Gå til innhold

nattamming og sånt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at babyene TRENGER å bli ammet om natten, fysiologisk sett, eller det bare at de er "grinete" og vil ha kos? Kan man vende dem til å sove hele natta når de er bittesmå? Eller når "pleier" man å gjøre det? Man kan da ikke amme hver natt i et år? Behøver de også å bli byttet bleie på om natten? eller er dette igjen bare for kosen sin del?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel trenger ungen mat hver 3.time hele døgnet de første mnd. Noen unger slutter med nattmat når de er 3-4 mnd andre ikke. Du skal ikke nekte ungen mat på natten om den vil ha det. I allefall ikke før etter den er 6 mnd og får minst 2 måltider fast føde på dagen.

Mange unger bæsjer på natten og da må du skifte bleien slik at den ikke etser på huden og lager sår i babyen sin rumpe. Etter hvert slutter den kanskje å beæsje på natten og om det kun er tiss trenger du ikke skifte om det ikke er veldig mye i bleien. Er de veldig våte kan de bli såre.

Skrevet

Noen barn trenger litt påfyll i ett helt år.. Sånn er det bare. Hvis du ikke er forberedt på dette skulle du kanskje tenkt deg om før du ble gravid? Du kan jo tenke deg selv å være sulten og våt midt på natta, uten mulighet til å fikse dette selv. Hvis du vil ha ett barn som sover om natta, så er det jo nødvendig at barnet har det bra.. Det får du jo ikke hvis du nekter barnet 20 minutter ved puppen, eller di 2 minuttene det tar å skifte en bleie. 22 minutter av natta klarer du å avse til barnet ditt!!

Skrevet

okei, greit å vite.. :) min første dette her så kan så lite om babyer :P

takk:)

Skrevet

De aller fleste babyer trenger nattmåltid de første 6 mnd. Når de begynner med fast føde går det an å avvenne de med nattpuppen. Bleie trengs ikke byttes om natta med mindre de har bæsjet eller ved lekkasje. Vi byttet bleie i senga slik at vi ikke skulle ta lillemor opp. De lærer fort triks for å få oppmerksomhet..... ;-) Lillemor sov natta igjennom fra ca 8-9 mnd alder.

Skrevet

Her sov tulla natta igjennom fra første stund. Måtte vekkes de første nettene på sykehuset for å få pupp. Skjønte aldri det der helt jeg, hvorfor pleierne absolutt skulle vekke henne når hun sov så godt?! Sier vel ifra hvis hun ikke er fornøyd tenkte jeg.. Var nesten umulig å få i henne noe disse nettene på sykehuset uansett, hun ville rett og slett i våkne for å få pupp. Men tror det har noe med å få igang melkeproduksjonen de natt måltidene. Det er jo normalt de første mnd. Men jeg tror nok de sier ifra når de er sultne, kanskje hun fikk nok på dagen (jeg hadde ekstremt mye melk den første tiden, og på dagtid hadde hun enorm appetitt) og rett og slett trengte søvnen om natten. Da vi kom hjem våknet jo ikke jeg av meg selv for å vekke henne å gi pupp så lenge hun ikke våknet selv. Men hvis hun våknet en gang i blant nektet jeg henne ikke den kosen å få komme inntil puppen og iallefall få muligheten selvom hun som regel ikke ville ha da, men sovnet inntil meg. Hun har alltid vært ganske blid og fornøyd, og er sunn frisk, så tror nok ikke hun har tatt skade av å ikke få nattmat som nyfødt. men vet at man hvertfall ikke skal nekte de mat om natten hvis de våkner og er sultne. Iallefall ikke når de er så små. Når man har begynt med litt fast føde på dagtid og fått igang et par måltider med det om dagen er det ingenting i veien for å avvenne barnet med nattmåltidene. Husker jeg leste mye om dette i begynnelsen sist gang, siden de på sykehuset var så nøye på dette med nattmåltider og tulla ikke ville ha.

Skrevet

Ikke alle barn sier i fra/våkner selv om de trenger mat. Gutten min gikk ned i vekt/la ikke på seg før vi passet på at måltidene ble hyppige nok på dagtid + et nattmåltid. Var født til temin, og ellers ok, men sov altfor lenge hvis han ikke ble vekket, og stimulerte dermed ikke melkeproduksjonen nok. Flere ganger var han også for slapp da han våknet til å ta puppen, slik at han måtte få mm med skje for å gi ham energi. Jeg kjenner også flere som har opplevd tilsvarende.

Men selvfølgelig, barn som legger veldig godt på seg uten, trenger ikke nattmåltid.

Skrevet

Mange forskjellige svar og meninger......

Når du fåt barnet ditt så finner dere ut hva som behøves...Det er du som kjenner ditt barn best...Kan jo hende at du slipper å stå opp om natta for å gi mat...at barnet er fornøyd med det den får i løpet av en dag...

Og det med å stå opp for å skifte våte bleier synes jeg er bare tull...da kan barnet fort bli urolig eller at det blir en vane...

Jeg har to barn, den første var våken flere ganger om natta å fikk mat..og kjente jeg at han hadde tisset mye sto jeg opp å skiftet. Men det var veldig sjelden.

Nr 2 sov natta gjennom fra den dagen vi kom hjem. Jeg la han i åtte tiden om kvelden og han sov i tolv timer i strekk....og det viktigste var at han la på seg jevnt og trutt....og var såååå fornøud at...

Så hver enkelt barn har sine behov og hver familie finner sine måter og metoder som passer der....

Det går sikkert topp med dere så lykke til

Skrevet

ehhhmmm, jaha... så positiv man er da. var vel ikke akkurat ment som at jeg IKKE vil amme om natta..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...