Gå til innhold

Bare et spsm. til ang taushetsplikten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og leser om denne forvaltningsloven, og sånn jeg har forstått det så er alle offentlig ansatte underlagt denne loven.

Står videre at ansatte i privat sektor ikke er undelagt denne loven, og har ikke taushetsplikt om ikke dette er pålagt fra arbeidsgiver.

Hva da med private barnehgaer hvor de ansatte ikke er pålagt taushetsplikt fra arbeidsgiver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Privatpraktiserende leger kan ikke velge selv om de skal ha taushetsplikt, og det gjelder helt sikkert også i barnehagen, uten at jeg vet lovhjemmelen.

Skrevet

Det er bare det at legene har flere lover å forholde seg til enn forvaltningsloven... så det er neimen ikke sikkert at det gjelder barnehager, nei...

Skrevet

JOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO for faen. Nå må dere slutte å være flaut dumme. Sykepleiere har feks heller ikke egne lover som gjelder dem, men de skal rette seg etter lovene som gjelder legene. Det sier seg selv. Slutt å drit dere ut.

Skrevet

§ 20 Taushetsplikt

For virksomheter etter denne lov gjelder reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende.

Lov om barnehager, her står det om private barnehager

Skrevet

Hovedinnlegger: Det er riktig at Fvtl. ligger til grunn mange steder, men ikke overalt. Enkelte lover "slår ihjel" andre.

Men så må vi tenke videre. Akkurat arenaen vi er på i denne linken er private barnehager. Derfor må du slå opp i barnehagelova. Den søker du opp på lovdata.no

§ 20. Taushetsplikt

For virksomheter etter denne lov gjelder reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende.

Her ser vi at Fvtl. allikevel gjelder ang. taushetsplikt.

Skrevet

Oi anonym, det er noe av det flaueste dumme jeg har sett her inne på lenge. Sykepleiere skal følge lovene som gjelder for leger??? NEI, absolutt ikke!

Stakkars deg som synes det sier seg selv..

Skrevet

Er jo noe som heter "krav om personværn". Det gjelder ALLE yrker. På godt og vondt!!!

Skrevet

Godt sp.mål. Sto bare utdrag i ansettelseskontrakten min.. "Henviser til krav om personværn"... at ingen opplysninger om andre ansatte eller kunder skulle ut av butikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...