Gå til innhold

Noen som skal bake bryllupskaken selv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er flink til å bake, er det vel ingenting i veien for å bake selv.

Jeg hadde nok ikke tatt sjansen, men så er jeg en klums når det gjelder kaker også:)

Hvis du finner ut at du skal bake, så ville jeg kanskje anbefalt silkeblomster heller enn friske:)

Skrevet

Svigermor skal bake vår. Hun er flink på sånt. Hun bakte til navnefesten til datteren vår, og den så veldig proff ut :)

Skrevet

Jeg skal bake selv, jeg;) Er ingen tryllekunst å få lagd noen gode sukkerbrød, komponere et (eller tre forskjellige) typer fyll, smøre krem på, og legge lokket pent oppå. Vanskeligst er lokket, altså marsipanen, men det er kjempegreit å kjøpe ferdigkjevlet marsipan som du ruller ut over kaka;)

Onkel har sveisa et tre etasjes stativ til meg, så dette skal gå bra;)

Nårtid skal du gifte deg?

:)

Skrevet

Gifet meg 31. mai :-) Jeg er ingen kakekunstner, men ikke dårlig heller. Har også tenkt på ferdig marsipanlokk. Det kan jo ikke være så vanskelig å få lagt på lokk, sette på en kaketopp, pynte med noen sjokoladeblader, blomster e.l. Det som bekymrer med er hvordan jeg skal få oppbevart og fraktet kakene...? Er vel ingen boks som er stor nok?

Skrevet

vi har tenkt og bake kaken selv.. sambo baker og jeg pynter.. hehe..=) han er flink til slikt..( tro det eller ei)..

vi skal ha et helt hvitt marsjipanlokk med noe pynt på.. har sett mange pene kaker på nettet,så her er det bare fantasien som setter en stopper..

skal ha en 3 etg kake.. tror nok det blir hjerteformet.. man plasserer kakene på kakepatet og legger det i kakeesker som man kjøper på bakeriene/konditoriene.. og når tiden er inne for og få kakene på bordet,så setter man bare kakene på stativet..=)

Skrevet

Hei

Når du sier helt hvitt marsipanlokk, mener du den "vanlig" fargen marsipan har, eller har du funnet noe som er helt hvitt-hvitt? I så fall hvor?? :-)

Skrevet

heisann..

her blir det helt hvitt-hvitt..=) siden det er vinterbryllup,så synes jeg det passer seg best.. + at jeg er lei av de vanlige marsjipanlokkene..=)

vet cacas har også har jeg sett flere steder på nettet der kaker er laget med slikt lokk..

f.eks www.minkake.no

Skrevet

Hvor får du kjøpt et sløikt hvitt-hvitt lokk?

Jeg hadde lyst på det, men flere konditorer sa at det ikke fantes slik hvitfarge på marsipanlokk :-( Skulle det være hvitt hvitt måtte man bruke sukkerpasta. Og slikt er styr å ornde med dersom man ikke har peiling fra før.

Skrevet

er det rett link (www.minkake.no)...får ikke opp noe på den

Skrevet

www.cacas.no har noe.. man kan jo også kontakte disse damene som har nettsider på nettet om hvor de får tak i lokkene.. her er det et bakeri som bestiller slike lokk fra et sted i oslo..

Skrevet

Ja, det er slik hvitfarge jeg vil ha også. Men det står glasurdeig på under disse bildene.

Skrevet

Vet du hvilket sted i Oslo de bestiller fra? Jeg har vært rundt hele Oslo og egentlig bare møtt det samme overalt "du får ikke Amerikanske kaker i Norge vettu...." blæh!"

Skrevet

den kaken der var med icing og sugarpaste blomster da.... ikke marsipan og friske blomster

men det er jo ok og lage selv, hvis du virkelig vil prioritere det dagen før bryllupet. Det er nok andre ting man kan og vil gjøre dagen før. Kaka er ikke så dyr heller

Skrevet

linken var bare for og vise et eksempel.. vet ikke hvor det er de bestiller fra..

tenkte jeg skulle bestille det de har hos cacas bare for og prøve.. kostet ikke all verden.. men det het kvit fondant..

Skrevet

har aldri hørt om papirhvit marsipan. Det må være icing eller noe annet. for marsipan kan ikke få den fargen

Skrevet

Jeg skal bake selv.. bakte til mammas bryllup i fjor, bilde av kaka ligger på profilen min :0)

Skrevet

Meg igjen... Fant dette på nettet:

"Glasurdeig er et fornorsket uttrykk, originalt heter det sugarpaste. Jeg har oppskrift et sted, men du kan sikkert søke det opp på nettet. Sugarpaste oppfører seg som marsipan, men er helt hvit og smaker mer sukker enn marsipan"

Her er oppskriften fra http://www.cacas.no/tips/Oppskrifter/oppskrifter.htm:

Sukkerpasta/fondant, stor porsjon

Massen stivner fort og lages like før bruk. Kan eventuelt kjøpes ferdig gjennom vår nettbutikk.

3 plater gelatin

4 ss kokvarmt vann

2 ts sitronsaft

60 g flytende glukose (kan kjøpes på apotek) el. hvit/lys sirup

650 g melis

Bløtlegg gelatinen i kaldt vann, ca. 6 minutter. Klem ut vannet og smelt gelatinen i 4 ss kokvarmt vann. Rør til gelatinen er smeltet. Rør inn sitronsaft og glukose eller sirup. Elt inn melis, til massen er smidig og lett å for

3 plater gelatin

4 ss kokvarmt vann

2 ts sitronsaft

60 g flytende glukose (kan kjøpes på apotek) el. hvit/lys sirup

650 g melis

Bløtlegg gelatinen i kaldt vann, ca. 6 minutter. Klem ut vannet og smelt gelatinen i 4 ss kokvarmt vann. Rør til gelatinen er smeltet. Rør inn sitronsaft og glukose eller sirup. Elt inn melis, til massen er smidig og lett å for

Vet ikke helt hvor godt dette smaker jeg?

Skrevet

Det hvite dere alle snakker om, mener dere ikke marshmallowfondant???

Hentet fra en bra side:

http://www.vgb.no/16967

Oppskrift på marshmellows-fondant..(MMF)

Skrevet av Linda 23. januar 2007, klokken 18.41

Hei igjen, her kommer oppskriften på den hvite marsipan-liknende massen, som kalles MMF. Den kan brukes istedet for marsipan og har samme konsistens.

Den er brukt på denne kaken, den helt hvit og lett å jobbe med!

200 gram

marshmellows

2 ss vann

2 ss matfett(smeltet)

ca. 500 gram melis

Ha vann og

marshmellows i

en stor bolle og

sett det i mikron

ca 1.5 - 2 min til

det puffer opp.

Ta det ut og ha

matfettet (og farge

hvis man ønsker det)

og rør godt .

Ha i melisen litt

av gangen og rør godt.

(jeg bruker mixeren

så lenge den orker å

dra, så heller jeg

det ut på et bake

underlag og knar/elter

inn resten av melisen

og den er ferdig til bruk.)

Denne mengden

passer til en normalt stor

kake og litt blomster.

Denne holder lenge

i plastpose e.l i kjøleskap..

Når du har hatt den

i kjøleskap må du

ta den ut litt før du

skal bruke den, og

elte den litt før du

kjevler!

Jeg bruker mel

(ikke melis) når

jeg elter ut, den

kan være litt klebrig.

Skrevet

jeg, mamma og forlovern min skal bake selv ja, men jeg vet ikke ennå hvor vi skal få tak i stativ....heldig du som fikk et ferdigsveiset fra onkelen din!! har sett på nett, men synes de er så dyre....

Skrevet

www.bakeshop.no er i alle fall billigere enn Cacas har jeg funnet ut. Er også mulig å leie stativ hos et bakeri :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...