bare være der en langhelg, torsdag til søndag, så det er jo begrensa hva vi får med oss, men noe skal vi klare.
Phantom´ Skrevet 29. februar 2008 #12 Skrevet 29. februar 2008 Man blir vel ikke akkurat nekta, men om det skulle skje noe underveis vil det kanksje oppstå problemer i ettertid. som at man kan få noe slags betalingskrav eller noe?
Sasiemta ♀ ♀ ♂ Skrevet 29. februar 2008 #13 Skrevet 29. februar 2008 Vi har nettopp kommet tilbake fra Gran Canaria etter 2 uker ferie der. Da vi reiste var jeg 27+5(altså uke 28), og da vi kom hjem var jeg 29+3(uke 30). Måtte ikke halegeerklæring med meg, men tok med en kopi av helsekortet mitt, i tilfelle noe skulle skje på reisen eller der nede. Det er vel ingen som kan vite med sikkerhet hvor langt du er kommet. Men dersom man reiser innenfor "grensene", og ikke har legeerklering, vil du ikke få igjen noe dersom noe skulle skje under flyreisen. Men da du bare er i uke 25, har det ikke noe å si uansett. Du kan trygt reise uten legeerklering, men ta en kopi av helsekortet ditt og putt i håndbaggasjen, just in case... God tur!
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 1. mars 2008 #14 Skrevet 1. mars 2008 Jeg ville uansett sjekka med flyselskapet du skal dra med. Er jo bare å gå inn på internet-sidene deres, eller ta en tlf. Koster ikke mye det. Greit å være sikker. Kjedelig hvis det skulle oppstå noe liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå