Gå til innhold

Kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en slags plan for kosthold som de holder,før graviditet og under graviditet?

Tenker på feks. fisk 3 ganger i uken...mye kjøtt?Lite kjøtt?Grønnsaker?

Skal prøve å slutte å røyke nå det er i hvertfall mål 1 !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel ingen bestemt plan akkurat i svangerskapet, mener jeg er ganske flink generelt. Men er veldig bevisst på å drikke masse vann, og få i meg den næringen jeg skal ha. Spise sunt og riktig balansert, og prøve å lage mest mulig av maten selv. Masse grønnsaker, fisk spiser vi minst en gang i uken fra før, 2 er bonus :) Tar også tilskudd av Omega 3 uansett!

Kjempebra hvis du klarer å slutte å røyke! Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Stort sett det samme før som under:) Ikke lyst brød, bare grovt. Spiser mye frukt og grønnsaker. Fisk er jeg ikke så flink til å lage men omtrent en gang i uka og makrell på brødskiva innimellom får jeg hvertfall til. Så drikker jeg protein og kalsium tilskudd etter trening siden jeg ikke er så flink til å få i meg nok av det ellers. Får ikke i meg så mye kjøtt, kanskje 2-3 ganger i uka? Har vært skikkelig overvektig så jeg er faktisk påpasselig her nå:) Husk at nå som du slutter å røyke kan du unne deg noe ekstra innimellom:) Det er jo mye bedre å belønne deg selv med en sjokolade eller en bolle etter en røykfri dag enn å kreve for mye av seg selv og deretter sprekke. ¨Lykke til

Skrevet

tusen takk for hjelp:) Ja sant det at jeg må gi meg selv belønning når jeg prøver å slutte å røyke..Håper jeg greier det hehe.

Får prøve å finne noe annet å gjøre i stedet for å røyke..Gjerne spise en gulerot når jeg er røyksugen hehe

Skrevet

Etter de tre første månedene med konstant kvalme var overstått, ble jeg veldig opptatt av mat. Jeg vil ha sunn og god mat til aller måltid. Så har satt meg noen små mål med hva jeg skal spise hver uke.

- Minst en gang i uken med "ren" fisk (laks, torsk, sei), pluss en eller to ganger i tillegg med fiskeprodukter (fiskekaker, boller, pudding eller ren fisk)

- Grønnsaker (kokte, stekte eller rå) til alle middager.

- Grovt brød eller knekkebrød til brødmåltidene.

- Minst to frukt per dag. (Har begynt å ha en fruktskål på bordet hele tiden og da blir det lett minst to)

- Minst en gang i uken med kylling.

- Et par middager i uken med poteter, et par med brun ris og en med pasta (gjerne fullkorn).

- Drikke mye vann.

- Unngå godteri, potetgull og brus. (lov med litt i helgene)

Kjempeflott at du prøver å slutte å røyke. Jeg har noen tips til sunn snacks du kan "erstatte" røyken med. Veldig godt å ha noe å tygge på og litt lurt at det ikke er fullt av sukker.

Sukkererter, mandler, nøtteblandinger, pinjekjerner, frukt, tørket frukt, rå gulrøtter, kålrot og selleri skjert i biter til dip (youghurt naturell tilsatt litt krydder og hvitløk f.eks eller guacemole), smoothie, avocado med litt salt på.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har forresten økt matbudsjettet mitt ganske mye den siste måneden, men hvis du slutter å røyke så går det vel omtrent opp i opp. Og det er en fin belønning å ha masse godt å spise, i stedet for kjedelige middager og tørt brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...