Gå til innhold

Noen fine vers/dikt/ord til dåpsbarn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen noen fine velkommen-til-verden-ord som ikke er superkristene som jeg kan bruke i min datters dåp?

Skal lage album fra dåpen hvor jeg skal skrive noen ord og synes det hadde vært fint med et dikt/vers/noen ord.

 

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jeg syns jo kjærlighetens høysang er helt fantastisk uansett da, men den er mest vanlig i bryllup:

 

Om jeg taler med menneskers og englers tunger,

men ikke har kjærlighet,

da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.

2 Om jeg har profetisk gave,

kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap,

om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell,

men ikke har kjærlighet,

da er jeg intet.

3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige,

ja, om jeg gir meg selv til å brennes,

men ikke har kjærlighet,

da har jeg ingen ting vunnet.

4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,

den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,

er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

6 Den gleder seg ikke over urett,

men har sin glede i sannheten.

7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

8 Kjærligheten tar aldri slutt.

Profetgavene skal bli borte,

tungene skal tie

og kunnskapen forgå.

9 For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis.

10 Men når det fullkomne kommer,

skal det som er stykkevis, ta slutt.

11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn.

Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige.

12 Nå ser vi i et speil, i en gåte,

da skal vi se ansikt til ansikt.

Nå forstår jeg stykkevis,

da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.

13 Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.

Men størst blant dem er kjærligheten.

 

 

Denne syns jeg er fin:

 

Barn som er vant til spydigheter,

 

lærer å bli usikre.

 

.

 

Barn som er vant til kritikk,

 

lærer seg å fordømme.

 

.

 

Barn som er vant til mistillit,

 

lærer å fare med fusk.

 

.

 

Barn som er vant til motvilje,

 

lærer seg å hate.

 

.

 

Barn som er vant til hengivenhet,

 

lærer å bli glad i andre.

 

.

 

Barn som er vant til oppmuntring,

 

lærer å vise tillit.

 

.

 

Barn som er vant til oppriktighet,

 

lærer å skjelne sannhet fra løgn.

 

.

 

Barn som er vant til ros,

 

lærer å påskjønne andre.

 

.

 

Barn som er vant til hjelpsomhet,

 

lærer å vise omtanke.

 

.

 

Barn som er vant til å lese,

 

lærer seg å tenke.

 

.

 

Barn som er vant til tålmodighet,

 

lærer å vise forståelse.

 

.

 

Barn som er vant til lykke,

 

vil finne kjærlighet og skjønnhet.

 

 

Og denne=)

Dagen i dag er en merkelig dag

 

Den er din!

 

Dagen i går slapp deg ut av hendene

Den kan ikke få annet innhold

 

enn det du har gitt den

 

Dagen i morgen har du ikke noe løfte om

Du vet ikke om du kan regne med å råde over den

 

Men dagen i dag er den eneste du kan være sikker på

Den kan du fylle med hva du vil

 

 

Benytt deg av det.

 

I dag kan du glede et annet menneske

 

I dag kan du hjelpe en annen

 

I dag kan du leve slik at noen i kveld

 

er glade for at du er til

 

Dagen i dag er en betydningsfull dag

Den er din.

 

 

 

Skrevet

diktet liten av haldis m vesaas....

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Da lykkeliten kom til verden,

var alle himlens stjerner tent.

De blinket "lykke til på ferden",

som til en gammel, god bekjent!

Og sommernatten var så stille,

men både trær og blomster små,

de stod og hvisket om den lille,

som i sin lyse vugge lå.

 

Slik kom da lille Lykkeliten

til et av verdens minste land.

Og skjønte han va'kke store biten,

så var han dog en liten mann!

Han hadde mørke, brune øyne

og håret var så svart som kull.

Han lå og skrek det første døgnet,

men han har store smilehull.

 

Han har så sterke, faste never,

og slike silkebløte kinn,

og i en silkeseng han lever,

der har han også ranglen sin!

Det er hans verden nå så lenge,

det aller første år han har,

og han vil ingen større trenge

før han det første skrittet tar!

 

Til livets ære skjer et under

i alle land hver dag som går,

ja, i et hvert av de sekund,

som men'skehetens klokker slår!

Men ingen vet og ingen kjenner

den vei ditt lille barn skal gå,

og ingen vet hva skjebnen sender

av lyse dager og av grå.

 

Men Lykkeliten kom til verden,

og da var alle stjerner tent.

Det lovet godt for fremtidsferden,

det var et tegn av skjebnen sendt!

Og sommernatten var så stille,

men både trær og blomster små

de stod og hvisket om den lille,

som i sin lyse vugge lå.

 

Skrevet

mente inger hagerup altså

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...