Vannmann35 Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Jeg vurderer seriøst å gjøre dette. Det kan jo ikke være så vanskelig...?! Ser for meg tre marsipankaker med ulikt fyll inni, satt på stativ. Kakene pyntes med friske blomster, f.eks. orkideer, samt sølvkuler. Noe alla denne: http://www.favoritkonditori.no/bilder/nye_bilder/bilder_apr_04/store/10_2-01.jpg
You can call me Dårris Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Hvis du er flink til å bake, er det vel ingenting i veien for å bake selv. Jeg hadde nok ikke tatt sjansen, men så er jeg en klums når det gjelder kaker også Hvis du finner ut at du skal bake, så ville jeg kanskje anbefalt silkeblomster heller enn friske:)
flust Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Svigermor skal bake vår. Hun er flink på sånt. Hun bakte til navnefesten til datteren vår, og den så veldig proff ut
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Jeg skal bake selv, jeg;) Er ingen tryllekunst å få lagd noen gode sukkerbrød, komponere et (eller tre forskjellige) typer fyll, smøre krem på, og legge lokket pent oppå. Vanskeligst er lokket, altså marsipanen, men det er kjempegreit å kjøpe ferdigkjevlet marsipan som du ruller ut over kaka;) Onkel har sveisa et tre etasjes stativ til meg, så dette skal gå bra;) Nårtid skal du gifte deg?
Vannmann35 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2008 Gifet meg 31. mai :-) Jeg er ingen kakekunstner, men ikke dårlig heller. Har også tenkt på ferdig marsipanlokk. Det kan jo ikke være så vanskelig å få lagt på lokk, sette på en kaketopp, pynte med noen sjokoladeblader, blomster e.l. Det som bekymrer med er hvordan jeg skal få oppbevart og fraktet kakene...? Er vel ingen boks som er stor nok?
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 vi har tenkt og bake kaken selv.. sambo baker og jeg pynter.. hehe..=) han er flink til slikt..( tro det eller ei).. vi skal ha et helt hvitt marsjipanlokk med noe pynt på.. har sett mange pene kaker på nettet,så her er det bare fantasien som setter en stopper.. skal ha en 3 etg kake.. tror nok det blir hjerteformet.. man plasserer kakene på kakepatet og legger det i kakeesker som man kjøper på bakeriene/konditoriene.. og når tiden er inne for og få kakene på bordet,så setter man bare kakene på stativet..=)
Maritbrud Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Hei Når du sier helt hvitt marsipanlokk, mener du den "vanlig" fargen marsipan har, eller har du funnet noe som er helt hvitt-hvitt? I så fall hvor?? :-)
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 heisann.. her blir det helt hvitt-hvitt..=) siden det er vinterbryllup,så synes jeg det passer seg best.. + at jeg er lei av de vanlige marsjipanlokkene..=) vet cacas har også har jeg sett flere steder på nettet der kaker er laget med slikt lokk.. f.eks www.minkake.no
Maritbrud Skrevet 27. februar 2008 #9 Skrevet 27. februar 2008 Hvor får du kjøpt et sløikt hvitt-hvitt lokk? Jeg hadde lyst på det, men flere konditorer sa at det ikke fantes slik hvitfarge på marsipanlokk :-( Skulle det være hvitt hvitt måtte man bruke sukkerpasta. Og slikt er styr å ornde med dersom man ikke har peiling fra før.
Maritbrud Skrevet 27. februar 2008 #10 Skrevet 27. februar 2008 er det rett link (www.minkake.no)...får ikke opp noe på den
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #11 Skrevet 27. februar 2008 www.dinkake.no skulle det vist være..beklager=)
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #12 Skrevet 27. februar 2008 www.cacas.no har noe.. man kan jo også kontakte disse damene som har nettsider på nettet om hvor de får tak i lokkene.. her er det et bakeri som bestiller slike lokk fra et sted i oslo..
Maritbrud Skrevet 27. februar 2008 #13 Skrevet 27. februar 2008 Ja, det er slik hvitfarge jeg vil ha også. Men det står glasurdeig på under disse bildene.
Maritbrud Skrevet 27. februar 2008 #14 Skrevet 27. februar 2008 Vet du hvilket sted i Oslo de bestiller fra? Jeg har vært rundt hele Oslo og egentlig bare møtt det samme overalt "du får ikke Amerikanske kaker i Norge vettu...." blæh!"
Jannamor Skrevet 27. februar 2008 #15 Skrevet 27. februar 2008 den kaken der var med icing og sugarpaste blomster da.... ikke marsipan og friske blomster men det er jo ok og lage selv, hvis du virkelig vil prioritere det dagen før bryllupet. Det er nok andre ting man kan og vil gjøre dagen før. Kaka er ikke så dyr heller
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #16 Skrevet 27. februar 2008 linken var bare for og vise et eksempel.. vet ikke hvor det er de bestiller fra.. tenkte jeg skulle bestille det de har hos cacas bare for og prøve.. kostet ikke all verden.. men det het kvit fondant..
Jannamor Skrevet 27. februar 2008 #17 Skrevet 27. februar 2008 har aldri hørt om papirhvit marsipan. Det må være icing eller noe annet. for marsipan kan ikke få den fargen
Nordlyspar♥ Skrevet 27. februar 2008 #18 Skrevet 27. februar 2008 Jeg skal bake selv.. bakte til mammas bryllup i fjor, bilde av kaka ligger på profilen min :0)
Vannmann35 Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 28. februar 2008 Det var en flott kake, og en herlig hund :-) Hvordan lager du sånn bro egentlig? Jeg har også hatt lyst på kake med helt hvitt lokk, alla dette http://www.dekoreramera.se/coppermine/displayimage.php?album=81&pos=24 , men her er det sukkerpasta de bruker... Noen som har smakt det? Er det godt?
Vannmann35 Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #20 Skrevet 28. februar 2008 Her er flere nydelige kaker, men alle med hvit glasurdeig - hva nå enn det er? http://www.dinkake.no/bryllups.htm Godt vi har Google :-)
Vannmann35 Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #21 Skrevet 28. februar 2008 Meg igjen... Fant dette på nettet: "Glasurdeig er et fornorsket uttrykk, originalt heter det sugarpaste. Jeg har oppskrift et sted, men du kan sikkert søke det opp på nettet. Sugarpaste oppfører seg som marsipan, men er helt hvit og smaker mer sukker enn marsipan" Her er oppskriften fra http://www.cacas.no/tips/Oppskrifter/oppskrifter.htm: Sukkerpasta/fondant, stor porsjon Massen stivner fort og lages like før bruk. Kan eventuelt kjøpes ferdig gjennom vår nettbutikk. 3 plater gelatin 4 ss kokvarmt vann 2 ts sitronsaft 60 g flytende glukose (kan kjøpes på apotek) el. hvit/lys sirup 650 g melis Bløtlegg gelatinen i kaldt vann, ca. 6 minutter. Klem ut vannet og smelt gelatinen i 4 ss kokvarmt vann. Rør til gelatinen er smeltet. Rør inn sitronsaft og glukose eller sirup. Elt inn melis, til massen er smidig og lett å for 3 plater gelatin 4 ss kokvarmt vann 2 ts sitronsaft 60 g flytende glukose (kan kjøpes på apotek) el. hvit/lys sirup 650 g melis Bløtlegg gelatinen i kaldt vann, ca. 6 minutter. Klem ut vannet og smelt gelatinen i 4 ss kokvarmt vann. Rør til gelatinen er smeltet. Rør inn sitronsaft og glukose eller sirup. Elt inn melis, til massen er smidig og lett å for Vet ikke helt hvor godt dette smaker jeg?
mom-to-be Skrevet 28. februar 2008 #22 Skrevet 28. februar 2008 Det hvite dere alle snakker om, mener dere ikke marshmallowfondant??? Hentet fra en bra side: http://www.vgb.no/16967 Oppskrift på marshmellows-fondant..(MMF) Skrevet av Linda 23. januar 2007, klokken 18.41 Hei igjen, her kommer oppskriften på den hvite marsipan-liknende massen, som kalles MMF. Den kan brukes istedet for marsipan og har samme konsistens. Den er brukt på denne kaken, den helt hvit og lett å jobbe med! 200 gram marshmellows 2 ss vann 2 ss matfett(smeltet) ca. 500 gram melis Ha vann og marshmellows i en stor bolle og sett det i mikron ca 1.5 - 2 min til det puffer opp. Ta det ut og ha matfettet (og farge hvis man ønsker det) og rør godt . Ha i melisen litt av gangen og rør godt. (jeg bruker mixeren så lenge den orker å dra, så heller jeg det ut på et bake underlag og knar/elter inn resten av melisen og den er ferdig til bruk.) Denne mengden passer til en normalt stor kake og litt blomster. Denne holder lenge i plastpose e.l i kjøleskap.. Når du har hatt den i kjøleskap må du ta den ut litt før du skal bruke den, og elte den litt før du kjevler! Jeg bruker mel (ikke melis) når jeg elter ut, den kan være litt klebrig.
snuske♥2 Skrevet 29. februar 2008 #23 Skrevet 29. februar 2008 jeg, mamma og forlovern min skal bake selv ja, men jeg vet ikke ennå hvor vi skal få tak i stativ....heldig du som fikk et ferdigsveiset fra onkelen din!! har sett på nett, men synes de er så dyre....
Vannmann35 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #24 Skrevet 2. mars 2008 www.bakeshop.no er i alle fall billigere enn Cacas har jeg funnet ut. Er også mulig å leie stativ hos et bakeri :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå