Gå til innhold

Hvordan kutte ut nattbleia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 3,5 år ble bleiefri i sommer, før han fylte 3 år. Det gikk fort og smertefritt. Han har likevel hatt bleie på om natten helt til nå, for han klarer ikke å merke at han må på do. I starten var det noen netter han tisset litt, mens andre (sjeldnere) netter var bleia tørr. Når jeg ser tilbake, så var det vel i denne perioden at vi burde prøvd å kutte nattbleia helt *sukk*.

Nå i det siste har bleia derimot vært kliss våt om morgenen, enda han ikke drikker noe mer enn vanlig på kveldstid. Hva skal vi gjøre nå for å kutte nattbleia? Er det bare å gå "cold turkey" her og legge masse plast i senga, eller skal vi prøve noe annet først? F.eks. klistremerker eller annen "belønning" hvis han holder seg tørr.

Så mye som han har tisset i det siste så er jeg redd for at alt vil være kliss på morgenen, men det er kanskje det som må til?

Synes det er på tide nå, faktisk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt der med minsten ennå, men eldste mi fant ut av det selv, hun.

Deklamerte en kveld jeg skulle ta på nattbleia at: Mamma jeg er ALTFOR stor til å bruke bleie nå!!!!

Jaha, sa jeg...

Hadde noen uhell, men gikk stort sett greit..

Så prøv å avtal med ham,lag litt stas av det og evt ta ham opp på do ila kvelden/ natta..

Og en premie er selvsagt alltid greit å friste med:)

Skrevet

Du skal vere klar over at når ungen søv, så styrer han ikkje dette i det heile. Det blir heller ikkje rekna for problem før ungen er ca 5-6 år. Det du kan ende opp med om du kuttar ut bleie, er våt seng og unge som blir lei seg/skjemd.

Dagslutt og nattslutt med bleier skjer sjelden samtidig. Og gutar er ofte litt seinare enn jenter. Det er også mange som har problem langt inn i skulealder. Drikkekutt om ettermiddag/kveld har lite føre seg om det ikkje er snakk om enorme mengder drikke.

Det som ofte er problemet er produksjonen av Antidiuretisk hormon (ADH). Det er dette som gjere at vi produserer mindre urin om natta, og som gjere at vi klarer å sove heile natta uten å gå på do som om dagen. Det varierer stort kor gamle barn er før dette fungerer som det skal.

Du kan jo prøve belønning, men den må vere godt gjennomtenkt og planlagt på førehand og konsekvent gjennomført. MEN det kan bli stooor nedtur om det sjelden er tørt..........

Eg ville ikkje begynt med å fjerne bleia, men heller belønning. Du gjev deg (ang vask og skift) sjølv mykje ekstraarbeid med bleiekutt. OG det er også vanskeligare å ta på bleie igjen etter at ungen er blitt stor gutt og slutta med bleier:)

Ungen er liten endå, gje det litt tid:)

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...