Gå til innhold

Når søke fødselstipend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet når man kan søke fødselstipend fra lånekassa? Hvis jeg har forstått deres nettsider korekt, så skal man sende inn søknad ETTER barnet er født. Er det ingenting jeg skal gjøre før fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer det, du sender inn etter fødsel. Tror de også dekker permisjonen i forkant, og at de da "godskriver" tre uker for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å se til at du er oppmeldt i de fagene du skal, slik at det ikke blir noe tull med det.

Skrevet

Jepp=))

Skrevet

Du må vente til barnet er ute og sende med kopi av fødselsattesten. Dette kan du gjøre ganske lenge etter fødsel også, er vel om lag ett år. Du FÅR jo ikke noe ekstra (dersom du ikke er aleneforsørger). Men du får jo gjort om lån til stipend.

På ordinært søknadsskjema er det en rubrikk hvor man kryser av om man er gravid. Da får man et skjema i posten som skal sendes tilbake med fødselsattest. Sånn var det i alle fall i fjor=)

Skrevet

man får vel ekstra om pappaen også er student og har en mnd inntekt på under 22000 (husker ikke helt summen) før skatt????

Skrevet

Hehe! Joda=)

Jeg gikk inn å så på vilkårene i sta, og det ser ut som at man kan få MYE mer penger enn jeg trodde.(Litt vel påståelig i sta jeg da) og forsørgerstipend fikk man visst uansett så lenge man har barn, men man kan få mer hvis man er alene eller partneren tjener X antall kroner..

Skrevet

ja, det var det jeg mente!! Tror man faktsik kan ha det bedre som student med små barn enn uten, økonomisk altså. :)

Har regnet ut at jeg vil få ca 10 000 i mnd, nå har jeg bare 6200 :)

Skrevet

Må bare legge til at det selvfølgelig ikke er derfor jeg får barn nå!!!!! hahah

Skrevet

Jasså? Hehehe... Ett år gratis utdanning, hmmm....?=)

Bra vi får litt ekstra, for vi vil jo det beste for barna våre og det er litt lite å rutte med som student. Men nå maser politikerne om at studenter med barn skal få enda mer penger! Og det er jo vel og bra. Skal du ha "permisjon" fra studiene? Jeg tenkte å gi gass å ta eksamenene mine jeg..

Skrevet

hei!! Nei jeg skal heller ikke ta permisjon. Jeg går siste året på sosionom da jeg føder i september. Vi har ikke eksamen før til våren igjen, så det går nok fint. Eneste dumme er at jeg må ut i praksiss i januar, da er jko babyen bare 4 mnd. Men heldigvis så er samboer også student og like fleksibel som meg.

Hva studerer du og når er du ferdig?

Skrevet

Jeg går organisasjon og ledelse. (høres mer fancy ut enn det er) Får en liten en i juli. Begynner da på siste året. To kjipe ting er at i høstsemesteret skal vi ha fag med mye obligatorisk undervisning. Så da må knøttet bli med. Og bacheloroppgaven som jeg tenkte skulle bli praksisperiode med rapport blir nå da en ren oppgave. Menmen!

Sambo jobber MASSE så han kan jeg desverre ikke bruke, og vi har et alt for lite nettverk til å belage oss på barnepass. Kanskje jeg må ansette en dagmamma om det ikke går med undervisningen i høst. Spørs om jeg klarer å konenterere meg med den lille i klasserommet, sukk=)

Skrevet

Men lånekassen sier jo dette

Når du får barn om sommeren

Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks måneden du må ha vært i utdanning før fødselen/adopsjonen. Du kan få fødselsstipend for sommeren. (http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx)

og dette

Har jeg rett til stipend dersom barnet blir født like etter at utdanningen er avsluttet?

Dersom du ikke lenger er student, har du ikke rett til fødselsstipend. Det gjøres unntak hvis du avslutter utdanningen din i vårsemesteret, og får barn i tidsrommet før 15. august. Vi kan da gi fødselsstipend fram til 15. august.

(http://app.lanekassen.no/faq/default.aspx)

Hvordan søker man uten fødselsattest??

Skrevet

Tror det er best å ringe lånekassen eller evt snakke med noen som jobber i administrasjonen på skolen som kanskje vet.

Jeg er i alle fall under utdanning både før under og etter disse 42 ukene til lånekassen=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...