Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 ...være ute mens vi er på jobb? Den er født i november, så den er ca 3,5måneder. Den er mye ute når vi er hjemme, og trives ute. Tror dere at den kan være ute fra kl 08-15 på dagene? Setter da ut mat til den og den har tilgang til tak over hodet. Vi har 7-10 grader ute, så den skal ikke kunne fryse heller. Selvfølgelig skal den få være inne viss det skulle bli kaldere:-) Hva sier dere? Er den for ung, eller går det bra?
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Små puser har ikke retningssans før dem er ca 6 mnd'er gamle. Så om den lille skulle gå for langt vekk, så er det ikke så lett for den å finne veien hjem igjen. Så jeg ville ventet til den er 6 mnd'er gammel, kastrert/sterilisert den for så å la den være alene ute mens dere er på jobb
Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2008 oi! Her var det 2 forskjellige svar å få..... Hva gjør jeg? Noen flere med tips til meg?
Sivalur Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 NEI!! Som hun ene skriver, katter har ikke retningssans før de er ca 6 mnd og kan lett gå seg vekk. Nei, jeg synes absolutt ikke du skal la den være ute så lenge nå, jeg ville kun hatt den ute mens jeg var hjemme selv (og jeg hadde nok fulgt godt med den da... )
Solitude Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Det stemmer dette med at det er anbefalt å vente til etter 6 mnd. alderen pga retningssansen. Men også at de er ganske forsvarsløse imot eldre katter i den alderen. Hvis du absoloutt velger å ha han ute så ville jeg vurdert katteluke slik at han kunne gå ut og inn som han ønsket
☆Anonymia☆ Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 nei jeg ville ikke gjort det,den er for liten til å finne ut hvor den skal om den går seg bort..jeg turte ikke la henne være ute før nå nylig og hun 2 år i sommer.. la den være ute når dere er hjemme og kan holde øye med den =)
Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. februar 2008 Jaja, da holder vi den innendørs i noen måneder til. Kjedelig om den skulle gå seg bort..... har jo blitt ganske glad i nøstet vårt:)
Sivalur Skrevet 27. februar 2008 #9 Skrevet 27. februar 2008 Forresten vil jeg anbefale at dere venter til den er nærmere 1 år før dere kastrerer (husker ikke om du skrev hannkatt eller hunnkatt?) Hannkatter bør hvertfall være rundt året hvis du kan holde ut så lenge, da får de utviklet seg naturlig lengst mulig og blir ikke så dvaske i kroppen som voksne.
♥Snulder Skrevet 27. februar 2008 #10 Skrevet 27. februar 2008 Jeg hadde ikke hatt den ute så lenge når den er så liten.
ToPrinsesser<3 Skrevet 27. februar 2008 #11 Skrevet 27. februar 2008 Vi hadde vår katt inne de første 6mnd pga retningsansmangel. Etter dette har han vært mye ute og er aldri lenger borte enn en natt. Liker seg best inne og sover på dagtid, men kattene kan fint være ute på dagtid mens dere er på jobb. ikke lurt å sette ut mat, da kan den tro dere har "kastet" den ut, det ble jeg fortalt iallefall. Kattene regulerer temperaturen og tåler å være ute i kaldere vær også, de finner seg fort et sted å søke ly dersom behov.
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #12 Skrevet 27. februar 2008 Hentet fra kattens vern: HANN: Når en ukastrert hann når voksenalderen vil han begynne å gå lenger vekk i sin jakt på hunnkatter. Dette gjør at han kan havne i kamper med andre hannkatter og risikere livet på travle veier. De som vandrer for langt vekk vil bli en del av Norges antatte 50.000 hjemløse katter som lever på gaten og har en dyster framtid. Ukastrerte hannkatter er veldig aggresive mot andre katter, særlig ukastrerte hanner. Bittene deres resultrere i forferdelige bitt skader, svulster, skadede øyner og FIV infeksjoner. Når kattene ikke blir tatt til dyrlegen blir mange sår betente, og det resulterer ofte i døden. Hannkatter bør kastreres rundt seks måneders alderen, men kan kastreres når som helst etter den alderen. Hvis katten din blir holdt innendørs er kastrering fremdeles den beste løsningen. Kastrering vil forhindre en hann i å bli seksuelt frustrert og hele tiden prøve å rømme. Det vil også spare deg for lukt problemet med spredning av urin. Å bli kastrert vil ikke forandre kattens personlighet, det er en annen vanlig myte som ikke er basert på fakta. HUNN: Mange hunnkatter blir i løpetiden jaget langt fra hjemmet sitt av ukastrerte hannkatter. Hunnkattene går seg bort, blir drektig og lever på gaten. Dette er hvordan kattekolonier oppstår. De kjemper for å overleve, preget av sult og de blir ofte syk og skadet. Mange hjemløse , ukastrerte hannkatter har FIV virus og hunnkatter kan bli smittet hvis de blir bitt under paringen. Hannkatter smitter ofte hverandre med Fiv virus eller andre sykdommer når de slåss om en hunnkatt. En hunnkatt bør steriliseres rundt 5-6 måneders alderen, men de kan steriliseres når som helst etter det.Til og med om du har katten innendørs er det best å sterilisere henne siden løpetiden vil komme og det er frustrerende for både henne og deg. Usteriliserte hunnkatter har også større risiko for å utvikle cyster på eggstokkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå