Lillegulle<3 Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Hei:) Jeg har fått brev om at jeg skal på sykehuset og ha en prat med en jordmor om fødsel + kanskje en omvisning. I brevet står det at man kan legge med et ønskebrev til fødsel, slik at vi kan ta en prat om det. Jeg skal dit i morgen og er bare i uke 28, så jeg har egentlig ikke fått tenkt så mye over ønsker til fødsel enda. Er jo førstegangs også... Har dere noen råd om hva som kan være lurt å skrive i et slikt brev ? Så takker jeg for det
lille sprelle Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Er førstegangs, så jeg vet ikke helt. Har gjort meg noen tanker om hva jeg vil skrive, men det skyldes helt spes. helseproblemer. Dette fikk jeg i en mail fra pampers.... HÅP OG ØNSKER Mange foretrekker å lage en fødselsplan. På den måten kan man formidle ønsker til de som er til stede under fødselen. Tanken på å føde kan føles skremmende akkurat nå, og kanskje prøver du å ikke tenke på det i det hele tatt. Men både mentale og praktiske forberedelser gjør en stor forskjell når tiden endelig er inne. Ved å skrive ned en fødselsplan får du fram ting som er viktig for deg under den store begivenheten. VIKTIGE PUNKTER Disse punktene kan det være bra å ha med i fødselsplanen:Fødselspartneren, hvem, hvilken rolleDine tanker om smertelindring. Hva slags hjelp vil du ha om det begynner å gjøre for vondt? Les gjerne om de ulike metodene som finnes slik at du vet hva du vil og ikke vil. Husk at selv om du planlegger en naturlig fødsel uten smertelindring eller medisiner, må du være åpen for alternativer om det viser seg at en slik fødsel ikke er mulig.Dine tanker om naturlig smertelindring som f.eks. massasje, bevegelse eller akupunktur. Dette punktet er spesielt viktig hvis du planlegger å benytte deg av aromaterapi, vannterapi eller yoga som ikke alle jordmødre kjenner til.Dine ønsker om fødselsstillinger, og om du ønsker å benytte deg av hjelpemidler som saccosekk, fødselsstol, vann og lignende.Dine tanker om enkelte medisinske prosedyrer som kan bli tatt i bruk, f. eks. fosterovervåkning, sugekopp og tang.Om du har noen meninger om at barnet får en injeksjon med vitamin K etter fødselen.Dette er bare en oversikt som kan hjelpe deg å komme i gang med fødselsplanen din. Hvis du ønsker noe spesielt i fødestua (musikk, lys, dufter), kan du selvfølgelig skrive ned det også. Å føde er en uforutsigbar oppgave. Det er kroppen din som styrer det hele, så vær forberedt på å følge instinktene dine. Lytt til kroppens signaler.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 Hei! Vi skrev ikke brev i forkant, men de noterte seg litt utifra hva vi sa mens vi var der. Det gikk f.eks på: - om man ønsker å ha pleiepersonell mye/lite til stede? - tanker om smertelindring? - om man ønsket mye info eller ei underveis? - hva pappan tenker. F.eks; vil gjerne stå ved mors hode, liker ikke blod:) osv. Vet ikke om det hjalp noe, men det er ting de noterte hos oss i hvertfall. "Brevet" var kun på 3-4 linjer. Vi var på omvisning i uke 36. Lykke til
Bebis08 Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Mitt råd er å ikke tenke for mye på hvordan man vil ha det på forhånd. For jeg tror ofte ikke fødselen blir slik man leser om eller har tenkt. Jeg har bare vært gjennom det en gang, men det jeg hadde tenkt på forhånd ble aldri aktuelt, jeg rakk f.eks aldri å få noe smertestillende bortsett fra lystgass. Men er det helt spesielle ting man ikke takler eller noe sånt, så kan man jo skrive det. Lykke til :-)
Lillegulle<3 Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2008 tusen takk her var det flere ting jeg ikke hadde kommet på selv
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Hvis jeg skulle ha skrevet et slikt brev ville jeg ha tatt med: f.eks om jeg selv ønsker å be om hjelp til f.eks amming eller om de skal ha en pågående holdning under barsel. Jeg var såååå pissed på ammemafiaen sist, og angrer på at jeg ikke sa fra der og da. Damene på barsel grebba tak i puppen og stappa den langt bak i halsen på babyen. Og der satt jeg passe frustrert og forbannet.. men sa ikkeno... denne gangen skal jeg komme dem i forkjøpet. Nå skal det sies at jeg har barn fra før, og synes jeg har kontroll på dette med amming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå