Gå til innhold

Vedrørende taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest forvaltningslovens paragraf 13.....og er det virkelig slik å forstå at jeg kan legge ut navn og persnr her uten at det er brudd på taushetsplikten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ifølge den loven ja, mn d er andre lover der du ikke har lov til et. kommer an på i hvilken sammenheng det er. husker ikke i farten hvem/hva/hvor

Skrevet

Du har jo ikkje taushetsplikt oven for deg sjav, det er jo du som bestemmer om du ønsker at alle skal få vita det.

Skal sjå om det står om den i lovsamlinga mi også kan me sjå om me er enige............. ;) må bare ut i bilen og hente den

Skrevet

§ 13f. (bestemmelser om taushets- og opplysningsplikt m.m. i andre lover).

Dersom noen som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, er pålagt taushetsplikt ved bestemmelse i annen lov, forskrift eller instruks av hensyn til private interesser, gjelder §§ 13 til 13 e som utfyllende regler når ikke annet er bestemt i lov eller i medhold av lov.

Bestemmelse i annen lov om rett eller plikt til å gi opplysninger begrenser ikke lovbestemt taushetsplikt, med mindre vedkommende bestemmelse fastsetter eller klart forutsetter at taushetsplikten ikke skal gjelde.

Så hvordan tolker jeg da denne?

Skrevet

I hvilken sammenheng skal du bruke §13??

Skrevet

Jeg skal ikke bruke loven i det hele tatt for jeg er ikke underlagt taushetsplikt annet enn ved selvpålagt:) Ble bare litt inspirert av et annet innlegg til å sjekke hva forvaltningsloven sier om taushetsplikten. Overrasker meg veldig at "Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted".

Husker et innlegg for lenge siden hvor noen fant en liste med avdelingens barn liggende ute..... ble ropt høyt og lenge om brudd på taushetsplikten.....

Skrevet

De fleste offentlige organer har spesiallover som går mye lengre enn fvl vedr taushetsplikt, eks folketrygdloven, lov om helsepersonell etc... Fvl er kun "grunn"nettet, noe du også ser klart ved å lese litra e som du gjør over..

Skrevet

Hvilke barn som går i en barnehage/på en skole f.eks er ikke taushetsbelagt informasjon nei

Skrevet

Alle lover kan tolkes personlig og slik jeg tolker taushetsplikten så skal ingen opplysninger som kan identifisere enkeltpersoner spres videre.

Nå hadde jo HI i den andre tråden lagt ut en tråd til navnet sitt på FB, det tok meg 20 sek å finne ut hvor hun kom fra. En tlf til kommunen og jeg kunne ha funnet ut hvor hun jobber, voila, ferdig! (Vel og merke om jeg hadde vært en av foreldrene/ansatt i den aktuelle barnehagen)

Og ved brudd på taushetsplikten kan man faktisk miste jobben.

Skrevet

jaha, men barnehageloven henviser kun til denne paragrafen og loven når det kommer til taushetsplikt. Ergo er ikke navnlister i bhg som henger ute f.eks brudd på taushetsplikten?

Skrevet

Eg ville også ha tolka det som brudd på taushetsplikten, men med hjemmel i §13 i forvaltningsloven så kan ikkje eg heller finna noko som tilsier at det er brudd på taushetsplikten, ikkje at eg er nokon jurist......

Men det er jo etiske spørsmål og rettspraksis som må tas i betraktning syns eg........??

Skrevet

§ 13. (taushetsplikt).

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1) noens personlige forhold, eller

osv....

Skrevet

Så i teorien kunne tigerjenta ha lagt ut en liste med navn, personnr, fødested osv på hele bhg uten at det var brudd på taushetsplikten. Ganske interessant egentlig...... tenk på skattelistene hva de inneholder av info. Tviler på at direktoratet bryter loven hvert eneste år uten at det får konsekvenser. Er litt kverrulerende nå vet jeg:) Synes bare det er unødvendig å kalle folk diverse ting på bakgrunn av det hun skrev i innlegget. At man bør vise skjønn og etikette sånn generelt er en annen sak.

Skrevet

Veit at stastansatte ikkje trenger å skrive under på noko taushetsavtale for dei er automatisk underlagt taushetsplikt. Arbeidsgiver er pliktig til å informere om det så da blir det ofte brukt at ansatte skriver under på taushetsplikt for da har arbeidsgiver sitt på det rene om at det er informert om det. Private bedrifter er ikkje underlagt noko anna enn det dei sjav meiner burde gå under taushetsplikt i den bedriften, da må du skrive under på taushetsplikt og når den gjelder og ikkje osv.

Skrevet

ja jeg kan lese deres kongelige høyhet, men det var definisjonen på hva som ikke var personlige forhold som var interessant.

Skrevet

Da må du lese denne delen en gang til:

"Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med------ mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige.---------- Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger. "

Se mellom strekene....

Skrevet

og resten av den § går..............?? der står det i andre ledd

Som personlige forhold regnes IKKE fødested, fødselsdato og PERSONNUMER,statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige.

Så kjem det ann på om det er eit klientforhold du har med kommunen når du har ungen din i bhg?

Skrevet

Jeg tror Oktaviastar er enig med meg og hun burde jo vite som rektor på en skole:) Ergo ikke noe klintforhold mellom barn og barnehagetanter.

Hva tenker du da om skattelistene? De er jo lovlige og tilgjengelig for almennheten..... inntekt burde jo være et personlig forhold, men direktoratet anser det altså ikke for å være det.

Skrevet

Eg er også enig med deg. Men eg syns uansett at det er litt drøyt å komma med personnr, sjav om det er hjemmel i loven om at det ikkje er brudd på taushetsplikten, slik eg tolker det.

Har ikkje noko problem med at navn og fødselsdato blir lagt ut men personnr hadde eg nok reagert på eg au, sjav om det er hjemmel i lov

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...