Gå til innhold

Høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde blodtrykk på 75/125 (eller omvendt) i begynnelsen. Nå har jeg hatt 90/160 i over en uke. Er 30+3 dager på vei. Jordmor sa jeg måtte komme tilbake på mandag for å sjekke på nytt. Noe å bekymre seg for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet noe om dette el?

Skrevet

Jeg har også fått beskjed om å gå oftere (hvertfall en gang i uka) til kontroll pga høyt blodtrykk. Grunnen til at de vil følge med deg når du har høyt blodtrykk er at det kan være begynnende svangerskapsforgiftning. Min jirdmor har bedt meg om å ta kontakt med føden om jeg skulle bli kvalm/uvel, få smerter på høyre side under ribbeina, ved plutselige kraftige ødemer, eller ved pannehodepine.

Det de gjør på de ekstra kontrollene er å sjekke urinen din for proteiner, sjekke blodtrykk og ødem i kroppen. Du trenger ikke være bekymret da de gjør dette for å følge med på at babyen enda har det bra inni magen.

Og det går an å "bare" ha høyt blodtrykk. At det oppstår uten at det trenger å være svangerskapsforgiftning. Da skal det ganske mye til (altså et veldig høyt blodtrykk) før de velger å medisinere dette.

Håper du fikk noen svar. Jeg syns det er betryggende at de følger meg ekstra opp, sånn at det ikke er det det går på :)

Skrevet

Undertrykket ditt på 90 er ikke så rasende høyt, helt normalt å få høyere blodtrykk når man er gravid, og særlig utover mot slutten. Overtrykket på 160, som er pulsen din, er imidlertid noe høyt - men ut fra det jeg har fått vite fra legen min (har selv hatt høyt blodtrykk - 95 - og puls opp mot 140), så er det undertrykket som er mest avgjørende. Kanskje har du stresset mye i det siste? Eller du har hatt mye dårlig tid? Ville ikke bekymret meg hvis de ikke finner eggehvitestoffer i urinen, og du får masse ødemer og føler deg uvel. Ta det med ro og forsøk å hvil mye til over helgen, da du skal måle trykket på nytt, så går det ganske sikkert ned. Det at de ber deg komme tilbake og måle er godt, for det betyr at du får god oppfølging og er i trygge hender - ergo trenger du ikke bekymre deg unødig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...