Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har tidligere slitt med angst og får ofte panikkanfall når jeg er ute og reiser. Noe jeg desverre er nødt til nå (familiegreie). ahr alltid sobril med meg på slike turer, men sjelden jeg tar. Synes uansett det føles betryggende å ha dem i nærheten. Noen med erfaring med sobril under 2. trimenster? Ikke snakk om mer enn 3-4 tabletter iløpet av en uke... Skal ringe legen i morgen, men vil gjerne høre adres meninger også
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 jeg ville bare si at jeg skjønner hvordan du har det. jeg har ikke tatt sobril siden jeg ble gravid pga farene for misdannelser på fosteret. Det har vært litt tøft til tider, spesiellt på kveldene. Men har virkelig greid å komme meg inn i 2. semester uten noe som helst. Felleskatalogen oppgir at man skal kun bruke sobril hvis fordelen oppveier for risikoen. Så dette er nesten ett valg man må ta selv. Er det verdt risikoen? jeg har valgt å avstå fra sobril og andre beroligende. Men hva som er rett for meg er nødvendigvis ikke riktig for deg. Lykke til, legen din har sikkert noen gode råd! (håper jeg) fastlegen min har ikke tenkt på det engang, det er jeg selv som har måttet sjekke opp om bivirkningene av medisinbruken.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Du kan jo lese i felleskatalogen.no på internett.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Dette står det i felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Den farmakologiske effekten av oksazepam ved kontinuerlig tilførsel over lang tid kan gi opphav til hypotoni, åndedrettsbesvær og hypotermi hos den nyfødte («floppy infant syndrom»). Det er også rapportert fysisk avhengighet og abstinenssymptomer hos barnet. Benzodiazepiner har i dyreforsøk gitt misdannelser, f.eks. ganespalte, CNS-misdannelser og varige adferdsforstyrrelser hos avkommet. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Oksazepam går over i morsmelk slik at konsentrasjonen i morsmelk er ca. 10% av plasmakonsentrasjonen. Preparatet bør ikke brukes under amming. Slik jeg tolker dette betyr det at dersom du tar Sobril kontinuerlig over lengre tid (altså en tablett eller flere hver dag i.. si en uke) kan medføre overnevnte symptomer/problemer hos barnet. Man får jo alltid beskjed om at man skal unngå bruk av medisiner i svangerskapet og det er sikkert en god, gyllen regel. Men i enkelte tilfeller må man jo faktisk bare ta medisiner... Og som det står over her - "Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko". Det høres ut som at du har en fornuftig holdning til det å benytte Sobril nå da.. Hvis det kan gi deg en følelse av trygghet å ihvertfall ha med deg Sobrilen, så ta den med! Snakk med legen din ift om du kan ta en tablett eller to, selv om det ser ut til at det skal gå bra (ut i fra det som står i felleskatalogen). Lykke til på tur da =)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Kan jeg tillate meg å spørre hva legen din sa om dette?? Har det nemlig veldig likt som deg... Og selv om jeg holder meg 100% unna, kunne det bare vært greit å vite ...Om du vil dele da... Hilsen meg.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Jeg tolker det som står i felleskatalogen som at det skal mer alvorlige symptomer til før man bruker Sobril. Som f.eks. gravide som er psykotiske og trenger en akutt sedativ effekt for å ikke skade seg selv og/eller fosteret. Jeg skjønner at det er utrolig ubehagelig med et angstanfall, men du bør absolutt høre med en psykiater først før du tar tablettene. Greier du deg uten så er det det beste. Det finnes jo også ikke-medikamentelle tiltak for å mestre angstanfall...?
LINM Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Forstår hvordan du har det, men jeg ville selv ikke tatt disse.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 Tusen takk for meninger og råd:). Snakket med legen min idag og han mener at dersom det er tryggere for meg å ha dem med med mulighet for å ta, så skal jeg det, men at jeg f.eks kan ta bare 1/2 tablett til å begynne med. Helst burde jeg jo holde meg unna, men skulle det bli for ille så er ikke det bra for barnet heller. Er i uke 28 nå, så det vil ikke gå ut over organene. 2-3 tabeltter iløpet av en uke mente han ikke var farlig, men som sagt: greide jeg meg uten er det ikke noe som er bedre enn det!!:-)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 Jeg lurer litt på om Sobril er den eneste behandlingen du har fått fra legen din mot panikkanfall og angst? Vanligvis er jo behandlingen først og fremst psykoterapi og SSRI (antidpressiva). Sobril har utrolig mange bivirkninger og pleier å være noe man får i tillegg til det andre. Den fjerner jo ikke anfallene, bare lindrer symptomene.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 Hei. Jeg sliter og så med nerver og angst til tider.. Etter mishandling som på gikk over 8 år fra tidligere sambo. Det har nå vært slutt mellom oss i snart 6 år.(Vi har en datter sammen på 9 år) Jeg har i tden etter dette slitt med mye nerver og angst. Jeg har gått på angsdempende Cipralex og har hatt Sobril til annledninger hvor det er ekstra ille. Han jeg er gift med er klar over dette og har vært en utrolig støtte. Jeg er gravid nå uke 14 (planlagt) og min lege, som har fulgt meg i mange år sa at jeg måtte slutte med Cipralex før vi begynte å prøve å bli gravide da dette er farlig for fosteret. detter måtte jeg trappe ned på. Han har sagt jeg kan ta en Sobril hvis jeg har behov for det, og at det ikke er farlig. Man skal selvfølgelig unngå å bruke dette hyppig! Jeg har hitill i svangerskapet tatt 1 1/2 sobril. Har vært tøft til tider,men man overlever. Vil bare si lykke til til deg, og vet hvordan du har det! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå