Gå til innhold

Når begynte dere med pottetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og har dere noen gode tips å komme med?:)

Tenkte å begynne når gutten vår nærmer seg 2 år, eventuelt før hvis han begynner å "holde seg". Men har ikke merket noe til det ennå..

Kanskje ikke så lurt å begynne akkurat når det er kommet en ny baby i huset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste begynte da hun var et år. Yngste er 2 1/2 nå, og har ikke begynt. Et godt råd er å ta det på sommeren. La de gå nakne. Da kjenner de at det er noe som er rart når de tisser på seg. Min ble tørr når hun var 2-2 1/2, men som sagt gutten her har ikke startet ennå.. Men jeg skal ikke blande meg i det siden det ikke er min sønn og han er redd for potte og do.. Ser ikke noen grunn til å skremme de.

Skrevet

Vi introduserte potte for dattera vår når hun var litt over 1 år. Men har tatt det veldig gradvis, kun for gøy i begynnelsen og litt mer regelmessig etterhvert. Nå er hun litt over to og vi har fast rutine med potte hver morgen og kveld og litt oftere i helgene. Det er ikke alltid hun gjør noe da men. I ferier er vi litt flinkere å passe på at hun får gå på do eller potte regelmessig og da er bleien tørr nesten hele tiden. Vi skal få henne til å slutte helt til sommeren, tror det er mer praktisk da. Vi har også kjøpt noen truser til henne, så når hun er flink å gå på potte og sier fra når hun må tisse/bæsje så får hun ha på seg truse istedet for bleie. Da er hun kjempestolt.

Tror det beste du kan gjøre er å f.eks å sette potte ved siden av do og sette ham på den samtidig som du går på do. Så snakke om at dere skal tisse. Det er ikke sikkert han skjønner poenget med det samme, men det kommer etterhvert. Så ros ham veldig og la ham se i potta hvis han tisser eller bæsjer der. Og ha god tolmodighet, la ham sitte så lenge han vil. Tror ikke det gjør noe å begynne så smått selv om det er en baby i huset, kanskje det bare får han til å føle seg stor og det syns de fleste barn er positivt. Min mening er i hvert fall at det er lurt å begynne så tidlig som mulig og heller gå sakte frem.

Uff, dette ble langt, og sikkert rotete, men håper det var litt nyttig.

Skrevet

Jenta mi var vel 17 mnd da hun bæsja på potta for første gang. Vi begynte med den da hun forstod hva "bæsja" var for noe. Hun sa ifra før hun gjorde i bleien, så da fant vi ut at tiden var inne. Ellers bruker hun potta både som do, bøtte og stol. : )

Skrevet

Snuppa her var bleiefri dagen etter 2 årsdagen, så hun rekker å være bleiefri i lang tid(8mnd) før babyen kommer heldigvis.

Vi startet med å gå på do da hun var 13 mnd, kjøpte da en slik babybjørn doforminsker til henne. Grunnen til at vi kjøpte den var at hun syntes det var så spennende når mamma og pappa var på do, og da fant vi ut at hun kunne få prøve selv siden hun var så interessert.

Vi startet med å sette henne på do morgen og kveld, og satt så lenge hun ville. Det kunne være 1 minutt eller hun ville sitte der i 3 kvarter, men hun fikk styre det selv. La noen av bøkene hennes på toalettet, og det ble en hyggestund. Tok ikke mange gangene før hun enten tisset eller bæsjet når vi kom på do. Tilslutt hadde vi ikke bæsjebleier i hele tatt fordi det alltid kom enten morgen eller kveld når hun satt der.

Det hendte vi(foreldrene) syntes det var "litt" kjedelig å sitte der i evigheter, men hun beviste etterhvert at hun begynte å bli svært bevisst på hva som skjedde. For om vi spurte om hun var ferdig og hun svarte nei, kunne vi se at da bæsjet hun alltid like etterpå. Og sa hun at hun var ferdig, kom det aldri bæsj i bleia.

Så gikk vi på do ofterer, og så etterhvert begynte hun å si ifra selv. Tilslutt var bleiene stort sett alltid tørre.

Men som sagt, vi har igrunnen bare prøvd å gjøre det til en hyggestund og fulgt henne på veien.

Hun bruker fremdeles bleie når hun sover, men har sluttet med bleie på dagen helt. Hun er nå straks 2 år og 3 mnd.

Skrevet

Droppet potte. Så slapp vi to tilvendingsperioder. Eldstemann begynte å bæsje på do da han var 3 og sluttet med bleie på dagen da han var 3,5. Det var i seneste laget synes jeg, men han viste ingen interesse for å slutte tidligere...så da vill vi ikke presse han. Yngeste mann er 2,5 og har begynt å tisse litt på do...dominoeffekt tror jeg. Alt eldstemann gjør vil yngstemann også prøve :-)

Skrevet

Vi har også tenkt å bruke sånn doforminsker. Vet ikke helt hva det heter, sånn liten doring-greie, dere vet...Så slipper han å først lære å tisse/bæsje på potte, og så på do. Hvorfor ikke gå rett på poenget, hehe.

Takk for svar

Har forresten inntrykk av at jenter ofte er tidligere ute enn gutter på dette området(og mange andre), kan det stemme?

Skrevet

har doring og potte til min sønn på straks 2.er en del mnd siden jeg kjøpte doringen,å han har tisset masse på do,men har ikke direkte trening da,men han sier fra ofte selv att han skal tisse do.

å da kommer det ofte tiss å:)

men er jo modningsak,barne må jo klare å kjenne selv om de må:)

er veldig individuelt :)

blir vel enklere å gå på do\potte til sommern når man kan springe naken :)

Skrevet

Er først nå Amalie har begynnta og bry seg om do, om vi skal tisse sier hun: æ å må tisse og skal ha av seg bleia og sitte på toalettet, hun tisser ikke men vi sitter og holder henne over til hun ikke vil mere..

Så rett rundt 2 år, vi har hatt potta ståendes fremme siden hun ble 1 år men den har hun kun brukt som "stol" når vi har vært på badet, skal ikke sitte naken på den...

Skrevet

Vi har såvidt begynt og han er snart 2,5. Angrer på at vi ikke har begynt før. For ham er det akkurat det samme om han sitter på do eller potte, så jeg skjønner ikke helt at det skal være noe forskjell.

Han er opptatt av do og potte og tiss og bæsj nå, så da benytter vi anledningen, selv om det snart kommer en baby som antakelig vil gjøre at det tar litt mer tid. Håper vi kan ha noen helt bleiefrie dager når vi kommer til sommeren.

Med nestemann skal vi ha potten klar fra han er ganske liten. Selv om de ikke kan holde seg før i toårsalderen, så er det et faktum at de kan slippe seg om de får sjansen til det. Mange babyer tisser og bæsjer når man tar av bleien, feks, og da kan det være greit å holde dem over vask/do eller la dem sitte litt på potta (når de kan sitte). Etterhvert kan man få rutiner hvor de tømmer seg feks. morgen og kveld, og derfor slipper en del fulle bleier. De må jo likevel ha bleie, siden de ikke kan holde seg, men da er man jo et stykke på vei.

Når de så er klare for å slutte med bleier, så vet de jo godt hva det innebærer.

Skrevet

Vi har begynt med det nå. Han viste litt interesse for det når han var rundt halvannet år, men den interessen ga seg. Nå er den kommet for fullt og han sitter der morgen, ettermiddag og kveld. Begynte for 3 dager siden, har kommet litt tiss på morgenen i dag, men ikke noe de andre gangene. Han blir 2 år om 2 mnd. Hvis interessen fortsatt er der til sommeren så kommer vi til å prøve å la han gå uten bleie på dagtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...