Gå til innhold

mammapermisjon og pappapermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke helt oppdatert på dette området. Ved forrige barn var jeg student og far tok ikke ut permisjon siden han nettopp hadde fått seg jobb (gikk fra student til arbeidslivet) da barnet vårt var 9mnd.

Men hvordan fungerer dette når vi begge er i jobb?

Hvor lang permisjon har jeg og hvor lang permisjon har far?

Når kan far ta ut permisjon, og hvor lenge?

Hvor lenge kan jeg være i permisjon før far må ut i permisjon?

Kan far ta permisjonen sin ut noen dager i uken over flere uker enn vanlig?

Har far krav på permisjon med en gang barnet er født?

Vi skal ha keisersnitt neste gang også, men det har vel ikke store innvirkningen på permisjonene.

Mange spørsmål, men jeg håper noen kan svare meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

riktigst info får du ved å gå inn på nav.no

Skrevet

Det er riktig som hun over svarte at du får riktigst svar på nav.no, men jeg kan forsøke å gi deg svar.

Dere kan velge mellom 54 uker permisjon med 80 % lønn eller 44 uker med 100% lønn. Når mor er i permisjon gjelder mors lønn og når far er i permisjon gjelder fars lønn (eller 80% av den hvis derevelger den lange varianten)

3 uker øfr termin MÅ mor ta ut i permisjon. Far må ta 6 uker permisjon, gjør han ikke det mister dere den. i særkilte tilfeller kan dere få den overført til mor, men ikke helt lett.

Det vanlige er at far tar ut to uker ved fødsel, og de resterende 4 uker tilslutt. Noen arbeidsgivere gir far to uker etter fødsel som permisjon med lønn (ikke alle dessverre)

Mor har rett påd 3 første md etter fødsel, siden kan dere dele så mye dere vil.

Ang ks, vent med å levere inn papirene til nav før dere vet datoen, ellers kan dere risikere å "miste" noe av de 3 ukene som er forut for fødsel. Fordi ks ofte er planlagt 2 uker før termin.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med tidskonto og far, men jg tror det lar seg gjøre.

Skrevet

Bare litt oppklaring...

3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor. Som sagt er 6 uker forbeholdt far. De resterende ukene kan dere dele som dere vil.

Far har i tillegg krav på 2 uker permisjon i forbindelse med fødselen, men det er opp til arbeidsgiver om har får denne permisjonen lønnet eller ulønnet.

Far kan absolutt ta sin fedrekvote i gradert uttak. Bare pass på at all permisjon må være tatt ut før barnet fyller 3 år (dette gjelder både for mor og far).

Og som sagt, man finner ut mye info på nav.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...