Gå til innhold

til Tallulah Bankhead:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ijen, ååå hvor lettet jeg ble når jeg leste det du skrev... Leste på pernille.info at hvis progesteron nivået sank kunne det være tegn på en spontan abort på gang, men det trenger det kanskje ikke være? Hvor langt på vei er du? Hva slags info har du fått om dette?

Skal ikke progesteron øke jo lengre man kommer?

Tuuusen takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Hei Isig!

Jeg vet ikke så mye om dette, men tror at det som ligger til grunn for min progesteronmangel er 'Luteal Phase Defect' (jeg bor i USA). I dag er jeg 9+1! Johoo!

Ettersom jeg forstår så går det, i mitt tilfelle, ut på at kroppen produserer for lite progesteron til å opprettholde et begynnende svangerskap, men jeg har likevel vært gravid to ganger tidligere selv om jeg mistet begge gangene. I tillegg blir jeg raskt gravid. Etter jeg mistet for annen gang fikk jeg utredning, og vi kom frem til at da jeg mistet første gang så var det en BO (Blighted Ovum) og andre gang en blodpropp i morkaka som ble dannet under en flytur. Grunnen til det er at mitt blod koagulerer lettere enn hos andre pga. noe som kalles Leiden V-mutasjon.

Men tilbake til progesteronmangelen; oppi alt det andre som tydeligvis er galt med meg så har jeg ikke fått spesielt mye info om selve progesteronet. Det jeg vet er at jeg en uke etter EL hadde verdier på henholdsvis 7.8, 12.2 og 9, og at det var for lavt. Nå tar jeg 600 mg Prometrium oralt per dag fordelt på tre doser, og målingene hos legen viser at det fungerer som det skal siden verdiene nå er på over 40. Spesialisten jeg treffer fortalte meg at progesteronnivået kan variere endel fra dag til dag, og det er det jeg mistenker skjer hos deg, til tross for at det skal øke gradvis under svangerskapet. Her kan du lese mer om det:

http://www.paternityangel.com/Articles_zone/Hormones/

Hormones2.htm

Rundt slutten av 1. trimester så tar morkaka over produksjonen av progesteron, og siden den produserer mye større mengder så skal jeg trappe ned inntaket av progesteron når slutten på 1. trimester nærmer seg.

Det er det jeg vet. Jeg kan selvsagt ikke garantere deg noe som helst, men har selv tro på å holde meg så informert om mulig. -Så får det gå som det går. Hvis du engster deg for dette så burde du absolutt ta det opp med legen din, for det er vondt å være redd for sånt. Hvis det var noe unormalt med verdiene dine så ville de dessuten sikkert ha gitt deg beskjed om det. Det går sikkert bra! Gi beskjed om du tror jeg kan svare på noe mer du lurer på.

Jeg fortsetter å krysse fingrene for deg! Og meg! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...