Kristin* Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Nå er det slik da, uansett hvor mye likestilling det er, så er det damene som har puppene. Hvordan gjøre det med amming? Pga. mye allergi og asma hos meg, har jeg ikke tenkt å slutte å amme når han blir 6 mnd. Jeg har 6 mil til jobben, så å kjøre hjem for å amme er uaktuelt! Og hvis han ikke tar flaske er pumping uaktuelt. Dere snakker om hva som er best for barnet, men mener dere da att det beste for ungen min er att jeg slutter å amme?? Ønsker løsningsforslag fra dere på dette :-)
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Høyre hadde et brukbart forslag med skattelette dersom far tar større del. I deres tilfelle synes jeg - uansett hva slags regelverk det blr, at en legerklæring burde sikre deg rett til å amme så lenge du finner nødvendig.
Kristin* Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2008 Økonomisk er skattelette vel og bra, men letter ikke på ammesituasjonen, og ikke blir det bedre for babyen ved skattelette :-)
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Helt enig, igrunnen. Vanskelig sak. De kunne kanskje begynt med å forlenge den totale permisjonsperioden med 2 måneder, slik at mor garanter kan amme i f.eks 8-9 mnd, og far ta resten. Men det blir jo mer kostbart.. Jeg hadde ikke vært klar for å slutte amming ved 6 mnd ihvertfall.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Skal du begynne på jobb når barnet er 6 mnd? Barnet er jo gammel nok til å ta liten kopp, uten lokk, eller vanlig kopp. De fleste barn lærer også å ta flaske om de må. Mine var matet med medisinglass første 2 mnd. av livet. Gikk fint det. Venter en 1 mnd. får jo barnet et grøtmåltid som kan vere til lunch. Den som har barnet kan jo også komme på jobben. Det gjorde gubben min. Er litt usikker på om du vil skissere opp et ekstremtilfelle for å komme med en politisk kommentar, men tar deg på alvor. Tror at de fleste par som planlegger en graviditet kan ordne det slik at mor kan være hjemme til barnet får etablert et fast måltid, planlegge/øve med barnet slik det tar flaske, og/eller ta ut noe ulønnet permisjon for å få alt til å gå rundt. Har også allergibarn om det betyr noe:)
Kristin* Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2008 Ja, det hadde hjulpet på. Men det koster for mye ja... Vet att vi har kjempelang permisjon her i Norge iforhold til mange andre land, men så betaler vi jammen mye skatt også :-) ( Pluss att vi har lave fødsels tall ) Skulle vel kanskje sendt dette spørsmålet til politikerene for å se om noen av de kunne komme med ett konkret løsningsforslag, ikke bare: bla bla bla :-)
~sjiraff~ Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Ja det blir jo hyggelig for far og bruke permisjonen sin på å kjøre minst 12 mil hver dag for at barnet skal ammes?
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 Tenkte da at barnet og far blir med mor til byen hun jobber. Vi pendlet en hel del på den måten:) Det er jo de færreste som ønsker å amme barnet sitt som vil begyne akkurat ved 6 mnd. med en så lite barnvennelig arbeidsted før en har etablert fast føde og uten å ha lært barnet å ta flaske/kopp. Av og til å så lurer jeg på om det er noen som har prøvd å gå ut i arb. litt tidligere enn 10 eller 12 mnd som er veldig i mot en økt del til far. Når en bruker svært ekstreme eksempel for å poengtere at en lov ikke passer for alle blir jo debatten temmelig søkt. Bilde blir jo så snevert, og diskusjonen går tapt i frp retorikken.
Kristin* Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. februar 2008 Men alle familier er jo ikke like, og det er derfor det bør være opptil hver familie hva som passer for dem. Att pappan og babyen skal pendle på jobb til meg hver dag, 12 mil??? Tuller du eller? Synes du det er en godløsning for babyen?
Carnivale Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 Men slutter du å amme når du begynner på jobb da? Amme morgen/ettermiddag/kveld da? Hva er problemet med det?
Gemini77 Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Hvorfor må man slutte å amme fordi man begynner på jobb? Er du tilbake på jobb før 1 år så har du rett på ammefri. Det betyr at du kan ta litt kortere dager! Jeg begynte på jobb da lillegutt var 8 mnd, og ammet han til han var 15, nesten 16 mnd gammel!!!! Ammet han før jeg dro på jobb om morgenen, deretter når jeg kom hjem, og igjen før leggetid. Er vel ikke så mange som full-ammer rundt den alderen uansett.. Ser ikke helt problemet.
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #12 Skrevet 29. februar 2008 Ta ut 53 uker perm med 80% dekning, vaer hjemme til et par typer mat er introdusert (7-8 mnd alder). Det er en maate aa loese det paa. Slik gjorde vi det
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #13 Skrevet 29. februar 2008 Dessuten kan et seks mnd gammelt barn drikke av kopp hvis flaske ikke er tingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå