Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om det er noen av dere som har mangler på jern og b12?

Hva er b12 godt for, og hva kan jeg gjøre selv for å øke verdiene?

Håper noen der ute kan si litt om dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har b12-mangel. Husker ikke helt hva b12 er godt for, men tror det har med dannelse av nye celler å gjøre bl.a. Søk opp på internett du! Det er mye b12 i kjøtt, innmat etc. Jeg må få b12-injeksjoner hver 3.mnd for å fungere normalt.

Skrevet

Kan jeg spørre deg om noe? Hvilke symptomer har du? Du trenger ikke svare om du ikke vil! :)

Skrevet

Mange som merker det på at de er slitne og slappe.

Man kan ta sprøyte for å fylle opp B12 lagrene.

Skrevet

Okay...tusen takk for svar! Fikk beskjed om å ringe legen på fredag, så får vel vite hva som skjer da....

Skrevet

Mangler også både B12 og jern.

B12 er viktig for dannelse av nye blodceller, og for nervesystemet.

Jeg har fått tabletter med tre ulike B-vit. (B6, B9 og B12) på resept.

Skrevet

Ok...man kan få i tbl form....trodde det var sprøyter...har vanvitiig sprøyteskrekk!

Skrevet

Legen min mente det var bedre å prøve tablettform først. Men det er viktig ta tablettene også inneholder folat, da folat er viktig for B12-opptaket.

Skrevet

det kommer ann på hvorfor man har B12 mangel når man bestemmer om man får tabletter eller intramuskulære injeksjoner. Noen ganger går man litt "tom" og da kan man ta b12 tilskudd i form at tabletter, noen ganger kick starter man med noen injeksjoner for å "fylle på" først.

B12 mangel kan være forårsaket av flere ting. veganere/vegatarianere er feks en utsatt gruppe. det samme er alkoholikere;)

I mitt tilfelle er det foråsaket av en autoimmun sykdom som gjør at jeg ikke produserer ett stoff i tarmene som man trenger for å ta opp feks b12. Derfor må jeg sette dem i muskelen hver 2 måned hele livet. Å ta dem som tabletter er poengløst da tarmene ikke vil ta det opp i kroppen.

husk at man kan aldri ta overdose av B12, kroppen vil selv skille ut det overflødige. man kan lese masse skummelt om b12 mangel på nett, det er viktig å huske at dette som oftest gjelder kronisk b12 mangel, ikke forbigående påvist mangel, slik som man ofte mangler litt jern ol.

Skrevet

Takk for svar! Hvordan finner legen ut hvorfor det er b12 mangel?

Skrevet

ved blodprøver.

siden han har funnet ut at du mangler b12 har han nok allerede testet om det finnes en fysiologisk årsak til det. Ofte er man bare litt på underskudd. og da er det ikke noe å se på blodprøver.

i mitt tilfelle er den en autoimmun sykdom som er veldig sjelden for mennesker under 50 år, så litt usikkert hvorfor det har skjedd meg.

Han/hun sier ifra hvis det blir påvist noe årsak til mangelen.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for at dere tok dere tid å svare! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...