Tia med 2 ♀ Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Så du hadde spurt om svangerskapskløe. Og fått en del svar som ikke er helt rett. Alle kan klø i strekkmerker og slikt det betyr ikke svangerskapskløe. Svangerskapskløe har heller ikke noe å gjøre med svangerskapsforgiftning. Men som noen sa et godt tegn på svangerskapskløe er når man klør utrolig mye inni hendene og under føttene og mellom fingre og tær. Man klør gjerne på resten av kroppen også da. Svangerskapskløe har å gjøre med levern. Man får heller ikke utslett av kløa for den kommer innenfra men endel kan få masse nupper som ser ut som utslett der de klør seg mye. Derfor skal man gå til legen å teste hvis man tror man har det. Man skal teste leververdiene dette gjøres med blodprøve og man skal ikke ha spist først. For da kan verdiene slå ut feil. For noen er det bare plagsomt for andre blir verdiene så gale at man må på medisin da kan det være fare for både barn og mors liv. Den første gangen jeg var innlagt på sykehuset sist svangerskap var med svangerskapskløe og ingenting annet. Da ble jeg satt på medisin (noe med for levern.). Absolutt ingenting hjalp for meg når jeg klødde utenom nedkjøling :-( Når medisinen startet å virke gikk kløa litt bort, desverre for min del kom den tilbake igjen for fullt selv om jeg gikk på medisin og fikk andre tillegsting så da måtte jeg inn på sykehuset igjen til observasjon til jenta var født. Problemet med svangerskapskløe er at de fleste fastleger vet ikke hvor farlig det er, og tar ikke legen det alvorlig så skal man be de ringe føden å snakke med lege der vistnok. Min lege visste heldigvis hva det er. Men nå skal det sies at jeg ble fortalt at bare ca. 10 % av gravide får kløe og bare 2-3% av dem igjen får det i den grad jeg hadde hvor man må på medisin for levern. Jaja da har ihvertfall jeg vært belærende nok for idag. Tør normalt ikke være så påståelig om ting med dette har jeg kjent veldig på kroppen for under et år siden så dette vet jeg litt om. Er foresten noe med morkaka som gjør at det blir sånn tror jeg for de så fort den er ute av kroppen så blir kløa borte og verdiene går til normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå