Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Jeg går sykemeldt pga. kynnere som starter hvis jeg løfter, går/står mye. Jeg vil så gjerne jobbe igjen nå, iallefall prøve en stund. Men lurte på om det går an å få et skriv fra legen ang. kynnerne og ting jeg bør unngå. Jobber med småbarn. Dette vil jo innebære at jeg ikke kan løfte barna eller slike ting som fører til kynnerne som straks blir regelmessige. Men er det bedre for arbeidsgiver at jeg forblir sykemeldt full lengre da? eller må de pålegge seg etter skrivet fra legen? Hilsen ei som gjerne vil jobbe.
Silje`mor Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Prat meg legen og arbeidsgiver. På arbeidsplassen min er de kjempe flinke til å legge til rette. Jeg kjenner jo på kroppen hva jeg orker/ikke orker så legger jeg opp dagen min etter det. Arbeidsgiver er glad for å ha meg i jobb, selvom det er noe redusert. Hvis du jobber med barn er det jo mye du kan gjøre selvom du ikke kan løfte. Jeg er utrolig glad for hver dag jeg kan reise på jobb, er så deilig å føle seg nyttig og være i kontakt med andre mennesker.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 JA ordne med et skriv fra legen. Da er det mye enklere å snakke med arbeidsgiver. Så lenge de har muligheten til å tilrettelegge er det ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 I følge min arbeidsgiver så skal man ha en samtale etter cirka 8uker sykemeldt der man skal se på muligheten for å vende tilbake på jobb.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Men da skal jeg ta å høre med legen når jeg skal dit. Har hørt at en kan søke tilretteleggingspenger av nav, slik at en kan få inn en ekstra som hjelper til? Må være my ebedre at jeg er i arbeid og når jeg ønsker å prøve å se om det går bra. Om det ikke går bra, så har jeg iallefall vist at jeg prøvde og ville jobbe :-) Takk for svar! :-)
Krusemynthe Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Hei. Jeg jobber også med små barn ogvet ALT om vor vanskelig det er å sette grenser for seg selv. Har vært fullt, delvis og nå aktivt sykemeldt siden i sommer grunnet 2 prolaps i ryggen. Min sjef har vært enestående i møtet med mitt "problem". Hun fikset andre, mer riktige stoler til meg (og jeg fikk velge hvilken jeg syntes fungerte) og hun har byttet med meg noen timer på dagen, slik at jeg satt litt på kontor og tok unna endel "småtteri" der, mens hun kledde på og la unger. Etterhvert som hormonene har løst opp på muskler og sener har ryggen ikke akkurat blitt bedre. Derfor har jeg nå gått over til aktiv sykemelding. Det vil si at det alltid er en som går mine vakter - og jeg går der sammen med henne/eller sitter på kontoret/ eller er hjemme - ettersom det passer meg. Dette fordi det for det føsrte er mer satbilt for avdelingen og lettere for meg å si at nå er jeg sliten - nå går jeg å setter meg litt. Min kommune (barnehageeier) er en IA bedrift - og hvis du jobber i en slik bør du kanskje høre med legen din om det er mulig å få til en aktiv sykemelding. Tipper arbeidsgiver vil synes det er bedre å ha deg litt på jobb enn ingenting, og du kanskje føler at det er godt å komme ut litt også - og ikke bare være hjemme... Jeg gjør i allefall det.
Tonen Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Ja, arbeidsgiveren din er forpliktet til å tilrettelegge for at du skal kunne være i jobb i stedet for å være sykemeldt. Dersom du jobber i en bedrift som har skrevet IA avtale er de ekstra forpliktet til dette, og kan få økonomisk støtte fra Nav til å gjennomføre de nødvendige tiltak. Det går også an å ta direkte kontakt med Nav og be om at saksbehandler fra Nav blir med på et møte med arbeidsgiver der dere drøfter hvordan dette kan ordnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå