Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bar lurer på om de kan se det på UL? og om vi som foreldre får vite at det er et barn med downs s. Eg spør fordi meg og en kollega diskuterte dette i dag, og eg mener at vi ikke får vite det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jo det tror jeg du gjør. mener de ser dette på ryggraden eller nakken. str osv..men ikke med sikkerhet, men er ikke helt sikker..men det er ikke evt før uke 18..

Skrevet

Hei

Jeg var på privat ultralyd mandagen for å sjekke om barnet hadde downs.Gynekologen sjekket da både nakkefolden og ryggmargen og alt var veldig bra.Han fortalte at hvis det var mer enn 3 ml væske i nakkefolden ville han sendt meg videre til utredning. Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde fosteret mitt |,7 ml med væske ca.

Jeg er nå 12 uker + 3 imorgen.

Skrevet

Dersom fosteret har forstørret nakkefold kan dette være en indikasjon på at det kan være kromosomfeil. Dette kan man kun se på ul mellom uke 11 og 12+6. Dersom de finner en forstørret fold, "legger de sammen" dette med mors alder og andre faktorer bla.om fosteret har nesebein og regner ut risiko utfra det. Ved høy risiko får man tilbudom å ta morkakeprøve eller forstervannsprøve som med sikkerhet vil gi svar på om det er kromosomfeil eller ikke.

Det finnes mange innlegg om dette på Fostervannsprøve og ul.

Skrevet

Har lest et sted at de har plikt til å si fra dersom de ser noe galt på ultralyden. Så om de finner noe får du nok vite det...

Skrevet

Ja de må nok si fra ja.

Men det er ikke sikkert de ser det på ordinær ul i uke 17-19. De så det ikke på et av mine familiemedlemmer, så jeg har en med downs i familien.

Men jeg leste, og la vel inn noe om dette på en annen tråde, at 70 eller 80% av fosterene med downs vil bli spontan abortert.

Skrevet

som trillemilla sier, man kan se det på tidlig UL, ved den ordinære er det forsent. Men ser en gyn/jordmor avvik så sier de ifra til deg, det er ikke slik at man lurer den gravide. Så tror nok du tok feil i den diskusjonen.

jeg var på UL på mandag (15 uker) og nakkefolden og ryggmargen ble undersøk uten at det ble funnet noe unormalt (heldigvis)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...