Gå til innhold

når kontakte lege ved feber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er 6,5 mnd. har vært oppe i 39,4 3 ganger i dag. renner fra nese og øyne. feberen begynte i dag tidlig. spiser godt og er i godt humør. skal jeg dra på barneklinikken? eller skal jeg vente og se? står på pakken at ham bare kan få 3 paracet i døgnet og nå har han fått 3 i dag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se vel så mye på allmenntilstanden hans som på gradene på febermålet. Hvis ikke feberen er veldig høy selvsagt....

Skrevet

Følg med på allmenntilstand, blir han slapp så du ikkje får skikkeleg kontakt, skal du reise umiddelbart. Ellers kan ungar ha feber over 40 uten å ha dårleg allmenntilstand. Ein tommelfingerregel som eg brukar er å kontakte lege etter tre fulle dagar med høg feber, eller før viss det er tydeleg at det er vondt ein plass, t.d. øyre eller hals. Det er rart, etter tre dagar er feberen ofte ganske plutselig vekk... Gi masse drikke!

Skrevet

Det som lønner seg er at du sparer paracet slik at du har litt å gå på til natta. Så lenge allmenntilstanden hans er så god som den er så er det ikkje nokon umiddelbar fare.

Her så blir allmenntilstanden sett på, også blir feberen målt for å ha kontroll på om den går opp el ned, kle av ungen så den går i bare bleia el minimalt med klær for å lufte ut feberen, lufta ut ein grad på jenta mi i forige uke, ein time i bleia så var den 38,5 mot 39,6.

Ungar kan ha 40 i feber og vera frisk som ein fisk, også kan dei ha 38 i feber og vera sjuke. Allmenntilstanden bestemmer

Skrevet

ok, men da venter jeg og ser. ja han får vann utenom måltidene. takk for svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...