2 gutter og 1 jente Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Jeg har nettopp avsluttet min forrige svangerskapspermison og er naa strax ferdig med aa avvikle de 4 ukene ferie som jeg tok paa slutten av permisjonen. Jeg sa opp jobben og flyttet til en annen kant av landet iloepet av permisjonen, da gubben fikk seg jobb der. Jeg har jobbet litt som tilkallingsvikar (er laerer) paa en lokal skole her, men naa er jeg gravid igjen(!) og sliter med voldsom kvalme. hva gjoer jeg? vi trenger pengene saart da vi nylig har kjoept hus... kan jeg sykemelde meg? hvem maa isaafall betale for det? maa den stakkars skolen som jeg har jobbet noen faa dager paa dekke de foerste 12 dagene? huff...det kan jeg jo ikke la skje...men jeg kan heller ikke jobbe da jeg spyr opp til 10 ganger mellom klokka 8 og 12....Jeg kan jo ikke ha ansvar for 20 elever i den tilstanden akkurat.... hjelp meg vaer saa snill...hva kan jeg gjoere?
Dagros Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Trygdekontoret dekker sykemelding fra dag 1 når grunnen er graviditet. Så arbeidsplassen din "taper" ikke på dette i det hele tatt. Vet hvordan du har det, jeg tok til slutt postafen morgen og kveld og det hjalp litt.. )
2 gutter og 1 jente Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2008 ohh, saa godt aa vite! hadde ikke faatt sove om det hadde gaatt ut over skolen her altsaa. tusen takk!
Nit@™ Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Arbeidsgiverperioden er 16 dager, og denne får ikke arbeidsgiver fritak for med mindre det er søkt NAV om det på forhånd, og svangerskap er neppe grunn nok. Kronisk sykdom blir noe annet. Sykemelding gjelder som arbeid. Så er du sykemeldt/i jobb 6 av de siste 10 mnd får du permisjonspenger. Men du må ha en viss stillingsprosent for å opptjene permisjon..Er det 50% jobb tro? Men må du ikke ha jobbet 1 mnd før du kan få sykepenger også da? Ble mange spørsmål her gitt... Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tlf til NAV, nettopp fordi det er mange forhold som spiller inn.
Nit@™ Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Jeg fikk lønn fra arbeidsgiver de første dagene da jeg ble sykemeldt pga bekkenløsning. Men om det er slik Dagros sier så kanskje de fikk det tilbake av NAV? Trodde bare kronisk sykdom kunne få fritak fra arbeidsgiverperioden.. Ikke meningen og feilinformere her altså ;o)
2 gutter og 1 jente Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2008 jeg er fortsatt i ferien etter forrige permisjon...gjelder ikke det som inntekt? jeg er jo ikke fast ansatt paa noen maate av denne skolen...har bare tatt noen vikartimer for dem... er det ikke litt annerledes da?
___ Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Hvis arbeidstager er sykmeldt pga svangerskapsrelaterte plager kan arbeidsgiver få refundert sykepengene i arbeidsgiverperioden (16 dager) fra NAV om de søker om det. Det er derfor det er så dårlig gjort ikke å ville fortelle arbeidsgiver at sykmeldingen skyldes graviditet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå