Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

gravid for første gang og lurer vel egentlig bare på om det er vanlig at pappaen er med på første kontrollen. skal i morgen nemlig...veldig fint om noen vet dette her:) på forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på første kontroll på tirsdag, var da 9+3. Hadde ikke med pappen, det skjedde i grunn veldig lite. Legen stilte litt spørsmål, ble tatt blodprøver og målt vekt og blodtrykk. Lurt å ta med urinprøve. Hun på laboratoriet sa att pappen kan være med til jordmoren. Tror ikke det er nødvendig til legen.

Skrevet

Det velger man selv, jeg hadde ikke min med. Tror han hadde synes det var litt kjedelig også, hehe. Det ble bare fylt ut skjema, målt BT, vekt og tatt blodprøver. Så fikk noen brosjyrer og tilbud om å søke fødeplass.

Vi gjør det sånn at han blir med på UL og kan få bli med til jordmor etterhvert hvis han ønsker.

Skrevet

Samboeren min ville veldig gjerne være med. Jeg gikk til privat gynekolog i etter 7 uker for å få ordnet med søknad. Fastlegen min er en rotekopp som man ikke kan stole på og som dessuten bare tilbød meg time i uke 13. Altfor sent for å ha noe håp om plass på riksen eller ullevål.

Gynekologen tok ultralyd, noe min samboer syntes var veldig artig selv om det bare var en liten prikk.

Tror ikke han blir med til standardkontrollen hos fastlegen.

Skrevet

hadde min første kontroll på mandag 25.02, hadde ikke med min sambo.

Skrevet

Eg var til første kontroll no måndag, då var sambuaren med.

Det er heilt vaneleg at far er med, men kjem jo an på kva ein føler er komfertabelt, og om han i det heile tatt vil.

Min syntest det var fint å vere med, så kunne han spørre om ting han lurte på og få avklaringar om svangerskap. Eg meinar (i det minste for dei som er i eit forhold med barnefar) bør høyre kva han vil, om ein ikkje vil ha han med, så forklar han kvifor ein ikkje vil det. (Der er jo sjølvsagt mulegheit for å be han vente ute litt, om ein f.eks skal ta underlivsprøver).

Sjølv håpte eg at min vart med, det er jo vår unge:)

Skrevet

Lilja121: Du skriver "bare tilbød meg time i uke 13. Altfor sent for å ha noe håp om plass på riksen eller ullevål."

Jeg har fått første kontroll hos legen i uke 9 (er i uke 5 nå). Bor i Oslo. Burde jeg søke om plass på Ullevål eller Rikshospitalet før denne timen? Noen som vet hvor/hvordan man kan søke?

Takk for svar!

Skrevet

hei hei og tusen takk for at dere svarer jenter:)

ble sendt hjem fra legen uten å gjøre noe som helst jeg. synes dette er litt rart. lester om jenter her inne som både lytter på hjertelyd og går til ul. ikke vekt og bt ble målt en gang. er 6 uker på vei i dag, men fikk beskjed om å bestille meg time hos jordmor etter påske...er dette vanlig praksis jenter?

Skrevet

Jeg hadde med samboer nå :)

Egentlig var det vel "null'te" kontroll dette, for jeg er så tidlig i svangerskapet at det er ikke så mye de tar seg tid til å sjekke.

Fastlegen min sendte meg bare dit, men det gjør ikke meg noe.

Det er jo mer vanlig å ha første kontrollen når det nærmer seg slutten av første trimester.

Jeg og samboer er enige om at han skal være med på alle legetimer han har mulighet til. For noen er kanskje dette ubehagelig, for andre perfekt, man må finne sin egen løsning!

Skrevet

Hei

Jeg var også hos legen i dag,for en annen sak, egentlig. Nevnte at jeg er gravid, men hun ville ikke gjøre NOE i dag. Ville at jeg skulle komme etter påske helst, men jeg fikk time rett før. Jeg er også straks i 6.uke. Nevnte at jeg også er litt redd for at det kan ligge utenfor livmoren etc, men det virket ikke som om hun ville gi meg ultralyd tidligere enn vanlig for det. Har nemlig hatt mer stikking og smerte på ene siden.

Skrevet

men du skulle tilbake til legen før påske, ikke jordmor?skjønner ikke dette jeg..når skal en gå til lege, og når er det til jordmor? håper alt er bra med spiren din sugarcane:)

Skrevet

Jeg var hos legen da jeg var 5+5. Da skjedde det heller ingenting annet enn at det ble ordna med ny time senere ca. uke 10. Da skal vi iallfall ordne med helskort for gravide m.m. Tror ikke det er vanlig at de gjør så mye før uke 8-12.

Skrevet

Hei rarfølelse

Opplevde det samme som deg, var hos legen for noen dager siden, da jeg var 6+6, og fikk bare beskjed om at det var alt for tidlig. Leverte en urinprøve, og fikk beskjed om å få ny time etter påske...og thats it. Så da er det vel vanlig praksis. Merkelig at jeg ikke skal på kontroll før jeg er 11 uker, er jo litt eldre enn de fleste, 45 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...