Gå til innhold

Ferskis - noen tips/råd?


Kikki1982

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt ferskis på dette! :)

 

Har tatt to tester hjemme, begge positive, med svak strek. Har ikke fått time hos lege før etter påske, 26. mars, vet ikke helt hva jeg skal gjøre frem til da? Leve som normalt? Leke gravid? Føler jeg gjør det siste, og at mensen kan komme når som helst.. Har noen tips til hva jeg bør gjøre eller ikke gjøre? Spise eller ikke spise? Har prøvd å lese litt på nett, men det er så mye nytt! :) Tar folat og tran hver dag.

 

Klarer ikke helt å tro på at det er noe som er på gang før jeg får det bekreftet fra legen, jeg. Flere som har det sånn? Det er så uvirkelig! Men jeg må vel bare leve som at det er sant? I følge diverse kalkulatorer skal jeg være i min 5 uke av svangerskapet. Var ikke planlagt, ingen barn fra før, men er lykkelig gift med en herlig mann, så det passer jo ikke dårlig heller.. Vi ble bare "tatt litt på senga".. ;)

 

Har ikke fortalt det til noen ennå, er usikker på når det passer å gjøre det? Vi vil kanskje si det til de voksne hvis det går galt, så da er det kanskje ikke noe å vente med å si heller?

 

Puh - dette ble en lang post, har mange tanker i hodet! På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er også i min 5 uke nå:) Jeg testet positiv igår, men med svak strek også, er nok for det hcg hormonet som begynner og produseres når egget fester seg ikke er sterkt nok. Du kan jo prøve og ta en ny test om et par dager da dette hormonet dobbles annen hver dag.

Men en svak strek er likevel positiv, ellers hadde det ikke vart en strek har jeg lest.

 

Folat er bra, ellers er det ikke så mye du må gjøre egentlig, skjønner en har mange spørsmål første gangen og det er lenge og vente til etter påske.

 

Hvis dere vil fortelle det til familie og venner så gjør det. Hvis det likevel skulle gå galt så synes jeg det skulle føles rart at ikke de viste at jeg hade vart gravid i det hele tatt. Blev gravid i Desember 2007 og mistet etter 7 uker. Vi hade foralt det til familien og venner så vi fikk oppleve det. Noen velger og ikke si noe før 12 uker pga av den grunnen.

Det er opp til enhver hva en velger og gjøre.

 

Oj, ble et laaangt svar. Håper du fikk noe ut av det:)

 

Tips på en bra side: www.babyverden.no

Her står alt du trenger å vite. En veldig bra side.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, veldig fint å høre om andres opplevelser. Og langt spørsmål krever langt svar kanskje? :) Så morsomt at du også er i din femte uke. Det er sikkert flere her inne som er det?

 

Jeg tror vi har landet på å fortelle det til familien i påska, er jo koselig å si det når vi treffer de! Da skal jeg være i uke 8, håper det kan være litt mer virkelig for oss da. Har ikke så mange "symptomer" bortsett fra positiv test, kanskje LITT kvalm og ømme bryster når jeg kjenner etter, men ikke "nok" til å skylde på spire i magen.. :) Flere som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i 5uke:) mistet i desember i uke 7, så føles godt å være gravid igjen.

 

fortalte at jeg var gravid med en gang og til stortsett alle. Måtte selvfølgeli si d til alle da d gikk galt ogaå men syns d var bedre at de visste det uansett. da har de litt mer forståelse om du oppfører deg unormalt viss d skulle gå galt. :)

venner og familie har vært god støtte disse månedene.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på akkurat samme måten, selvom sv.skapet var delvis planlagt.. Har liksom ikke tenkt å fortelle det med røper meg hele tiden for venner. Ble invitert på vin og ost i morgen av en ikke SÅ nære venninne og da måtte jeg bare le....Upasteurisert meieriprodukt og alkohol på en og samme tid:-)) Det er jo no no, og jeg er bare i uke 6 så jeg merker jo ingenting!!

 

Hun lo da jeg lo og spurte om jeg var gravid siden jeg sa jjjnnnnneeeeeiiiii og dro lenge på det. Jeg sa at hvis jeg hadde vert det hadde det uansett vert for tidlig å si det:-) og så beit jeg meg litt i leppa etterpå. Vi hadde nettopp besøk at et vennepar som vi alltid pleier å drikke rødvin med også- jeg sa jeg ikke var helt i form, men jeg var jo på trening tidligere i dag- så..! hehe syntes det er vanskelig!

 

Første gang jeg er gravid her også så har ingen tips eller råd å gi:-) Bare masse lykkeønskninger og gratulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!! Så morsomt å høre, kjenner meg veldig godt igjen. :) Kan sikkert bli noen sånne pinlige situasjoner fremover..

Forleden kveld spurte et par oss hvor lenge vi så for oss å bli i Oslo og plutselig spurte de: "Har dere tenkt noe på barn da?". Vi ble litt satt ut, var ikke helt forberedt på det spørsmålet, jeg og min kjære veklset litt blikk, jeg prøvde å ro meg litt vekk og svarte "Nijaa, det ligger vel litt lengre frem i fremtiden det.." Noe som forsåvidt er en sannhet med modifikasjoner... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.. Er gravid i uke 4 + 5.. Mistet en i uke 5 i november 2007. Såå er

litt nervøs kan du si.. Leser alt man kan om temaet på internett. Har

heller ikke så mange symtomer, annet enn at jeg har testet positivt og er konstant trøtt og slapp.. Blir litt utrolig av å ikke ha symtoper, sånn som ømme bryster osv. Men er vel normalt å ikke ha så mange symtomer heller..

 

Har hadt bitte litt lysebrunt utflod, de siste dagene da, så dette bekymrer meg. Håper dette ikke utvikler seg til SA. Noen som har opplevd det samme? Kan det være for at jeg egentlig skulle hadt mensen nå? Trenger litt råd og erfaringer her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest tidligere at brunaktig eller liten blødning er helt normalt. At det egentlig er da du skulle hatt mensen, men at livmora tar over ett elelr annet og da kan man ha en liten blødning. Ett annet sted sto det at når man blir befruktet, blir flere egg befruktet. Men stort sett holdes bare ett egg gravid og de andre "forsvinner". dette kan også gi småblødninger. Så det er sikekrt normalt. Jeg har også hatt litt brunlig utflod denne gangen, men hadde det ikke sist. Ble gravid rundt juletider 2007, men mista det tidlig i februar. Og nå er jeg gravid igjen (skjedde veldig fort), men glad er jeg. Håper bare det går bra denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det går bra for oss begge denne gangen. Orker ikke en abort til, vil veldig gjerne ha ett lite nurk nå.. Det brune spottingen gir seg ikke, har vært 2-3 dager nå.. Har i tillegg veldig ondt i ryggen, har

dette noe å si??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...