Gå til innhold

Hvor mange stikk/ blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mange sprøyter de tar for å ta blodprøvene? Ble dere spurt om dere ville ta de forskjellige (hiv?) eller bare gjorde de det?

Hilsen ei med legeskrekk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er bare ett stikk pr gang du tar prøve. Dvs uansett hvor mange analyser, bare ett stikk.

Om du ikke ta HIVprøven må de som har med deg å gjøre under fødselen behandle deg som om du har HIV, da de ikke har bevis på at du ikke er smittefarlig, s$å anbefaler deg å ta HIVtesten i allefall.

Spør om de kan bruke den tynneste nåla, kanskje det kan hjelpe deg, de merker du ikke så mye. Også kan du jo si du er redd, det tar de hensyn til!

Skrevet

det blir bare ett stikk, så får du sjekket deg for de fleste sykdommer og sjekket blodtypen din. det er også greit å få en oversikt over hva blodprosenten din er. enig med anonym over, bare ta hiv testen, så slipper du det peset på føden.

Man vil nok sjekke flere ganger under graviditeten hva blodprosenten er, men det kan man gjøre med en hurtigtest og da er det bare ett raskt stikk i fingeren.

Skrevet

Hei, jeg jobber på legekontor og tar blpr av gravide nesten daglig:) Det er bare 1 stikk som de sa over her, men 2-3 glass. Man tar alltid blodprosenten (første kontroll og uke 28) og hepatitt B, Syfilis og HIV. Pluss blodtyping selvfølgelig.

Vi spør aldri, bare informerer om at det er vanlig å ta det - råd fra helsedirektoratet og kvinneklinikken her. Noen sier OK, og andre spøv veldig etter.. Vi prøve å svare så godt vi kan.

Vet noen legekontor unnlater syfilis, men det er samme glasset og samme laboratoriet -samt en billig analyse for kommunen.. så vi tilbyr den til alle. :)

Skrevet

Man må ikke ta hiv testen. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å teste nå siden jeg er 2.gangs og ble testet sist.

Skrevet

HIVtest er det ikke lov å ta av noen uten at de er informert. Så å informere om at det skal taes gravidprøver er ikke godt nok.

(i følge loven, men det er vel ikke helt det som blir praktisert desverre).

Skrevet

Om man finner noe alvorlig, ringer de da? De sender vel ikke bare svaret i posten,eller???

Skrevet

på blodprøveskjemaet var det egen rute for å krysse av i dersom en ikke ønsker å bli testet for hiv.... jeg syns det er greit at det står i papirene at jeg er testet negativ jeg, så trenger ikke personalet være redd for smitte.

de stikker en gang, men bytter glass underveis, så et stikk kan gi mange glass,til forskjellige analyser. du kan få lov å ligge hvis du syns det er ekkelt. jeg har måttet det mange ganger, men nå går det bedre.... de er som regel hensynsfulle og forstår din redsel. du er absolutt ikke den første med skrekken:)))))

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg heller skjønner ikke hvorfor ikke ta hiv-testen når de først tester seg. Det er jo bare en trygghet for seg selv og for helsepersonalet som skal ha med deg å gjøre under fødselen.

Men når det er sagt så gi beskjed om at du ikke er glad i sprøyter så tar de hensyn til det. Da bruker de gjerne litt tid på å berolige deg og har sine knep for å at det skal gå mest mulig smertefritt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...