Gjest Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Sitter og leser om denne forvaltningsloven, og sånn jeg har forstått det så er alle offentlig ansatte underlagt denne loven. Står videre at ansatte i privat sektor ikke er undelagt denne loven, og har ikke taushetsplikt om ikke dette er pålagt fra arbeidsgiver. Hva da med private barnehgaer hvor de ansatte ikke er pålagt taushetsplikt fra arbeidsgiver?
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Privatpraktiserende leger kan ikke velge selv om de skal ha taushetsplikt, og det gjelder helt sikkert også i barnehagen, uten at jeg vet lovhjemmelen.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 Det er bare det at legene har flere lover å forholde seg til enn forvaltningsloven... så det er neimen ikke sikkert at det gjelder barnehager, nei...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 JOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO for faen. Nå må dere slutte å være flaut dumme. Sykepleiere har feks heller ikke egne lover som gjelder dem, men de skal rette seg etter lovene som gjelder legene. Det sier seg selv. Slutt å drit dere ut.
pitsj Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 § 20 Taushetsplikt For virksomheter etter denne lov gjelder reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende. Lov om barnehager, her står det om private barnehager
pitsj Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/otprp/20042005/Otprp-nr-72-2004-2005-/14.html?id=399530 *trøtt*
Gjest Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 Helsepersonelloven sier noe om taushetsplikt.
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 Hovedinnlegger: Det er riktig at Fvtl. ligger til grunn mange steder, men ikke overalt. Enkelte lover "slår ihjel" andre. Men så må vi tenke videre. Akkurat arenaen vi er på i denne linken er private barnehager. Derfor må du slå opp i barnehagelova. Den søker du opp på lovdata.no § 20. Taushetsplikt For virksomheter etter denne lov gjelder reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende. Her ser vi at Fvtl. allikevel gjelder ang. taushetsplikt.
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 Oi anonym, det er noe av det flaueste dumme jeg har sett her inne på lenge. Sykepleiere skal følge lovene som gjelder for leger??? NEI, absolutt ikke! Stakkars deg som synes det sier seg selv..
Meg og knoll&tott Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Er jo noe som heter "krav om personværn". Det gjelder ALLE yrker. På godt og vondt!!!
Gjest ->>- Skrevet 29. februar 2008 #12 Skrevet 29. februar 2008 Jaha. Hvor finner du reglene for det?
Meg og knoll&tott Skrevet 29. februar 2008 #13 Skrevet 29. februar 2008 Godt sp.mål. Sto bare utdrag i ansettelseskontrakten min.. "Henviser til krav om personværn"... at ingen opplysninger om andre ansatte eller kunder skulle ut av butikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå